Diversen

Div: Alles wat men moet weten over de Abarth Trofeo Benelux

Het aftellen voor het seizoen 2013 voor de Trofeo Abarth 500 Benelux is begonnen, zoals dat heet. Voor het kampioenschap is dit het eerste van minstens drie seizoenen en deze voor de Benelux onuitgegeven competitie lijkt ideaal voor rijders die – voor een beperkt budget en in een gezellige sfeer – de unieke ervaring van een sprintrace tussen identieke bolides willen meemaken. Extra troef voor de Trofeo: op de kalender staan zes raceweekends op prestigieuze circuits.

Tekst en Foto's PR

trofeo-abarth-02

DE AUTO: Abarth 500 Assetto Corse, motor 1400 turbo, 190 pk, manuele zesbak, afstelbare ophanging, racing remmen, 970 kg. Motoren, turbo’s, ECU-box en versnellingsbakken zijn gelood. De technische controles worden verricht door RACB Sport en een vertegenwoordiger van Abarth.

DE BANDEN: Michelin 20-61-17 (slicks en regen), maximum 10 slicks per meeting, waarvan 6 al bij een vorige meeting werden geregistreerd.

DE RACES: twee sprints van 25 minuten + 1 ronde, vrije trainingen van 20 minuten, kwalificaties van 40 minuten (ofwel 120 minuten rijden per weekend). Na iedere wedstrijd wordt er een podiumceremonie gehouden.

HET KAMPIOENSCHAP: Het klassement wordt opgesteld aan de hand van de tien beste resultaten van twaalf mogelijke wedstrijden (de vijf meetings van de Trofeo Abarth Benelux en die van de Trofeo Abarth Europe op het circuit van Dijon, waar de Benelux-rijders worden uitgenodigd). Het FIA-puntensysteem wordt gebruikt: 25, 18, 15, 12, 10, enz. Bonuspunten worden uitgereikt aan de auteur van de snelste wedstrijdronde (3) en de drie snelsten van de kwalificaties van iedere wedstrijd (5, 3, 1). Bij de meetings die samen met de Europese Trofeo worden gehouden (Dijon, Nürburgring en Spa) wordt er een apart Benelux-klassement opgesteld, dat zal dienen als basis voor het toekennen van de punten en de premies.

DE KALENDER:
10-11 mei: Trophée de Bourgogne (Dijon-Prenois, Frankrijk)
1-2 juni: Nürburgring (Duitsland) // 15-16 juni: Zandvoort (Nederland)
20-21 juli: Colmarberg (Groothertogdom Luxemburg)
7-8 september: Spa-Francorchamps (België)
12-13 oktober: Zolder (België).
Alle meetings worden over twee dagen gehouden, om de diverse kosten te beperken.


DE PREMIES: 700 €, 500 € en 300 € voor de eerste drie van elke race. Aan het eind van het seizoen krijgt de kampioen een straatversie van de Abarth, terwijl het beste team een nieuwe motor-versnellingsbak krijgt overhandigd.

VERKOOPPRIJS: klaar om te racen kost de wagen 31.500 € BTW exclusief… maar de eerste vijftien kopers betalen slechts 29.500 € zBTW (er blijven nog slechts negen wagens voor die prijs over). De Abarth 500 Assetto Corse wordt in deze uitvoering gedurende de seizoenen 2013, 2014 en 2015 gebruikt.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet