Formula E

Div: Dallara bouwt chassis voor 2014 FIA Formula E kampioenschap

Spark Racing Technology, een consortium van bedrijven dat ervoor moet zorgen dat het FIA E-kampioenschap(het elektrisch racen) realiteit wordt, heeft de eerste tekeningen van de Formula E-auto aan de media verspreid. Eigenlijk is het een klein beetje een kopie van de Dallara DW12 Indycar en de auto’s zullen dan ook door deze commerciële fabrikant gebouwd gaan worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s: PR

formulae_dallara
Een elektrische uitziende 'Indycar'. De toekomst van de eenzitterracerij?

Dallara bouwt Formula E chassis
Komend seizoen zullen er een groot aantal demonstratie runs in de diverse Europese steden plaatsvinden. De initiatiefnemers verwachten dat het elektrisch racen een belangrijke rol gaat spelen van in de omgang van het publiek met de snelle acceleratie en rijdynamica van elektrische auto’s.

In 2014 zullen alle tien wedstrijden grote wereldsteden plaats gaan vinden.De initiatiefnemers hopen dan ook op tien deelnemende teams met twee auto’s per team. Inmiddels hebben zich al twee teams voor het kampioenschap aangemeld. Drayson Racing en Team China Racing. China heeft al aangekondigd dat men binnen drie jaar zelf elektrische raceauto’s gaat bouwen. Rome en Rio de Janeiro staan nu al op de kalender. Het geluidloze aspect van de Formule E-auto’s kan in de grote steden in het voordeel van dit concept uitpakken. Centrale vraag blijft natuurlijk of de diehard racefan hier ooit warm voor zal gaan lopen.

SPARK SRT O1E
De officiële benaming van de auto luidt dan ook Spark SRT O1E en je ziet een duidelijke overeenkomst met de Dallara DW12 Indycar. Zowel aan de voor- als achterzijde zijn de grote vleugels dominant aanwezig. De luchtinlaten bevinden zich aan de beide zijdes van de cockpit. De Spark SRT 01E is voorzien van een hooggeplaatste F1 neus. Zoals bekend is McLaren betrokken bij de ontwikkeling van het elektronische systeem voor de achterwielaandrijving. Ook wordt er gebruik gemaakt van koolstofvezel om het gewicht op een absoluut minimum te houden.

Frederic Vasseur van Spark Racing Technology: “Ik heb 20 jaar met Dallara samengewerkt en heb het grootste respect ter wereld voor Gian Paolo Dallara die samen met zijn naaste medewerkers tot de autosportgrootheden behoort. Gedurende mijn gehele professionele carrière heeft Dallara mij begeleid en het doet ons genoegen dat Spark Racing Technology zich bij hem kan aansluiten om zodoende van zijn expertise en “know how” ons voordeel te kunnen doen. En voor ons nieuwe opwindende Formula E avontuur is dit noodzakelijk.”

formula_e_dallara_2
De officiële benaming luidt dan ook SPARK SRT 01E
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet