Formule 2

GP2: Frijns vijfde op Jérez, De Jong heeft ‘dag om te vergeten’



_r6t6847

Terwijl Robin Frijns steeds beter in zijn vel ging zitten, beleefde Daniël de Jong vandaag een rampdag. Op de tweede dag van de collectieve GP2-test op Jérez zette Frijns de vijfde tijd neer, maar De Jong kwam niet verder dan de 19e. Opnieuw waren twee outsiders de snelste: Tom Dillmann ’s ochtends, Stéphane Richelmi ’s middags.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP Series

_r6t6931

De snelle tijden die Tom Dillmann en het nieuwe GP2-team Hilmer gisteren wisten te produceren, bleken geen toeval. Dat bewees de Fransman tijdens beide sessies van deze tweede testdag. Gisterenmiddag was Dillmann al de snelste en vandaag was hij dat in de ochtendsessie opnieuw, gevolgd door Stefano Coletti, James Calado en Fabio Leimer. Ook het team van Lazarus – vorig jaar meestal achterin te vinden – zat er met Binder en Giovesi goed bij. Giovesi heeft nog niet getekend bij Lazarus omdat hij te weinig geld heeft voor een heel seizoen, maar de GP3-promovendus laat zich van zijn goede kant zien. Mogelijk wordt er een oplossing gevonden door zijn landgenoot Fabio Onidi – ook niet voorzien van volledig budget – de andere helft van het seizoen te laten rijden.

_r6t6097

Net als gisteren deed Robin Frijns het ’s ochtends rustig aan, maar in de middagsessie liet hij de teugels varen, met een vijfde tijd als resultaat. Ook Trident, dat net als Hilmer en Lazarus niet tot de topteams wordt gerekend, zat er dankzij Frijns en Berthon dus gewoon goed bij.

_r6t6551

Bij MP liep het intussen niet lekker: Quaife-Hobbs en De Jong reikten niet hoger dan de 19e en 22e tijd.

_r6t6655

Aan het eind van de middag stond er opnieuw een outsider bovenaan: de Monegask Richelmi was de verbazingwekkende Dillmann net iets te snel af. Het tweetal werd gevolgd door Cecotto, Abt en Frijns. Pål Varhaug bevestigde de vorm van Hilmer met een zevende tijd. De MP-auto’s verging het ’s middags niet veel beter: Quaife-Hobbs eindigde als 13e, De Jong als 19e.

_r6t6256

Volgens De Jong, die de schuld vooral bij zichzelf zocht, was het een dag om goed te evalueren en snel te vergeten. “Beetje gefrustreerd. Het ging niet zoals gehoopt. Gelukkig is er morgen nog een dag.” Hij was niet de enige: ook bij Racing Engineering en Carlin werd ’s middags de vlag niet uitgehangen.

GP2-test, Jérez, 27 februari 2013, ochtendsessie

_r6t6707

1 – Tom Dillmann – Hilmer – 1’24”400 – 19 ronden
2 – Stefano Coletti – Rapax – 1’24”418 - 26
3 – James Calado – ART – 1’24”525 – 33
4 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’24”534 - 28
5 – Felipe Nasr – Carlin – 1’24”691 – 25
6 – Marcus Ericsson – DAMS – 1’24”712 – 23
7 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’24”776 – 34
8 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’24”963 – 33
9 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’24”967 – 23
10 – René Binder – Lazarus 1’24”976 - 24
11 – Simon Trummer – Rapax – 1’25”023 – 19
12 – Nathanael Berthon – 1’25”059 – 18
13 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’25”243 – 27
14 – Mitch Evans – Arden – 1’25”258 – 27
15 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’25”310 – 31
16 – Robin Frijns – Trident – 1’25”343 – 25
17 – Pål Varhaug – Hilmer – 1’25”402 – 28
18 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’25”486 – 32
19 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’25”604 - 28
20 – Johnny Cecotto – Arden – 1’25”607 – 28
21 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’25”800 – 26
22 – Daniël de Jong – MP – 1’25”868 – 25
23 – Daniel Abt – ART – 1’25”893 – 8
24 – Rio Haryanto – Addax – 1’26”610 – 30

GP2-test, Jérez, 27 februari 2013, middagsessie

1 – Stéphane Richelmi – DAMS – 1’24”604 – 37 ronden
2 – Tom Dillmann – Hilmer – 1’24”932 – 18
3 – Johnny Cecotto – Arden – 1’25”292 – 22
4 – Daniel Abt – ART – 1’25”312 – 30
5 – Robin Frijns – Trident – 1’25”335 – 22
6 – Marcus Ericsson – Dams – 1’25”388 – 32
7 – Pål Varhaug – Hilmer – 1’25”391 – 42
8 – Sergio Canamasas – Caterham – 1’25”618 – 31
9 – Jake Rosenzweig – Addax – 1’25”677 – 33
10 – Simon Trummer – Rapax – 1’25”685 – 49
11 – Nathanael Berthon – Trident - 1’25”725 – 16
12 – Kevin Giovesi – Lazarus – 1’25”920 – 33
13 – Adrian Quaife-Hobbs – MP – 1’25”925 - 18
14 – Stefano Coletti – Rapax – 1’26”022 - 29
15 – Ma Qing Hua – Caterham – 1’26”096 – 37
16 – James Calado – ART - 1’26”116 – 21
17 – Mitch Evans – Arden – 1’26”374 – 38
18 – Rio Haryanto – Addax – 1’26”462 – 41
19 – Daniël de Jong – MP – 1’27”075 – 22
20 – René Binder – Lazarus – 1’28”039 – 29
21 – Julian Leal – Racing Engineering – 1’28”793 – 43
22 – Fabio Leimer – Racing Engineering – 1’29”189 - 38
23 – Jolyon Palmer – Carlin – 1’29”562 – 27
24 – Felipe Nasr – Carlin – 1’29”749 – 33
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet