WTCC

WTCC: Groeten uit Marrakech

480_287

De enige WTCC race op het Afrikaanse continent vindt plaats in Marrakech. Het stratencircuit heeft als officiële naam Circuit International Automobile Moulay El Hassan en is 4.624 kilometer lang. De nieuwe, nog grotendeels in aanbouw zijnde hotel boulevard ten zuiden van de stad Marrakech wordt met ruim 2500 betonblokken voorzien van hoge hekken en afgezet op deze wijze ontstaat de snelste sjoelbak ter wereld met meer dan alleen linker of rechter bochten zoals de soepkommen in Amerika.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff

480_19

Het woord “respect” is een vaak misbruikte roep om iets wat mensen niet verdienen, maar hier is het een compliment. De snelste rijders in de Auto GP halen een hoogste snelheid van net geen 300km per uur tussen de betonmuren. Uiteraard geeft deze baan geen speelruimte voor fouten of technische problemen. De Brit Tom Boardman ondervond het toen hij bij het uitkomen van de lange doordraaier bij bocht 8 ontdekte dat zijn remmen niets meer deden. Met een snelheid van over de 180 km per uur zette hij zijn Seat vrijwel frontaal in de muur. Na een aantal onderzoeken en het maken van foto’s mocht hij het hospitaal verlaten.

Boardsman's Crash


Tom Coronel was na Monza geladen om het beter te doen. “Ik hoop op twee keer top tien”, sprak hij toen we hem troffen op de verregende vrijdag. Daar waar Marrakech ongeveer tien regen dagen per jaar kent, hebben ze er daar inmiddels al 15 gehad.

480_444

Vrijdag, de eerste test- en kwalificatiedag van het evenement, werd geheel afgelast door de zware regenbuien die zelfs gepaard gingen met hagel en een aantal zware onweersklappen.

480_76

Andere Nederlandse inbreng was er van het Team van Manor MP Motorsport, dat drie Auto GP auto’s aan de start bracht met Daniël de Jong, Meindert van Buuren Jr en de Italiaan Riccardo Agostini. Met een geweldige tweede plek voor Daniël de Jong in de eerste race als mooi resultaat.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet