GT

Div: Blancpain Racing Lamborghini behaalt overwinning in vijfde editie Dunlop 12H HUNGARY

1st_24_blancpain_racing
Afgetekende zege voor de Blancpain-Lamborghini met Nico Pronk, Peter Kox en Marc Hayek

De Nederlandse coureur Nico Pronk reed de Blancpain Racing-Lamborghini LP560-4 over de eindstreep en stelde daarmee voor zichzelf en zijn teamgenoten Peter Kox en Marc Hayek de overwinning in de vijfde editie van de Dunlop 12H HUNGARY veilig. In de wedstrijd, de enige twaalfuursrace in Europa voor GT’s, toerwagens en 24H Specials, georganiseerd door het Nederlandse bureau CREVENTIC en het DNRT, legde het trio op de 4,381 kilometer lange Hungaroring in totaal 344 ronden af, een afstand van 1.507,064 kilometer. “Het was een uitstekende race, we hadden geen enkel probleem. Dit was de eerste wedstrijd met onze Lamborghini Gallardo volgens 2013-specificatie, dus we hadden ons geen beter debuut kunnen wensen”, zei Nico Pronk. Terwijl de zege voor het Blancpain Racing-team nimmer in gevaar was, bleef de strijd om de tweede plaats spannend tot het vallen van de zwart-wit geblokte vlag. Uiteindelijk besliste het Australische team Motorsport Services met de Porsche 997 Cup en de Australische coureurs Malcolm Niall, Mark Pilatti en Brett Niall dit duel in zijn voordeel. Het Franse team Defi Auto Sport eindigde met de GC Automobile GC 10-V8, bestuurd door Lionel Amrouche, Franck Leone Provost en Jean-Charles Perrin als derde algemeen en als winnaar in de klasse SP3.

Tekst en foto's: PR


Afgezien van twee ronden na de eerste pitstop leidde het Blancpain Racing Team van start tot finish. Met de pole-position, de overwinning en de snelste raceronde, gereden door Peter Kox in de 275e ronde met een tijd van 1:49,0926 minuten, was er zelfs sprake van een loepzuivere hattrick voor het team. “Voor ons speelde deze race een belangrijke rol in de voorbereiding voor het seizoen in de Blancpain Endurance Series en de FIA GT Series. We zijn heel blij met de prestatie van onze auto”, aldus Peter Kox. Voor Marc Hayek was de overwinning in de Dunlop 12H HUNGARY zijn eerste grote internationale zege in de autosport. “Een uitstekende manier om het seizoen te beginnen”, zei de Zwitser.

2nd_3_motorsportserv
De Australische Motorsport-Services-Porsche won de Porsche 997-klasse

Voor het grootste deel van de race was er een fraaie strijd om de overwinning in de Porsche 997 Cup-klasse tussen de Motorsport Services-auto en het Franse team B2F Compétition met rijders Benoit en Bruno Fretin, waarbij het Australische team uiteindelijk de overhand had. In de klasse SP3 leidde het team Defi Auto Sport gedurende de volledige tweede helft van de race, nadat de eerdere kanshebbers, het Turkse team Borusan Otomotiv Motorsport, als gevolg van een gebroken vliegwiel van de BMW M3 was uitgevallen.

22
Klassewinst bij de diesels voor de Nederlandse Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TDI

In de D1-dieselklasse was er een start-finishzege voor de Red Camel-Jordans.nl-SEAT Leon TDI, bestuurd door de Oostenrijker Klaus Kresnik en de Australiër Aldous Mitchell. In de klasse A2 reed de Renault Clio van het Deense team DK Racing Events ook de hele tweede helft van de race aan de leiding, hetgeen resulteerde in een relatief comfortabele klassezege voor René Rasmussen, Bernt Stott Jorgensen, Joakim Rasmussen en Sonny Nielsen.

Gerrie Willems van CREVENTIC velde een positief oordeel na afloop van de race. “We hebben in de diverse klassen een mooie strijd gezien en een grote variëteit aan auto’s met coureurs uit 13 landen. We hadden inderdaad niet het grootste veld, maar de sfeer was goed en iedereen heeft genoten van de race op dit prachtige circuit.” Het volgende evenement voor CREVENTIC is de 24H BARCELONA van 6 tot en met 8 september 2013.

819x0879
Het podium met de top drie algemeen

Uitslag:
1. Hayek/Pronk/Kox (Zwi/Ned/Ned), Lamborghini Gallardo, 344 r. in 12.00:40,278 (gem. 125,47 km/u)
2. Niall/Pilatti/NIall (Aus), Porsche 997 Cup, op 21 ronden (1e 997)
3. Perrin/Provost/Amrouche (Fra), GC Automobile GC10-V8, op 21 ronden (1e SP2)
4. Fretin/Fretin (Fra), Porsche 997 Cup, op 26 ronden
5. Schryver/Cottingham/Cottingham/Stanfort (GBr), Lotus Exige S2, op 27 ronden
6. Prewitt/Schulz/Thijssen/Euser (VSt/Dui/Ned/Ned), Lotus Evora, op 34 ronden
7. Kresnik/Mitchell (Oos/Aus), SEAT Leon TDI, op 37 ronden (1e D1)
8. Rasmussen/Jorgensen/Rasmussen/Nielsen (Den), Renault Clio, op 40 ronden (1e A2)

21_cor_euser_racing
Liesette Braams, Cor Euser, Hal Prewitt en Dirk Schulz startten vanuit de pitstraat, maar werden met de BMW 120D toch nog tweede in de dieselklasse

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet