WTCC

Race 7 FIA WTCC Oschersleben: Tom Coronel beste Privateer

In tegenstelling tot het grootste deel van de trainingen begon de zevende race van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens op Motorsport Arena in Oschersleben onder droge weersomstandigheden.

Tekst: Jakob Dekker

Andy Priaulx begon als beste aan het 14 ronden tellende avontuur op de Duitse racepiste. De Brit leek aanvankelijk een flinke voorsprong te pakken. Zeker omdat de als tweede rijdende James Thomspon het in die beginfase flink aan de stok had met de hevig aandringende Dirk Muller (evenals Priaulx in een BMW) Maar Muller moest in die strijd even later zijn meerdere erkennen in de kracht van de andere SEAT met Rickard Rydell achter het stuur. Dirk Muller viel toen dus net buiten het podium.
In die eerste ronde heeft ook de beste gestarte Alfa coureur Augusto Farfus het nodige te stellen met meerdere SEAT’s. Met name Tarquini en Yvan Muller verwijzen hem de nodige plaatsen terug. Onze landgenoot Tom Coronel komt in de hectische beginfase goed weg en sluit in die eerste ronde als twaalfde aan en verdedigt die plek met succes in de SEAT Team Holland Leon.

Halverwege de race-afstand is het Priaulx die de leiding stevig in handen heeft, waarbij Thomspon alles doet om de BMW van de –weer naar de derde plek opgeklommen- Dirk Muller achter zich te houden. De Duitser heeft daarbij wel twee LEON’s achter zich, waarbij Rydell zijn merkgenoot Tarquini voorgaat. Middels een fraaie inhaalactie lukt het de Dirk Muller in de zevende ronde een plek op te schuiven, waardoor een BMW 1-2 in zicht komt. SEAT doet goede zaken met de plaatsen 3-4 en 5.
Halverwege de koers verdedigt Coronel met succes zijn eerste plaats in de Privateerklasse en zit met zijn twaalfde plaats op de eerste rang om de strijd voor hem te volgen. De achter hem rijdende Rob Huff is de beste Chevrolet coureur maar kent al een achterstand van bijna 5 seconden.
Tegen het einde van de race vergrootten de beide BMW’s hun voorsprong op het volgende SEAT-trio, waarbij Priaulx voldoende voorsprong lijkt te hebben op zijn Duitse merkgenoot. Daarmee lijken de mannen zich te settlen op de posities die men heeft. En nadat Yvan Muller zijn achtste plaats op Alex Zanardi heeft teruggewonnen, tikt de Italiaan een bocht later diezelfde Muller van de baan. Voor Zanardi eindigt daar de race, terwijl Yvan Muller een bijna zekere pole voor de tweede race zag wegvallen, nu hij achter Tom Coronel zijn race moet vervolgen. Coronel die door die actie de Top 10 is binnengekomen en daarbij voldoende voorspong op Muller heeft om die plek ook te behouden.
De winst ging uiteindelijk naar Andy Priaulx voor Dirk Muller, Rickard Rydell, Gabriele Tarquini en de verder teruggevallen James Thompson. Tom Coronel eindigt als tiende en beste Privateer.


Uitslag eerste race FIA WTCC Oschersleben:
1.Andy Priaulx (BMW) ; 2. Dirk Muller (BMW) op 0.469; 3. Rickard Rydell (SEAT) op 6.561; 4. Gabriele Tarquini (SEAT) op 7.537; 5. James Thompson (SEAT) op 11.242; 6. Augusto Farfus (ALFA) op 11.597 en 10. Tom Coronel SEAT Team Holland –beste Privateer- op 13.443.


Na afloop van de race:

Priaulx: “Ik ben erg blij met deze overwinning in mijn tweede thuisland. Hier in het land van BMW kunnen we de minder goede race van Brands Hatch vergeten. En je weet: je bent als coureur zo goed als je laatste race en dat is nu dus deze overwinning. Dirk was snel bij mij maar ik kon mijn plek behouden en een evenwichtige race rijden. Er zijn nu nog 6 en half evenementen te gaan en we moeten werken met de gewichten. De finale in Macau telt. “

Dirk Muller startte als zesde en had het na afloop over een ‘exciting’ race. “Het team heeft een hele goede auto voor mij neergezet waarmee ik tot dicht bij Andy kon komen. Ik ben tevreden met dit resultaat. “

Rickard Rydell erkende dat men zeker voordeel had van het vele testwerk dat men hier op Oschersleben had gedaan. “De auto was goed en ik denk dat –wanneer ik eerder langs James Thompson was gekomen- ik de strijd met de leidende BMW ’s had kunnen aanbinden. Maar wij hebben de onderlinge afspraak dat wij geen onnodige risico’s nemen tijdens het inhalen, dus ik moest mijn beurt afwachten.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet