Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Lotus presenteert E21, mét getrapte neus

Lotus heeft als eerste team zijn bolide voor het seizoen 2013 gepresenteerd. Wie had gehoopt komend seizoen die gekke neuzen met de knik erin niet meer te zien, komt bedrog uit: de E21 heeft gewoon weer zo’n getrapte neus.

2013_lotus
Opvallend zijn de Red Bull Sidepods.

Tekst: Daan Jeuken
Foto: Lotus F1


Red Bull-side pods
Zonder grote reglementswijzigingen is het geen verrassing dat de E21 een doorontwikkeling is van de E20. Toch heeft hij wel wat uiterlijke veranderingen gekregen. Zo tonen de sidepods duidelijke gelijkenissen met die van de Red Bull.

“Sommige onderdelen zijn helemaal opnieuw ontworpen, terwijl we de beste onderdelen van de vorige auto hebben geoptimaliseerd”, legt technisch directeur James Allison uit. “De ophanging is voor en achter flink aangepast voor een betere aërodynamica. De voorvleugel is een doorontwikkeling sinds 2009. Voor de achtervleugel zijn we gewoon doorgegaan bij het zoeken naar de perfecte balans tussen downforce stabiliteit en maximale DRS.” Lotus zal volgend jaar sowieso met het passieve dubbele DRS-systeem rijden dat afgelopen jaar werd ontwikkeld.

Die gekke neus
Opvallendste is echter dat de E21 gewoon weer met de getrapte neus zal rijden. En dat terwijl de teams dit jaar met een kapje mogen rijden om deze lelijke neus te verbloemen. Het extra gewicht dat dit kapje met zich meebrengt vond Lotus echter belastender dan het esthetisch mindere trapje.

Grootse verwachtingen
Teambaas Eric Boullier heeft hoge verwachtingen van de E21. “We zijn tot grootse dingen in staat. Als je kijkt naar de grote stap die we tussen 2011 en 2012 hebben gemaakt, dan weet je waartoe we in staat zijn. Daar komt nu nog de continuïteit met onze rijders bij.”

“We zijn ambitieus en willen bij de topteams horen. Die plannen moeten nu in vervulling gaan, met sterke en regelmatige podiumresultaten. Dit team weet hoe het titels moet winnen, maar het is een tijdje geleden. We zijn dus erg hongerig om die glorie weer te proeven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet