Formule 2

GP2: Leimer wint hoofdrace Maleisië, MP-auto’s schakelen elkaar uit


_89p8245

Zou de tip van Davide Valsecchi hebben geholpen? De regerend GP2-kampioen tipte Fabio Leimer deze week voor de titel en prompt voldeed de Zwitser aan zijn belofte. Met vijf ronden te gaan passeerde hij poleman Coletti voor de leiding om de GP2-hoofdrace in Maleisië te winnen. Drama intussen bij MP Motorsport, waar Daniël de Jong in de derde ronde van de baan werd getikt door teamgenoot Adrian Quaife-Hobbs.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series


_r6t0520

De basis van Leimers overwinning lag bij zijn snelle start. Vanaf de vierde startplaats stormde de coureur van Racing Engineering naar de tweede plaats achter Stefano Coletti, die vanaf pole de leiding had behouden. Na drie ronden was het tweetal vijf seconden los, geholpen door een zware strijd om de derde plaats tussen James Calado, Felipe Nasr en debutant Mitch Evans. Even reed de beschermeling van Mark Webber zelfs derde, maar hij zou uiteindelijk afzakken naar de tiende plaats.

_89p7782

Coletti was van het leidende duo de eerste die de pits indook voor nieuwe banden. Leimer reed vier ronden langer door. Dat zou de Zwitser niet meteen helpen, want op zijn versere rubber bleef Coletti hem voor. Aan de slotfase bracht die vroege pitstop de Monegask echter onvermijdelijk in de problemen. Na 20 rondjes op zijn tweede set blokkeerde de Rapax-coureur zijn remmen bij het ingaan van bocht 14. Leimer zat er meteen bovenop, maar kon er op het lange rechte stuk nog niet langs. Vier bochten later was het wél gebeurd, toen de Zwitser slim binnendoor dook.

_89p7664

In de vrije lucht stoof Leimer er vervolgens vandoor, terwijl Coletti terugviel in de klauwen van Calado. Die joeg nog wel achter Leimer aan, maar diens voorsprong was inmiddels genoeg. Coletti liet op zijn versleten banden nog een gat van tien seconden vallen, maar wist zijn podiumpositie ten opzichte van Felipe Nasr te beschermen. Julian Leal maakte het feestje voor Racing Engineering compleet door als vijfde te eindigen, veruit zijn beste GP2-resultaat.

_89p7892

Jolyon Palmer finishte als zesde met een omgekeerde bandenstrategie: hij startte op harde banden en wisselde pas in de 21e ronde. Ook Sam Bird – terug in de GP2 na een jaar Formule Renault 3.5 – koos voor die aanpak, maar die had met een dubbele handicap te maken. Voorafgaand aan de race was hij al drie startplaatsen teruggezet na het blokkeren van Johnny Cecotto tijdens de kwalificatie (voor de daaropvolgende idiote wraakactie werd de Venezolaan overigens naar de laatste startplaats verbannen) en in de race zelf kreeg Bird ook nog een drive-through na te weinig gas te hebben teruggenomen bij een gele vlag. Dat de Brit er nog een zevende plaats wist uit te slepen, was opmerkelijk genoeg. De snelste ronde van de wedstrijd leverde Bird nog wel wat extra punten op.

_89p7721

Bij MP Motorsport was intussen Leiden in last. Het team maakte gisteren al geen briljante kwalificatie mee, maar niemand kon voorzien dat beide auto’s elkaar in de derde ronde van de race zouden uitschakelen. Adrian Quaife-Hobbs werd door de stewards als schuldige aangewezen: hij torpedeerde bij het aanremmen van de laatste bocht de weerloze De Jong, die in de daaropvolgende spin op zijn beurt op de auto van de Brit klapte. Quaife-Hobbs mag daardoor de sprintrace van morgen met een tijdstraf van 25 seconden beginnen. Geen vrolijk seizoensdebuut voor het ambitieuze Nederlandse team.

_89p8394

GP2, Sepang, hoofdrace, 23 maart 2013

1. Fabio Leimer - Racing Engineering – 31 ronden, 57'49"385
2. James Calado - ART - 2"045
3. Stefano Coletti - Rapax - 11"271
4. Felipe Nasr - Carlin - 12"810
5. Julian Leal - Racing Engineering - 28"837
6. Jolyon Palmer - Carlin - 34"209
7. Sam Bird - Russian Time - 41"187
8. Stéphane Richelmi - DAMS - 58"941
9. Simon Trummer - Rapax - 1'02"853
10. Mitch Evans - Arden - 1'13"7
11. René Binder - Lazarus - 1'16"1
12. Johnny Cecotto - Arden - 1'18"3
13. Conor Daly - Hilmer - 1'20"0
14. Tom Dillmann - Russian Time - 1'21"8
15. Pal Varhaug - Hilmer - 1'23"7
16. Kevin Giovesi - Lazarus - 1'35"7
17. Kevin Ceccon - Trident - 1'37"9
18. Jake Rosenzweig - Addax - 1'43"2
19. Sergio Canamasas - Caterham - 1'59"2
20. Rio Haryanto - Addax - 1 ronde
21. Ma Qing Hua - Caterham - 1 ronde

Snelste ronde: Sam Bird, 1'48"777


Uitgevallen
0 ronden - Marcus Ericsson
3e ronde - Adrian Quaife-Hobbs
3e ronde - Daniël de Jong
9e ronde - Daniel Abt
19e ronde - Nathanael Berthon

Stand in het kampioenschap

1. Leimer 25; 2. Coletti 19; 3. Calado 18; 4. Nasr 12; 5. Leal 10; 6. Palmer, Bird 8; 8. Richelmi 4; 9.Trummer 2; 10.Evans 1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet