Formule 2

GP2: wissselend succes Frijns en De Jong op laatste testdag Jérez


_r6t8212

De Nederlanders in de GP2 hadden tijdens de laatste testdag op Jérez wisselend succes. In de halfnatte omstandigheden van de ochtendsessie meldden Robin Frijns en Daniël de Jong zich met snelle tijden, maar ’s middags verging het de twee iets minder. MP Motorsport mocht wel het genoegen smaken van de snelste tijd in de ochtendsessie, dankzij Adrian Quaife-Hobbs. Titelkandidaat James Calado sloot de test af met de snelste tijd van de middag.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series


Omdat er tot in de ochtend regenbuien over het Andalusische land waren getrokken, stond de ochtendtraining vanaf het begin in het teken van snel verbeterende tijden. Aan het slot van de sessie had MP Motorsport wat te vieren, want Adrian Quaife-Hobbs zette in de laatste minuten de snelste tijd neer.

as5d8822

Een leuke primeur voor het debuterende Nederlandse team, dat extra reden tot feest had vanwege de vierde tijd van Daniël de Jong.

In de MP-sandwich zaten beide DAMS-coureurs, waarbij de verrassing van gisteren, Stéphane Richelmi, zijn teamgenoot Marcus Ericsson te snel af was. En opmerkelijk: ook ’s middags zou de Monegask sneller zijn dan de Zweedse titelfavoriet. Na De Jong volgden Felipe Nasr en Robin Frijns.

_r6t7209

De Maastrichtenaar draaide maar 12 rondjes af, maar heeft de afgelopen drie dagen laten zien dat hij in de GP2 goed voor de dag kan komen, ook al zijn de Pirelli-banden totaal anders dan de Michelins die hij gewend is.

_r6t8252

Titelkandidaat James Calado was de snelste in de middag. Hij pakte een halve seconde op de rest van het veld, aangevoerd door de Zwitsers Trummer en Leimer. Fabio Leimer revancheerde zich daarmee voor een ochtendsessie waarin zijn team niet naar buiten kwam.

_r6t8344

Frijns reed naar een tijd in het middenveld, MP zat met veel vraagtekens na een magere 18e en 19e tijd voor De Jong en Quaife-Hobbs.

De held van de eerste twee dagen was vandaag een figurant. Tom Dillmann kon voor het team van Hilmer maar één installatierondje volbrengen. Toch was de conclusie naar drie dagen testen: met een talentvolle coureur aan boord (Frijns, Dillmann, Giovesi) lijken de ‘mindere’ teams tot verrassingen in staat, terwijl diverse favorieten (Ericsson, Nasr) bij hun nieuwe teams nog hun echte draai nog moeten vinden. James Calado – deze winter niet verhuisd – lijkt zijn ritme al wel te hebben gevonden, terwijl Fabio Leimer en Racing Engineering zich net als vorig jaar ontpoppen tot een gevaarlijke outsiders.

GP2-test, Jérez, 28 februari 2013, ochtendsessie

1 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’26”442 – 28 ronden
2 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’26”844 – 21
3 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’26”904 – 22
4 – Daniël de Jong – MP – 1’27”025 – 32
5 – Felipe Nasr – Carlin – 1’27”121 – 17
6 – Robin Frijns – Trident – 1’27”156 – 12
7 – Simon Trummer – Rapax – 1’27”208 – 24
8 – Stefano Coletti – Rapax – 1’27”239 - 6
9 – Nathanael Berthon – Trident – 1’27”514 – 10
10 – Mitch Evans – Arden – 1’27”560 – 18
11 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’27”846 – 16
12 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’28”299 – 25
13 – Johnny Cecotto – Arden – 1’28”379 – 21
14 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’28”489 – 15
15 – René Binder – Lazarus – 1’29”147 – 13
16 – Rio Haryanto – Addax – 1’29”198 – 10
17 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’29”303 – 23
18 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’30”372 – 23
19 – James Calado – ART - 1’48”064 – 21
20 – Daniel Abt – ART – 1’56”592 – 12
21 – Tom Dillmann – Hilmer – 2’04”861 – 1
22 – Julian Leal – Racing Engineering – geen tijd
23 – Fabio Leimer – Racing Engineering – geen tijd

GP2-test, Jérez, 28 februari 2013, middagsessie


1 – James Calado – ART - 1’24”559 – 54
2 – Simon Trummer – Rapax – 1’25”045 – 26
3 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’25”133 – 27
4 – Stefano Coletti – Rapax – 1’25”138 – 35
5 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’25”148 – 38
6 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’25”269 – 39
7 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’25”276 – 38
8 – Mitch Evans – Arden – 1’25”309 – 41
9 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’25”318 – 44
10 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’25”497 – 40
11 – Robin Frijns – Trident – 1’25”572 – 23
12 – Daniel Abt – ART – 1’25”695 – 56
13 – Johnny Cecotto – Arden – 1’25”829 – 37
14 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’25”833 – 47
15 – René Binder – Lazarus – 1’25”862 – 17
16 – Felipe Nasr – Carlin – 1’25”883 – 33
17 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’25”896 – 43
18 – Daniël de Jong – MP – 1’25”959 – 31
19 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’26”031 – 39
20 – Nathanael Berthon – Trident – 1’26”049 – 21
21 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’26”133 – 43
22 – Rio Haryanto – Addax – 1’26”767 – 38
23 – Tom Dillmann – Hilmer – geen tijd

_r6t8936


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet