Formule 2

GP2: redelijk nutteloze tweede testdag voor Nederlanders

_r6t0508

Op een dag waarop het niet alleen onophoudelijk waterdruppels regende, maar ook rode vlaggen, konden de Nederlandse GP2-coureurs niet veel vooruitgang boeken. Robin Frijns en Daniël de Jong eindigden op de tweede testdag in Barcelona in het middenveld, in twee sessies waarin James Calado en Felipe Nasr hun favorietenrol verder bevestigden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

“De ene weersverwachting zegt dat het morgenochtend regent en daarna droog wordt, maar ik zie nu een andere die zegt dat het juist ’s middags gaat regenen”, aldus Daniël de Jong gisterenavond tegen Autosport.nl. Het werd vandaag uiteindelijk een optelsom van beide voorspellingen, wat geen goed nieuws was voor de MP-coureur. “Onze regen-setup is geweldig”, zei hij, verwijzend naar de sterke tweede tijd in de ochtendessie van gisteren. “Maar op droog zit er nog iets niet goed aan de auto. Hetzelfde balansprobleem als op Jérez. Als ik dat niet had gehad, was ik gisterenmiddag de snelste geweest, zo veel zat er nog in de auto. We weten nu waar het probleem zit, maar dan moet het morgen wel droog zijn.”

Het was ijdele hoop voor de man uit de Hoekse Waard, want het was zeker geen fraai Catalaans lenteweer toen ’s ochtends de gordijnen opengingen.

_r6t9312

Ook Robin Frijns had weinig aan de ochtend. Net als zijn teamgenoot Rodolfo González kwam hij pas aan het slot van de ochtendsessie naar buiten voor een paar rondjes. Eerder had toch geen zin. Zijn team Trident had intussen wel een oproep geplaatst op Twitter: welke coureurs zien jullie het liefst bij ons op de grid in Maleisië? Het mag geen verbazing wekken welke coureur de voorkeur kreeg, en niet alleen van Nederlandse fans.

Veel coureurs beperkten zich ’s ochtends tot een rondje of 15, maar bij ART reden ze volop rond: James Calado was na 30 ronden de snelste, Daniel Abt was opnieuw sterk met een vijfde tijd na 24 rondjes.

_r6t0763

Ook De Jongs teamgenoot Adrian Quaife-Hobbs reed veel ronden om de goede regenafstelling te pakken te krijgen. Met resultaat: de Brit eindigde als derde (en ’s middags als vijfde). René Binder was verrassend vierde, terwijl Mark Webbers beschermeling Mitch Evans zich ook voor het eerst vooraan meldde met een zesde tijd.

_r6t0529

De man die ’s ochtends de laatste rode vlag veroorzaakte, was ’s middags de snelste. Johnny Cecotto ging nét ietsje harder dan de twee snelle mannen van de ochtend, Calado en Nasr. De Brit en de Braziliaan zijn daarmee van de kampioenskandidaten de twee die zich tijdens de Spaanse testdagen het meest vooraan hebben laten zien. Na René Binder ’s ochtends was het ’s middags Kevin Giovesi die namens Lazarus verraste. Marcus Ericsson, de Zweed die in de ‘kampioensauto’ van DAMS is gestapt, was ’s middags intussen in geen velden of wegen te bekennen.

Net als gisteren zaten de auto’s van Rapax er weer goed bij, maar voor Riccardo Agostini was het een GP2-debuut in moeilijke omstandigheden. De regerend Italiaans F3-kampioen mocht instappen bij Hilmer, dat door zijn oude Italiaanse F3-team JD Engineering wordt gerund, en eindigde twee keer onderaan de lijst met tijden. Dat gold ook voor de Zwitser Christopher Zanella, de Zwitser die bij Russian Time het stuur overnam van zijn voormalige F2-rivaal Luciano Bacheta.

Voor morgen is er geen regen voorspeld, dus hopelijk kunnen de teams dan alsnog hun droogweerafstellingen perfectioneren. Het zal druk worden op de baan…

GP2-test Barcelona, 6 maart 2013, ochtendsessie

_r6t0715

1 – James Calado – ART – 1’50”218 – 30 ronden
2 – Felipe Nasr – Carlin – 1’50”902 – 14
3 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’51”642 – 29
4 – René Binder – Lazarus – 1’51”689 – 17
5 – Daniel Abt – ART – 1’52”034 – 24
6 – Mitch Evans – Arden – 1’52”176 – 24
7 – Tom Dillmann – Russian Time – 1’52”233 – 23
8 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’52”266 – 23
9 – Johnny Cecotto – Arden – 1’52”296 – 17
10 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’52”457 – 19
11 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’52”594 – 26
12 – Simon Trummer – Rapax – 1’52”685 – 29
13 – Daniël de Jong – MP – 1’52”692 – 30
14 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’52”946 – 26
15 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’53”100 – 25
16 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’53”160 – 21
17 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’53”216 – 25
18 – Robin Frijns – Trident – 1’53”649 – 2
19 – Christopher Zanella – Russian Time – 1’53”772 – 23
20 – Conor Daly – Hilmer – 1’53”912 – 17
21 – Rodolfo González – Trident – 1’53”994 – 12
22 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’54”075 – 18
23 – Stefano Coletti – Rapax – 1’54”547 – 20
24 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’54”857 – 22
25 – Riccardo Agostini – Hilmer – 1’55”077 – 16
26 – Rio Haryanto – Addax – 1’55”366 – 30

GP2-test Barcelona, 6 maart 2013, middagsessie

1 – Johnny Cecotto – Arden – 1’52”781 – 18 ronden
2 – James Calado – ART – 1’52”878 – 28
3 – Felipe Nasr – Carlin – 1’52”892 – 24
4 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’53”081 – 21
5 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’53”243 – 30
6 – Simon Trummer – Rapax – 1’53”414 – 32
7 – Daniël de Jong – MP – 1’53”515 – 26
8 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’53”524 – 37
9 – Stefano Coletti – Rapax – 1’53”818 – 14
10 – Tom Dillmann – Russian Time – 1’53”819 – 23
11 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’53”920 – 22
12 – Conor Daly – Hilmer – 1’53”983 – 22
13 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’54”137 – 29
14 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’54”161 – 36
15 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’54”240 – 18
16 – René Binder – Lazarus - 1’54”349 – 14
17 – Robin Frijns – Trident – 1’54”360 – 18
18 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’54”494 – 33
19 – Mitch Evans – Arden – 1’54”513 – 17
20 – Rodolfo González – Trident - 1’54”563 – 27
21 – Rio Haryanto – Addax – 1’54”662 – 35
22 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’54”845 – 23
23 – Jolyon Palmer – Carlin - 1’54”940 – 23
24 – Riccardo Agostini – Hilmer – 1’55”359 – 24
25 – Christopher Zanella – Russian Time – 1’55”425 – 12
26 – Daniel Abt – ART – 1’55”770 – 26

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet