Sportscars

Sportscars: Wegens succes geprolongeerd: Voorbeschouwing FIA WEC 2013

130412_wec_preview_class
Class of 2013: de FIA WEC-coureurs voor de seizoensstart op Silverstone

Het circuit van Silverstone is dit weekeinde de plaats van handeling voor de start van het tweede seizoen in het FIA WEC, het WK-lange-afstandsracen. De 1000 km van Silverstone is de eerste van in totaal acht races, waarbij de 24 Uur van Le Mans natuurlijk het onbetwiste hoogtepunt vormen. De meeste aandacht gaat ongetwijfeld uit naar de prestigestrijd tussen de fabrieksteams van Audi en Toyota in de LMP1-klasse, terwijl Porsche ter voorbereiding op het LMP1-programma van volgend jaar alvast een eigen team met de nieuwe 991 in de GT-divisie heeft ingeschreven. AUTOSPORT.NL blikt vooruit op het tweede seizoen van het FIA WEC.

Tekst: René de Boer
Foto's: HC Media/Ed Heuvink


Audi tegen Toyota, dat was vorig jaar al het voornaamste verhaal in het WEC, en dit seizoen wordt het duel van de ‘Duitse Duitsers’ tegen de ‘Japanse Duitsers’ (Toyota Motorsport is gevestigd in Keulen) voortgezet. Toyota zorgde vorig jaar min of meer voor de redding van het WK, nadat Peugeot het fabrieksteam teruggetrokken had, nog voordat het seizoen goed en wel was begonnen. Toyota vulde de ontstane lacune op door het programma te versterken. Het merk presteerde goed. Bijzonder goed zelfs, want met drie overwinningen was Toyota in de tweede seizoenshelft duidelijk sterker dan Audi, dat voornamelijk teerde op het voordeel in ervaring en betrouwbaarheid in de eerste fase van het seizoen, tot en met de 24 Uur van Le Mans, en dat, geholpen door de dubbele punten in Le Mans, uiteindelijk met de kampioenstitels bij rijders (Fässler/Lotterer/Treluyer) en teams aan de haal ging.

130413_wec_preview_audi
De 2013-Audi, ondermeer herkenbaar aan de camera bovenop het dak voor een beter zicht voor de coureurs

Aanpassingen aan aerodynamica en hybridesysteem
Om de concurrentie van Toyota het hoofd te kunnen bieden, heeft Audi de R18 e-tron quattro voor 2013 op een aantal punten aangepast. Zo is de aerodynamica verbeterd, evenals het hybridesysteem, dat via een vliegwiel de extra kracht naar de voorwielen leidt en zo tijdelijk kan zorgen voor vierwielaandrijving. Volgens Audi moet de nieuwe versie (uiteraard) sneller zijn, maar vorige maand in Sebring, waar in de race een nieuw en een oud model tegelijkertijd deelnamen, was de 2012-versie nog in het voordeel. Vanwege een kleinere restrictor van de luchtinlaat (45,1 in plaats van 45,8 mm) nam bovendien het vermogen van de TDI-motor af, volgens officiële opgave van Audi met 20 pk tot een totaal van 490 pk. In het WEC zijn de trio’s Fässler/Lotterer/Treluyer en Kristensen/Duval/McNish ingeschreven, een derde auto met Jarvis/Di Grassi/Gené start in Spa en Le Mans.

130412_wec_preview_toyota
Toyota rijdt op Silverstone nog met de oude versie van de TS030-HYBRID

Ander hybridesysteem bij Toyota
Toyota heeft ervoor gekozen om de nieuwe versie van de TS030 pas tijdens de tweede ronde van het WEC op 4 mei in Spa-Francorchamps in actie te laten komen. Op Silverstone rijden nog twee Toyota’s in de specificatie van vorig jaar, respectievelijk bestuurd door Alex Wurz en Nicolas Lapierre (teamgenoot Kazuki Nakajima racet dit weekeinde in de Super Formula in Japan) en Anthony Davidson/Stéphane Sarrazin/Sébastien Buemi. Het laatstgenoemde trio komt voor het eerst sinds Le Mans vorig jaar weer in deze samenstelling in actie, Davidson racet voor het eerst sinds zijn zware crash in Le Mans weer met de Toyota. Anders dan Audi maakt Toyota bij de hybride-technologie gebruik van accu’s (‘Super Capacitor’ noemt het merk ze), die de energie snel kunnen laden en weer kunnen vrijgeven. Dit gebeurt op de achterwielen, en kan daarmee volgens de reglementen op elk gewenst moment plaatsvinden, en niet pas bij een bepaalde snelheid, zoals bij de door Audi gekozen vierwielaandrijving. Het enige vraagteken bij Toyota is nog de betrouwbaarheid wanneer er langer dan zes uur wordt gereden.

130412_wec_preview_rebellion
Rebellion zorgt samen met Strakka Racing voor de privé-inbreng in de LMP1-klasse

Het aantal privéteams in de LMP1-klasse van het WEC is gereduceerd tot twee, wat wellicht ook wel een beetje wordt veroorzaakt door het feit dat er vorig jaar slechts één keer een privéteam op het podium stond (Strakka in Bahrein). Dat is ook wel een beetje mager, en laat zich moeilijk aan sponsors verkopen. En van klantenteams met Audi’s of Toyota’s is ook geen spoor te bekennen. Het Zwitserse Rebellion bracht de inbreng terug van twee Lola Coupé’s naar één auto (met Toyota V8-motor) voor het volledige seizoen, men combineert het WEC-programma nu met de American Le Mans Series, waar wel wordt meegestreden om de overwinning. Coureurs zijn Andrea Belicchi, Mathias Beche en CongFu Cheng. In de races tot en met Le Mans is er een tweede auto met Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld. Strakka Racing schrijft een open HPD-ARX 03c in voor Jonny Kane, Nick Leventis en Danny Watts, de enige volledig Britse équipe in het WEC.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet