DTM

DTM: Komst van DRS en 'option tyres' voor dit jaar bevestigd

2012_wolff_aufrecht_ulrich_marquart
ITR-bestuursvoorzitter Hans Werner Aufrecht (met microfoon) is optimistisch voor het komende seizoen, ook de sportdirecteuren van de drie DTM-merken Toto Wolff (Mercedes-Benz), Dr. Wolfgang Ullrich (Audi) en Jens Marquardt (BMW) kijken uit naar het DTM-seizoen 2013

Op de Hockenheimring Baden-Württemberg, waar het eerste weekeinde van mei het nieuwe seizoen in de DTM van start gaat, wordt deze week uitgebreid getest door alle DTM-coureurs en –teams. Vanmorgen om 9.00 uur waren eindelijk weer de V8-motoren in het Hardtwald te horen en nog tot en met aanstaande vrijdag komen alle 22 DTM-coureurs van Audi, BMW en Mercedes-Benz beurtelings in actie: per rijder staan twee testdagen ingepland. Tijdens een persconferentie werd een aantal noviteiten voor het komende seizoen uit de doeken gedaan. Ondermeer werd de introductie van DRS (in het Duits: ‘Klappflügel’) en de ‘option tyres’ van bandenleverancier Hankook officieel bevestigd.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

“Ik heb zelden zo ontspannen en tevreden voor de start van het seizoen hier gestaan als nu”, zei Hans Werner Aufrecht, bestuursvoorzitter van de DTM-organisatie ITR, tijdens de persconferentie in Hockenheim. Inderdaad heeft de ITR de afgelopen weken en maanden een aantal belangrijke mijlpalen kunnen realiseren. Allereerst was daar de aangekondigde samenwerking met de organisatie van het Japans Super-GT-kampioenschap, dat vanaf 2014 ook volgens DTM-reglement gaat rijden. Daarnaast volgde twee weken geleden de ondertekening van een licentie- en samenwerkingsovereenkomst met de Amerikaanse Grand-Am-organisatie, met als doel om vanaf 2015 of 2016 ook in de VS een serie volgens DTM-reglement te realiseren.

Gewijzigd tijdschema DTM-raceweekeinden
Maar ook voor de Duitse serie werd in de aanloop naar het nieuwe seizoen veel werk verzet. Zo werd het tijdschema voor de DTM-raceweekeinden grondig herzien. De 90 minuten durende vrije training op vrijdag kwam te vervallen, evenals de warm-up op zondagochtend. Dat betekent dat de DTM-auto’s alleen nog gedurende de vrije training van 90 minuten op zaterdagochtend, de kwalificatie in vier heats op zaterdagmiddag en de race op zondag in actie komen. De gereduceerde tijd voor rijders en teams om aan de afstelling van de auto’s te werken moet volgens de organisatie het verloop van de raceweekeinden spannender maken, omdat hierdoor de kans op het maken van fouten en het aantal onzekere factoren toeneemt.

2013_band
Naast de reguliere Hankook-Ventus-DTM-banden, zoals hier op de foto, levert het Koreaanse merk dit jaar ook een 'option tyre'

Nieuw in de DTM zijn ook de zogeheten ‘option tyres’, banden met een zachtere compound van leverancier Hankook, waarmee gedurende een bepaalde tijd rondetijden gerealiseerd kunnen worden die één tot anderhalve seconde sneller zijn dan met de normale Ventus-DTM-band van Hankook. Tijdens de DTM-races moet elke rijder deze banden tenminste éénmaal gebruiken, waarbij de keuze voor de set banden waarop de race wordt gestart al op zaterdag na de kwalificatie moet worden gemaakt en gepubliceerd. De beide verplichte pitstops met bandenwissels tijdens de races blijven gehandhaafd, maar het tot dusver geldende tijdsvenster hiervoor verdwijnt. Alleen tijdens de eerste drie en de laatste drie ronden van de race zijn geen bandenwissels toegestaan.

2013_vleugel_drs
De DTM-achtervleugel met DRS, hier in gesloten toestand

Klapvleugel
Het ‘drag reduction system’ (DRS), oftewel de klapvleugel, moet het inhalen tijdens de races vergemakkelijken. Wanneer een coureur in een bepaalde ronde op het rechte stuk binnen twee seconden achter zijn voorligger rijdt, dan krijgt hij via het ‘marshalling-systeem’ van de wedstrijdleiding het signaal, dat in de volgende ronde het DRS eenmaal kan worden geactiveerd. Waar en wanneer hij in die ronde het DRS gebruikt om een aanval op zijn voorligger te plaatsen, kan de coureur zelf beslissen. Wanneer het systeem wordt ingeschakeld, wordt de achtervleugel via een pneumatische bediening 15 graden vlakker gesteld, wat op een recht stuk een vijf tot zeven km/h hogere snelheid mogelijk maakt. In de eerste drie en de laatste drie ronden, alsmede in de eerste drie ronden na een safety-car-fase, mag het DRS niet worden gebruikt.

2013_marquart_wolff_ulrich
De drie sportdirecteuren van de DTM-fabrikanten, vlnr Jens Marquardt (BMW), Toto Wolff (Mercedes-Benz) en Dr. Wolfgang Ullrich (Audi)

Ook de sportdirecteuren van de drie DTM-merken Audi, BMW en Mercedes-Benz gaven tijdens de persconferentie een vooruitblik op het komende seizoen. Tevens kwamen regerend kampioen Bruno Spengler, routinier Timo Scheider en nieuwkomers Pascal Wehrlein en Timo Glock aan het woord.

2013_rene_rijders
AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer presenteerde de DTM-persconferentie in Hockenheim, hier met coureurs Timo Glock, Bruno Spengler, Timo Scheider en Pascal Wehrlein (vlnr)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet