Diversen

Internationaal: Joey van Splunteren kent lastige openinsmanche van de Eurochallenge in Genk.

van_splunteren Joey van Splunteren is afgelopen week de uitdaging aangegaan met DR Karts tijdens de eerste Rotax Eurochallenge van het seizoen in het Belgische Genk. Van Splunteren kwam met het Oostenrijkse TeamV aan de start met grote ambities. Toch kende van Splunteren een lastige week op een chassis dat de Nederlander nog moest ontdekken.

Tekst: Philippe De Roeck Foto: Michael Melis

“Dinsdag kwamen we aan op het ‘o zo’ koude Genk om de caravan op te stellen en mij in te schrijven voor de wedstrijd.  Op woensdag volgden er acht trainingen, het was droog maar nog steeds koud.” Na een hele dag testen was van Splunteren nog niet helemaal tevreden. “We hadden de hele dag problemen met de achterkant van de kart. We gleden veel te veel en kwamen een seconde te kort.” De trainingen op donderdag liepen al wat beter. Toch was van Splunteren nog niet bij de snelste. Een kleine halve seconde scheidde de Nederlander van de top van het veld. ‘Vrijdag hadden we een training en kwalificatie. ’S Nachts had het gesneeuwd en de baan was niet helemaal droog. Het ging vrij goed in de training en ik werd tiende. Voor de kwalificatie werd de negentig rijders opgedeeld in drie groepen. Ik moest starten in de eerste groep. Het ging niet goed, ik had geen slipstream kunnen pakken en was 0,6 seconden te langzaam. In mij groep was ik 17de maar toen moesten er nog twee groepen. Uiteindelijk was ik 55ste in totaal.”

“Zaterdag hadden we de series. De eerste race ging goed, ik moest elke race 22ste starten en de eerste race werd ik uiteindelijk 11de. We waren redelijk tevreden over de snelheid en het inhalen verliep vlot. In de derde race moest ik meer vooraan rijden want 16de was lang niet goed genoeg. Het ging snel al goed lag 12de alleen ging iedereen heel grof verdedigen en ik kon niemand inhalen. 
De vierde serie moest ik starten vanaf P10. Helaas had de kart veel te veel grip en verloor ik heel veel snelheid. Ik werd uiteindelijk 17de.”Door de lastige series moest van Splunteren vol aan de bak in de second chance op zondag  “Ik moest vijfde starten en de start ging vrij goed. Ik Pakte meteen P2 over en aan het einde van ronde nam ik de kop over. Ik kon hem helaas niet vasthouden en viel terug naar P3. Uiteindelijk kon ik mezelf terug werken naar P2 en was ik door naar de finale waarin ik als 30e moest starten.” De start van de prefinale verliep erg chaotisch. “Ik kon maar een paar plekken winnen maar de race was een grote chaos. Ik werd halverwege de race in de rondte getikt en kon op nieuw beginnen. Ik kwam als 26e over de streep. In de finale moest ik alles of niets spelen. Na de eerste bocht die helemaal top ging lag ik negende en ging ik meteen vol in de aanval. Na ronde 1 lag ik 8ste en was ik goed bezig. Door een duw moest ik van de baan en werden mijn banden vuil.  Ik deed er alles aan om mijn plek vast te houden maar ik was gewoon veel te langzaam, ik ben dan ook gefinisht op een 22e plek. Ik wil mijn team bedanken voor de werkzaamheden die zij hebben verricht en natuurlijk ook mijn sponsoren voor dit mooie weekend. Brezan automaterialen, Cartal rijsbergen, garage viljo van splunteren, AGS auto glas service. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet