Diversen

Hoe is het met: Toon van de Haterd, altijd op weg naar een nieuw avontuur

480_haterd_radical_6329

In deze rubriek gaat AUTOSPORT.NL op zoek naar coureurs van vroeger, om te zien hoe het nu met hen gaat. Al gaat het in dit geval niet helemaal op. Want na motorcross, karting, Opel Lotus, kampioenschappen in de NK productiewagens, Marcossen Mantis en LM600 was het de Radical die Toon van de Haterd, na jaren afwezigheid, weer bewoog om zijn rentree te maken in de autosport. Reden voor ons om vanuit Haarlem af te zakken naar het Brabantse Oss, waar zijn bedrijf ‘Van de Haterd Zand en cementhandel’ gevestigd is.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Familie Van de Haterd, Gerrie Hoekstra en Boudewijn Pieters

Wie verwacht Toon in zijn directiekantoor te ontmoeten komt bedrogen uit. Ik word begroet door zijn vrouw Wilma, die meteen koffie regelt. “Toon moet nog even een vrachtwagen met cement vullen, hij komt er zo aan.” Inderdaad zie ik hem over de ruime binnenplaats scheuren met een enorme shovel.

480_loader

Hij springt wat moeilijk uit het enorme gevaarte. “Toon heeft last van zijn enkel, daar zit nu een brace omheen. Gisteravond had hij veel pijn. Maar stoppen of even rustig aan zit er bij hem niet in”, vertelt zijn vrouw. “Wij zijn een klein familiebedrijf. Sinds kort werkt ook onze dochter Jannicke in de zaak. Verder hebben we nog één vaste kracht die al 26 jaar bij ons in dienst is , meer vast personeel hebben we niet.”

Steun en toeverlaat
Toon komt binnen en mengt zich al snel in het gesprek. “Je hebt al kennisgemaakt met mijn vrouw. Ik ken haar al 37 jaar. Ze heeft altijd achter me gestaan, in goede en slechte tijden. Zonder haar had ik dit nooit kunnen doen. Dat mag je best opschrijven.” Toon vervolgt: “ We zijn het afgelopen jaar met het bedrijf verhuisd van Geffen naar deze plek langs het kanaal in Oss. Wij hebben natuurlijk ook last van de huidige recessie. Maar juist in deze tijd moet je je als ondernemer onderscheiden. Wij kunnen ons expert noemen op het gebied van vloerenzand en alle soorten cement. Wij leveren voornamelijk in bulk en zakken aan grote bedrijven. Als eerste in Nederland hebben wij op ons terrein een minimortelcentrale neergezet. De oplossing voor bouwers, metselaars en klussers die binnen drie minuten met behulp van een barcode zelf metselspecie tot betonmortel in hun aanhanger of vrachtwagen kunnen kiepen. Veel voordeliger en sneller werken. Ik ben nu bezig om nog een aantal van deze minicentrales te laten bouwen voor andere collega’s.” Wijzend naar een enorme zandheuvel naast het terrein: “We willen binnenkort ook starten met de bouw van een kade langs het kanaal, waar schepen hun zand en cement kunnen lossen.”

Op de fiets
“Ik kom uit een ondernemersfamilie”, vertelt Toon verder.”Mijn vader en zijn broers hadden een wegenbouwbedrijf. Als bengel van 12 jaar reed ik al op alle shovels van het bedrijf en deed allerlei klusjes. Op 17-jarige leeftijd vond ik het tijd om voor mezelf te beginnen als aannemer van grondwerken. Ik had mijn rijbewijs natuurlijk nog niet en ging dus op de fiets een shovel kopen. De zaken gingen voorspoedig. Ik kocht er een vrachtwagen bij en nog een shovel. Maar eind jaren ’70 kwam er een enorme crisis. Door een aantal faillissementen van opdrachtgevers en het geld dat ik daardoor misliep moest ik weer helemaal van voren af aan beginnen. In 1981 is Van de Haterd Zand- en cementhandel BV ontstaan. Met mijn vader hebben we weken gedraaid van 100 uur om het bedrijf weer op poten te zetten. En dat lukte uiteindelijk.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet