Belgian Max Challenge (BMC)

Belgisch: Mooie BMC openingsronde Genk

genk1_junior

Een heerlijk lentezonnetje en Karting Genk verwelkomden vandaag de openingswedstrijd van het ook in 2013 erg populaire BMC kampioenschap. De Belgian Max Challenge kon ook dit jaar rekenen op sterke en goed gevulde deelnemers velden in elke klasse. Dat in combinatie met een leuk zonnetje maakte er vandaag weer een leuk dagje karting van!

Tekst: Philippe De Roeck
Foto’s: Michael Melis


Het talrijk opgekomen publiek zag een mager Micro Max veld aan hun kwalificatie beginnen. Heel wat rijders van vorig jaar hebben de overstap gemaakt naar de MiniMax en maakten zodoende plaats voor heel wat nieuwe talentjes. Vooraan was het Noah Veugen die de snelste tijd klokte voor Nick Cuppens en Ellie Goldstein. De Belgisch kampioen van 2012 was in beide races ongenaakbaar en won voor Nick Cuppens die twee keer tweede werd en Loeka Bosmans die een sterke openingsronde van de BMC kende.

genk1_mini 

De MicroMax toppers van vorig jaar maken nu hun opwachting in de MiniMax. Dat leidde tot heel wat aanpassingen maar de snelheid zat meteen goed. Het was de ervaring van Charles op de Beeck die hem naar de pole leidde. MicroMax kampioen van 2012, Rens van Pelt noteerde een tweede tijd, Ugo de Wilde werd derde. Race één werd gewonnen door Charles op de Beeck. Op de Beeck vertrok al meteen na de start richting winst. Rens van Pelt kon goed volgen en passeerde op de Beeck halfweg koers. De Gillard rijder wist van Pelt echter weer te passeren en zo won hij voor van Pelt en Kenzo Aerts. Ook in race twee was op de Beeck de snelste. Rens van Pelt deed het uitstekend in zijn eerste MiniMax wedstrijd maar kon op de Beeck niet bedreigen. Raphael Baertsoen, Ries Viverette en Michelangelo Amendola waren in strijd om plek drie. Hieruit bleek Baertsoen toch wel de snelste. De FK rijder liet enkele ronden voor het einde de concurrentie achter en ging opzoek naar de op de Beeck en van Pelt. Baertsoen moest zich toch tevreden stellen met een derde plek. De dag overwinning was voor Charles op de Beeck, Rens van Pelt was de enige rookie op het podium en werd tweede, Baertsoen derde.
 

genk1_shanaka 

Rinus van Kalmthout was vorige week tijdens de Rotax Eurochallenge al snel onderweg. Ook dit weekend ging van Kalmthout hard. De leerling van Mats van de Brand zette de FernandoAlonso Kart op poleposition met een miniem verschil op Clay Shanaka en Dennis Tijs. De gehele top vijf zat binnen één tiende van een seconde. De eerste race werd opgang geschoten en meteen zagen we een aantal sterke inhaal manoeuvres. Clay Shanaka leek opweg naar winst maar het tij keerde helemaal en Besler Berkay kwam voorbij aan Shanaka en won. Lars Lamborelle eindigde op een derde plek na lang op P2 te hebben gereden. Ook race twee werd spannend met een grote groep vooraan met onder andere Timmermans, Lamborelle, Tijs, de Pauw, Shanaka en Berkay. Shanaka was dit keer niet van winst te houden en won knap. Besler Berkay kon kort voor het einde zijn tweede plaats niet vasthouden en Lamborelle kwam voorbij. Het podium was compleet met als dagwinnaar Clay Shanaka, gevolgd door Besler Berkay en Lars Lamborelle.

genk1_senioren


Door het grote aantal Senioren werd er ook dit jaar in series gereden. Races van tien ronden moesten bepalen wie zich kon plaatsen voor de finale. ’s Ochtends leek al snel dat Glenn van Parijs ruim de snelste was. Tijdens de kwalificatie werd dat ook bevestigd. Van Parijs pakte de pole met twee tienden voorsprong op Michael Cool en Dylan Lahaye. Na de reeksen ging de pole richting Michael Cool. De BMC kampioen van de afgelopen twee jaar startte op pole voor de finale met naast hem Bryan Eerden die opnieuw zijn snelheid bewees. Glenn van Parijs stond achter Cool op P3. De buitenste rij kwam erg slecht weg bij de start van de race en Eerden moest meteen een heel pak plaatsen prijsgeven. Cool kende een kanon start en van Parijs volgde in zijn spoor. Meteen na de start ging van Parijs voorbij aan Cool. De teammaten trokken meteen weg van de rest van het veld, daarachter volgde Frederic op de Beeck eenzaam op P3. Kevin Cremers, Dylan Lahaye en Bryan Eerden die ondertussen zijn snelheid terug had gevonden reden iets daarachter. Van Parijs werd sterk onder druk gezet door Cool die er halfweg koers mooi voorbij ging aan de chicane. Drie rondjes later leek Cool in te houden op het rechte stuk en van Parijs kwam er weer voorbij. Cool kon echter wel terug aanpikken en samen gingen ze de laatste vier ronden in. Op de Beeck had ondertussen het gezelschap van Cremers, Lahaye en Eerden gekrgen. Cremers verloor in het heetst van de strijd aardig wat plekken. Sam Schippers en Fazio Franssen vonden aansluiten met op Lahaye die ondertussen voorbij was gegaan aan op de Beeck en zijn derde plaats leek te hebben veilig gesteld. Met nog twee ronden te gaan ging de hand van Cool de hoogte in bij het opdraaien van het rechte stuk naast de Europalaan. Motorische problemen legde de strijd vooraan helemaal lam. Van Parijs won schitterend voor Lahaye en op de Beeck!

genk1_van_parijs


In een mooie kwalificatie van de GentleMax ging Kristof Allaerts er meteen goed vandoor met de pole position. Dimitri Ostrovski werd tweede. Jean Glorieux reed nog Dutch Supercar Challenge met een Aston Martin en zette dit weekend de derde tijd neer. Thomas Mourant won de eerste wedstrijd. Dimitri Ostrovski volgde op de voet maar kon er na ronden lang proberen niet voorbij. Ostrovski werd tweede, Allaerts derde.Bij de start van de tweede race zagen we Allaerts meteen van de baan schieten. Vooraan leek Thomas Mourant alweer vertrokken. Jean Glorieux, Dimitri Ostrovski en Sebastien Morel probeerden het gat naar de FK rijder toe te rijden. Al na enkele ronden moest Morel naar de kant met een vastloper, einde rechtstuk. Mourant leek nu helemaal te zijn gaan vliegen maar naar het einde toe kwamen Glorieux en Ostrovski wel erg dicht. Thomas Mourant wist toch te winnen. Ostrovski geraakte niet voorbij Glorieux en werd derde, Glorieux tweede. Thomas Mourant won het dagtotaal. Dimitri Ostrovski werd tweede, Glorieux derde.

genk1_gentle



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet