Retro

Retro: 1988 Paasraces 25 jaar geleden. Volle startvelden en veel spanning


480_hin_pech

Groep A
De groep A bleek met Pasen niet erg springlevend. Het verwachte duel tussen Arthur van Dedem en Jeroen Hin bleef uit doordat Hin al meteen bij de start zoveel geweld op de koppeling losliet dat de Sierra Cosworth meteen uitgeschakeld was. Voor Van Dedem was de race al gelopen, maar daarachter maakten drie mannen er toch nog een aardige show van. De Monza van Freek Staal liep helaas maar op vijf cilinders. Dick Waaijenberg hield echter de Mazda van tijd tot tijd zodanig in dat Staal bij kon blijven en ook Rom van Vlimmeren met knap stuurwerk aansluiting kon vinden.
De klasse tot 1600 cc werd een overwinning voor Jeroen Singelenberg. Na jaren dan toch gerechtigheid voor deze dappere doorzetter. Rob Nobels was zonder twijfel de grootste pechvogel van het weekeind. Tot half vier op zaterdagochtend was er nog driftig gesleuteld om zijn groep A Toyota Corolla tip-top voor de training klaar te krijgen. Slechts een paar ronden duurde het avontuur, toen kwam er een abrupt einde aan na een koprol in het scheivlak. “Kom ik in het Scheivlak, ik laat hem een beetje naar buiten lopen, en ineens breekt er iets in de voorwielophanging af. Op volle snelheid daver ik aan de overkant de vangrail in en sla over de kop. Ik had gelukkig niets, ook geen geld meer om hem opnieuw op te bouwen, trouwens.” Intussen was er al wel een actie begonnen om de sympathieke IJmuidenaar zo snel mogelijk weer aan het racen te krijgen.

480_starlets

Toyota Cup
Betraande gezichten bij de finish van de Toyota Cup. De beide zoontjes van Jaap van der Ende liepen ontroerd rond hun vader nadat hij met miniem verschil als eerste over de finish was gekomen. Geen wonder ook, want de autosportfanatieke familie Van der Ende had sinds april 1986 het zoet van de overwinning niet meer mogen smaken. “Zou het dan toch nog lukken om in mijn veertiende racejaar eindelijk eens kampioen te worden?”, vroeg Jaap zich tenslotte optimistisch gestemd af. De laatste ronden werden heel spannend. Van der Ende, Vos en Verschuur reden als aan een touwtje, Uiteindelijk eindigde Van der Ende als eerste met 0,1 seconde voorsprong op Verschuur, die op zijn beurt 0,004 seconde voor Vos als tweede eindigde. Misschien dat de transponder, die tien centimeter naar voren was geplaatst, dat verschil al had goedgemaakt.

480_fford_strijd

Formule Ford 1600
Inderdaad, zoals verwacht werd de Formule Ford 1600-race een ware thriller. Aan de kop ontspon zich een episch gevecht om de leiding tussen Henny Klarenbeek, Perti Kurki-Sounio en Frank Eglem, dat de hele race zou duren. Bij de eerste doorkomst had Klarenbeek nog de leiding die hij echter moest afstaan aan de Fin die elke ronde als eerste over de finishlijn ging. Het trio gaf elkaar bitter weinig toe, het was heel close, zij aan zij proberend elkaar eruit te remmen. En ronde voor het einde stootte Eglem door naar de tweede plaats die hij ook behield, 2½ seconde achter winnaar Kurki-Suonio maar met Klarenbeek vlak achter zich. Vierde werd de zeer indrukwekkend sturende Evan Kersbergen, die op zijn beurt in een gigantisch gevecht gewikkeld met de achteraan gestarte Stephane Cohen. “Willen de heren FF1600-rijders s.v.p. zo goed zijn om ons meer van dergelijke spektakels voor te schotelen?”, vroeg Auto&Sport redacteur Hubert Winckers zich na de wedstrijd af.

480_ford_flats

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet