Formule 2

GP2: De Jong schittert in regen, Frijns ’s middags snel op eerste testdag Barcelona


_r6t0192

Voor zowel Daniël de Jong als Robin Frijns was vandaag op de eerste GP2-testdag in Barcelona een hoofdrol weggelegd. De Jong schitterde op een natte baan in de ochtendtraining, terwijl Frijns zich ’s middags nadrukkelijk met de toptijden bemoeide. De snelste tijden in beide sessies waren voor James Calado en Stefano Coletti.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series


Toen de coureurs vanochtend op het circuit verschenen, kwam de regen met bakken uit de hemel. Op een kletsnatte baan voelde Daniël de Jong zich als een vis in het water. Ook vorig najaar, tijdens de najaarstest op Barcelona, liet De Jong al zien dat hij op dit circuit in de regen uit de voeten kan. De Nederlander – met nieuwe oranje helm – zette uiteindelijk de tweede tijd, weliswaar een volle seconde achter James Calado. De Brit zette daarmee de lijn van Jérez voort. Fabio Leimer en Tom Dillmann zaten er net als op Jérez goed bij, terwijl Frijns uitkwam op een negende tijd.

’s Ochtends kon Stefano Coletti geen tijd zetten, maar op de opdrogende baan van de middagsessie was de Monegask juist de snelste. Hij werd op de hielen gezeten door Felipe Nasr en Robin Frijns.

_r6t0196

De Maastrichtenaar was met een kwartiertje te gaan zelfs de eerste die onder de 1.30 dook, waarmee hij nogmaals zijn visitekaartje afgaf. Met gemak was hij vandaag de beste debutant. Calado en Leimer bevestigden hun vorm als titelkandidaten met een vierde en zesde tijd. De Jong reed intussen naar een verdienstelijke achtste tijd. Zijn MP-teamgenoot Adrian Quaife-Hobbs had het net als titelfavoriet Marcus Ericsson moeilijker: in beide sessies eindigden Quaife-Hobbs en Ericsson op ruime afstand van de snelste tijden.

_r6t9370

De aanwezigheid van Frijns was überhaupt een welkome verrassing na zijn sterke optreden op Jérez, die hem lovende woorden van Trident-teambaas Maurizio Salvadori opleverde. “Robin was slechts een van de twee debutanten op deze test, met nul ervaring met de Pirelli-banden. Het goed kunnen omgaan met die banden is fundamenteel voor een goede prestatie met de GP2-auto. Robin wist zich geweldig snel aan te passen en behoorde in gelijke omstandigheden – op gebruikte banden – steeds tot de allersnelsten.”

_r6t9715

Dus toen dit weekend bekend werd dat Rodolfo González in auto nummer 21 zou rijden, werd de hoop alweer onder de voeten van de Nederlandse fans weggeslagen. Totdat duidelijk werd dat Frijns toch in Barcelona zou rijden – maar dan in de auto van Nathanael Berthon. De Fransman heeft al weken een principeovereenkomst met Trident, maar kwam dit weekend toch in budgettaire problemen. Daardoor werd hij door Trident op de reservebank gezet. De Fransman is wel in Barcelona aanwezig en dineerde gisterenavond vrolijk mee met Frijns en de Venezolaan, een van de laatst overgebleven coureurs met budget – en in die zin een risico voor de plannen van Berthon en Frijns.

_r6t9443

Over budget gesproken: ook voor de nieuwe teams Hilmer en Russian Time is de spoeling dun als het gaat om coureurs die geld meebrengen. Daarom bieden ze notoir budgetloze coureurs als Tom Dillmann en Conor Daly gratis de gelegenheid om zich in de kijker te rijden, met auto’s die volgens boze tongen de weegbrug niet van nabij hebben gezien. Bij Hilmer stapt de komende twee dagen Riccardo Agostini in, die dit jaar AutoGP doet voor Manor MP Motorsport. Agostini kent het team omdat zijn voormalige F3-team JD Engineering is ingeroepen om technische assistentie te verlenen aan Hilmer.

Het Duitse Motopark Academy doet hetzelfde voor Russian Time, dat dit weekend de inschrijving van iSport overnam. Daarvan heeft de nieuwe eigenaar Igor Mazepa al wel laten doorschemeren dat hij coureurs zo nodig uit eigen zak betaalt. Het langetermijndoel van Russian Time is het opzetten van een promotieladder voor Russische talenten, via de Motopark-auto’s in de ADAC Formula Masters, F3 en GP2. Ook F2-kampioen Luciano Bacheta maakte vandaag voor Russian time zijn GP2-testdebuut.

GP2-test Barcelona, 5 maart 2013, ochtendsessie


1 – James Calado – ART - 1’50”928 – 20 ronden
2 – Daniël de Jong – MP – 1’51”858 – 34
3 – Simon Trummer – Rapax – 1’52”240 – 27
4 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’52”316 - 21
5 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’52”334 – 24
6 – Tom Dillmann – Russian Time – 1’52”355 – 16
7 – Daniel Abt – ART – 1’52”416 – 19
8 – Felipe Nasr – Carlin – 1’52”630 – 19
9 – Robin Frijns – Trident – 1’52”716 – 16
10 – René Binder – Lazarus 1’53”097 – 28
11 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’53”252 – 25
12 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’53”307 – 37
13 – Johnny Cecotto – Arden – 1’53”383 – 17
14 – Rodolfo González – Trident – 1’53”549 – 20
15 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’53”613 – 30
16 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’53”621 – 33
17 – Mitch Evans – Arden – 1’53”690 – 28
18 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’54”822 – 25
19 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’53”957 - 17
20 – Conor Daly – Hilmer – 1’54”099 – 28
21 – Jolyon Palmer – Carlin - 1’54”641 – 14
22 – Luciano Bacheta – Russian Time – 1’54”948 - 17
23 – Pål Varhaug – Hilmer – 1’55”910 – 20
24 – Rio Haryanto – Addax – 1’57”604 – 9
25 – Kevin Giovesi – Lazarus – geen tijd
26 – Stefano Coletti – Rapax – geen tijd

GP2-test Barcelona, 5 maart 2013, middagsessie


1 – Stefano Coletti – Rapax – 1’29”868 – 24 ronden
2 – Felipe Nasr – Carlin – 1’29”926 – 18
3 – Robin Frijns – Trident – 1’29”951 – 19
4 – James Calado – ART - 1’30”239 – 24
5 – Johnny Cecotto – Arden – 1’30”323 – 25
6 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’30”335 - 16
7 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’30”350 – 22
8 – Daniël de Jong – MP – 1’30”487 – 23
9 – Jolyon Palmer – Carlin - 1’30”505 – 23
10 – Daniel Abt – ART – 1’30”522 – 21
11 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’30”551 – 16
12 – Mitch Evans – Arden – 1’30”786 – 24
13 – Simon Trummer – Rapax – 1’30”831 – 29
14 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’31”027 – 25
15 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’31”032 – 21
16 – Tom Dillmann – Russian Time – 1’31”035 – 25
17 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’31”075 - 24
18 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’31”423 – 22
19 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’31”520 – 28
20 – Rio Haryanto – Addax – 1’31”626 – 23
21 – Conor Daly – Hilmer – 1’32”141 – 29
22 – Rodolfo González – Trident – 1’32”178 – 23
23 – René Binder – Lazarus - 1’32”589 – 24
24 – Luciano Bacheta – Russian Time – 1’32”712 - 32
25 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’33”360 – 26
26 – Pål Varhaug – Hilmer – 1’34”357 – 17

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet