Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: 2013 F1 Ferrari 138 logische evolutie 2012 model

Ferrari heeft vandaag haar nieuwe F1-bolide voor het seizoen 2013 gepresenteerd. In principe heeft het merk uit Maranello weinig schokkends te melden. De Ferrari 138 is niet meer dan een evolutie van het 2012 model.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Ferrari

ferrari_f1_front

Ferrari 138 evolutie 2012 model
De Ferrari 138 is het 59e Formule 1 model dat Ferrari voor het FIA Wereldkampioenschap gebouwd heeft. De typebenaming is simpel te omschrijven 13 staat voor 2013 en de 8 voor de cilindermotor. Het achtste en laatste jaar van de V8 motor die in 2014 door een V6 vervangen wordt. Bij Ferrari geeft men zelf aan dat de auto nauwelijks afwijkt van zijn voorganger en dat het basic design bijna hetzelfde is gebleven. Om de performance te maximaliseren heeft men vrijwel alle delen vernieuwd. Ook beschikt de F138 zowel voor als achter over een pullrod systeem.

Bij Ferrari heeft men veranderingen aan het bodywork rondom het uitlaatcompartiment aangebracht en ook de aan de luchtinlaat boven de cockpit zijn veranderingen aangebracht, evenals aan de luchtinlaten op de sidepods. Aan het koelingssysteem heeft men bij Ferrari geen wijzigingen aangebracht.

ferrari_f138_zijkant

Het KERS Systeem blijft ongewijzigd. In samenwerking met Shell is men er tevens in geslaagd om het brandstofgebruik nog meer te optimaliseren.

Intern kreeg de Ferrari 138 de codenaam 664 mee. Interessant is het om te weten dat men bij Ferrari voor zowel het 2013 als 2014 model met twee groepen verschillende ontwerpers werkt die strikt van elkaar gescheiden zijn.


ferrari_138_v8_motor
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet