Formule 2

GP2: laatste testdag Barcelona laat vragen achter voor eerste raceweekend Maleisië


_r6t0837

Op een zonnige laatste testdag op het circuit van Barcelona konden 25 GP2-coureurs toch nog proberen om de goede droogweerafstelling te vinden of om zichzelf in de kijker te rijden. Robin Frijns – voor één dag overgestapt naar Russian Time – liet opnieuw zien dat hij ook in de GP2 potten kan breken, terwijl MP Motorsport er in beide sessies redelijk bij zat. Stefano Coletti en Felipe Nasr waren vandaag de snelsten.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series


Na twee grotendeels verregende dagen kwam het er vandaag in Barcelona op aan: één dag hadden de GP2-teams om de auto helemaal op hun wensen af te stellen voor het racen op een droge baan.

_r6t0040

Voor MP Motorsport, het Nederlandse team in de GP2, was dat extra belangrijk omdat het uit Jérez was vertrokken met een akelig balansprobleem. Was die ene dag genoeg om het probleem te verhelpen? “Ja, we hebben nu een normale auto die tenminste de bocht om is te krijgen”, zei Daniël de Jong, die zijn team in Maleisië in ieder geval in de toptien ziet meestrijden. “Nu het lek boven is, kijken we zelfs naar de topvijf”, aldus een hoopvolle De Jong.

_r6t9792

Voor de fans van Robin Frijns worden de komende dagen spannend. Gaat het de Limburger lukken om het geld bij elkaar te krijgen voor een seizoen GP2? Vandaag stapte Frijns in bij Russian Time, het nieuwe Russische team, dat na Bacheta dinsdag en Zanella gisteren zijn tweede auto opnieuw te vergeven had. Het leverde ’s middags meteen een zesde tijd op. Daarmee liet Frijns nogmaals zien dat hij in de GP2 potten kan breken: zelfs met een onervaren team reed hij vandaag meteen vooraan mee. Wie kortom vooraf dacht dat de FR3.5-kampioen zijn reputatie alleen maar schade kon doen door GP2 te gaan rijden, komt voorlopig bedrogen uit. Juist met een team waarvan niemand van tevoren iets verwacht, kan Frijns voor de nodige verrassingen zorgen.

_r6t0852

Of Frijns aan de start verschijnt in Sepang, is niet de enige vraag die achterblijft na de zes testdagen op Jérez en Barcelona. Wie rijdt er bijvoorbeeld bij Trident, het team waarvoor Frijns de eerste vijf dagen testte? De Italianen konden door de overstap van Frijns vandaag maar één auto inzetten, voor de kapitaalkrachtige Venezolaan Rodolfo González, die er trouwens weinig mee deed. Nathanaël Berthon, die we al met potlood in de eerste Trident-auto hadden getekend, zat door zijn financiële problemen nog steeds aan de kant. Ook de plaatsen bij de nieuwe teams Hilmer en Russian Time zijn nog niet bezet, terwijl Caterham nog moet bevestigen dat Canamasas en Ma ook ná deze tests de GP2-coureurs voor het komend seizoen zijn.

_r6t0568

En wie gaat er naar Sepang als favoriet? James Calado (ART) en Felipe Nasr (Carlin) lijken de belangrijkste kandidaten voor de eerste overwinningen. Ook vandaag waren de twee constant voorin te vinden, de Braziliaan was in de middagtraining zelfs de snelste.

_r6t0760

Als outsiders kwamen de afgelopen dagen Fabio Leimer (Racing Engineering) en Stefano Coletti (Rapax) naar voren. Coletti zette met zijn beste tijd in de ochtendtraining ook de snelste tijd van de dag en was ’s middags tweede achter Nasr. Tom Dillmann bleef het ook vandaag goed doen, terwijl bij het kampioensteam DAMS Stéphane Richelmi eigenlijk beter voor de dag kwam dan de nummer 1 Marcus Ericsson.

En dan nog is de vraag wat de vorm op de twee Spaanse circuits zegt over de vorm in Maleisië. Sepang is voor iedereen een nieuw circuit en de omstandigheden zijn er vochtig en warm. Dat heeft ongetwijfeld de nodige (onbekende) effecten op de Pirelli’s – en de banden zijn zoals bekend dé sleutel tot winst in de GP2…

GP2-testdag Barcelona, 7 maart 2013, ochtendsessie

1 – Stefano Coletti – Rapax – 1’29”055 – 30 ronden
2 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’29”217 – 35
3 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’29”453 – 39
4 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’29”467 – 28
5 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’29”611 – 36
6 – James Calado – ART – 1’29”624 – 33
7 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’29”812 – 32
8 – Mitch Evans – Arden – 1’29”902 – 34
9 – Daniel Abt – ART – 1’29”994 – 30
10 – Adrian Quaife–Hobbs – MP – 1’30”012 – 23
11 – Daniël de Jong – MP – 1’30”037 – 26
12 – Robin Frijns – Russian Time – 1’30”168 – 24
13 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’30”244 – 22
14 – Pål Varhaug – Hilmer – 1’30”300 – 26
15 – Felipe Nasr – Carlin – 1’30”459 – 27
16 – René Binder – Lazarus – 1’30”484 – 18
17 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’30”620 – 16
18 – Johnny Cecotto – Arden – 1’30”635 – 31
19 – Simon Trummer – Rapax – 1’30”667 – 28
20 – Riccardo Agostini – Hilmer – 1’30”724 – 35
21 – Rio Haryanto – Addax – 1’30”813 – 29
22 – Tom Dillmann – Russian Time – 1’30”855 – 27
23 – Rodolfo González – Trident – 1’31”029 – 13
24 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’31”035 – 32
25 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’31”220 – 14

GP2–testdag Barcelona, 7 maart 2013, middagsessie


1 – Felipe Nasr – Carlin – 1'29"381 – 46 ronden
2 – Stefano Coletti – Rapax – 1'29"414 – 28
3 – Tom Dillmann – Russian Time – 1'29"843 – 37
4 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1'29"862 – 30
5 – Adrian Quaife–Hobbs – MP – 1'29"914 – 39
6 – Robin Frijns – Russian Time – 1'30"053 – 29
7 – James Calado – ART – 1'30"256 – 55
8 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1'30"318 – 33
9 – Mitch Evans – Arden – 1'30"324 – 34
10 – Conor Daly – Hilmer – 1'30"417 – 37
11 – Daniël de Jong – MP – 1'30"441 – 29
12 – René Binder – Lazarus – 1'30"454 – 28
13 – Pål Varhaug – Hilmer – 1'30"554 – 41
14 – Julian Leal – Racing Engineering – 1'30"601 – 36
15 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1'30"643 – 40
16 – Daniel Abt – ART – 1'30"721 – 52
17 – Sergio Canamasas – Caterham – 1'30"813 – 54
18 – Johnny Cecotto – Arden – 1'30"821 – 33
19 – Marcus Ericsson – DAMS – 1'30"823 – 40
20 – Simon Trummer – Rapax – 1'30"884 – 43
21 – Jolyon Palmer – Carlin – 1'30"918 – 28
22 – Rio Haryanto – Addax – 1'30"997 – 42
23 – Jake Rosenzweig – Addax – 1'31"271 – 38
24 – Rodolfo González – Trident – 1'31"368 – 37
25 – Ma Qing Hua – Caterham – 1'31"370 – 53


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet