Algemeen

Dragracing: Las Vegas-jackpot voor Allen Johnson

vegas_johnson_kop

Allen Johnson was afgelopen weekend zowel sportief als financieel de grote winnaar van de SummitRacing.com. NHRA Nationals. Op The Strip at Las Vegas Motor Speedway pakte de regerend Pro Stock kampioen de winst in zowel de K&N Horsepower Challenge, als de vierde wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series, nam de leiding in de tussenstand van het kampioenschap en mocht USD 100.000 op zijn rekening laten bijschrijven. In de Top Fuel klasse ging de winst naar Tony Schumacher, terwijl bij de Funny Cars Cruz Pedregon in de finale Courtney Force van haar tweede seizoenszege afhield.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: NHRA en Remco Scheelings

The Strip at Las Vegas Motor Speedway, een paar kilometer buiten Sin City en gokparadijs Las Vegas, was het decor van de SummitRacing.com NHRA Nationals, de vierde wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series.

vegas_johnson_dodge
Allen Johnson

Jackpot
Met geluk hadden de prestaties van Allen Johnson in ieder geval niets te maken. In de kwalificatie reed de regerend Pro Stock kampioen naar een tweede tijd, om op zaterdag de met USD 50/m gedoteerde K&N Horsepower Challenge (een aparte competitie op basis van gedurende het jaar in de kwalificaties geleverde prestaties) op zijn naam te schrijven. Vervolgens was Johnson op zondag in de wedstrijd ook al zijn concurrenten te snel af, waarbij de Dodge-piloot in de halve finale afrekende met teamgenoot Jeg Coughlin en in de finale Erica Enders met problemen zag afhaken. Deze winst was nog eens goed voor USD 25/m en omdat Johnson beide wedstrijden in één weekend op zijn naam had geschreven, mocht hij ook nog aanspraak maken op de speciale bonus van USD 25/m. Daarmee kwam de teller voor een weekend Las Vegas op USD 100/m. Dat Johnson daarbij ook nog de leiding in de tussenstand van het kampioenschap overnam van Mike Edwards, was slechts een aardige bijkomstigheid.

vegas_pedregon
Cruz Pedregon

Geen Ladies Day in Vegas
De zondag in Las Vegas had een echte Ladies Day kunnen worden. De mannelijke concurrentie zette de dames echter de voet dwars. Zoals gezegd verloor Erica Enders de Pro Stock finale, terwijl in de Funny Car finale Courtney Force het nakijken had in haar run tegen Cruz Pedregon. Halverwege de run verloor de Traxxas Mustang van Force grip en daarmee zag de dochter van Funny Car-legende John Force haar tweede zege van het seizoen in rook opgaan. Als pleister op de wonde nam Force wel weer de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over. Bijna was de Funny Car finale een volledig vrouwelijke aangelegenheid geworden. Na overwinningen op John Force en Robert Hight stond Alexis DeJoria in de halve finale, maar werd daar geklopt door de latere winnaar Cruz Pedregon.

vegas_schumacher_winst

DSR dominantie
Met alle drie de auto’s in de halve finales was in de Top Fuel klasse Don Schumacher Racing weer ‘leading’. Tony Schumacher klopte in zijn halve finale teamgenoot Spencer Massey, terwijl Antron Brown de enige vreemde eend in de bijt, Terry McMillen de weg versperde. In de finale was het vervolgens Schumacher die de iets eerder bij de lichten vertrokken Brown net voor de finish wist te achterhalen en zo voor de tweede keer dit seizoen op het podium mocht plaatsnemen. Door zijn zege nam Schumacher (ten koste van Brown) ook de leiding in het kampioenschap.

vegas_schumacher_a
Tony Schumacher

Vlammen in Vegas
Op vrijdag werd in de kwalificatie de uitspraak ‘nitro maakt meer kapot dan je lief is’ weer eens letterlijk kracht bijgezet. Zoals in onderstaande beelden te zien is verspeelde Johnny Gray bij een motorexplosie het grootste deel van zijn auto. De Don Schumacher Racing-piloot kon ongedeerd uitstappen om later op de middag gewoon weer aan de start te verschijnen.



Las Vegas bracht ook geen geluk voor Todd Lesenko. Gedurende de burn out zorgt een toerenbegrenzer ervoor dat de motor (met de doorspinnende wielen) niet te hoog in toeren kan komen. Of de crew het vergeten was of dat het systeem faalde is niet duidelijk, maar bij de Canadees werkte de toerenbegrenzer in ieder geval niet waardoor de motor bij het indrukken van het gaspedaal direct overtoerde en explodeerde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet