Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Zinderende finale in Daytona, Ganassi en Alex Job-Audi winnen (lang)

130127_Rolex24_Finish_Victorylane
De winnende Ganassi-BMW-Riley in victory lane

Benzineverbruik en pitstrategie gaven uiteindelijk de doorslag in de 51e editie van de ‘Rolex 24’ in Daytona. Zowel in de Daytona Prototype-klasse als de GT-divisie maakten de uiteindelijke winnaars net voor het einde nog een snelle pitstop voor wat extra brandstof, waarmee ze de overwinning veiligstelden. In de DP-klasse ging de overwinning naar de nummer 01-Ganassi-BMW-Riliey, die Juan-Pablo Montoya over de finishlijn stuurde en daarmee de zege voor zichzelf en teamgenoten Scott Pruett, Memo Rojas, Charlie Kimball en Scott Dixon veiligstelde. Scott Pruett evenaarde met zoin vijfde overwinning in Daytona het bestaande record van Hurley Haywood. De tweede plaats ging naar de nummer 10-Velocity-Corvette DP met Max Angelelli, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay. De nummer 60-Michael Shank Racing-Ford-Riley met John Pew, Oswaldo Negri, AJ Allmendinger, Justin Wilson en Marcos Ambrose werd als derde geklasseerd.


Tekst: René de Boer (vanuit Daytona)
Foto's: HC Media/Ed Heuvink








130127_Rolex24_Finish_Juan_actie
Finish voor Juan-Pablo Montoya, de vijfde Rolex 24-zege voor Chip Ganassi Racing

In de DP-klasse waren Max Angelelli in de nummer 10-Velocity-Corvette DP en Juan-Pablo Montoya in de nummer 02-Ganassi-BMW-Riley de smaakmakers in de slotfase. Beiden moesten in de slotronden nog eenmaal naar binnen voor brandstof, waarna Montoya aan de leiding bleef en de overwinning naar huis reed. De Corvette eindigde als tweede, de derde plaats was voor het winnende team van vorig jaar, Michael Shank Racing.

130127_Rolex24_Finish_GTclasswinner
Opnieuw een 24-uurs-GT-zege voor Audi, ditmaal dankzij Alex Job Racing

In de GT-klasse was het de Portugese Audi-fabrieksrijder Filipe Albuquerque die met de Alex Job Racing-Audi R8 GRAND-AM de overwinning binnenhaalde en daarmee ook Oliver Jarvis, Edoardo Mortara en Dion von Moltke een van de felbegeerde Rolex Daytona-horloges met inscriptie bezorgde. De nummer 52-APR-Audi met Frank Stippler, René Rast, Ian Baas en Marc Basseng eindigde na een fantastisch gereden laatste stint van Rast als tweede, terwijl de nummer 69-AIM-Ferrari met Emil Assentato, Guy Cosmo, Nick Longhi, Anthony Lazzaro en Mark Wilkins derde werd, omdat Markus Winkelhock in de Ram-Bam-Audi in de slotronde zonder benzine stilviel. De nummer 23-Alex Job-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Cooper MacNeil, Marco Holzer en Damien Faulkner, werd uiteindelijk als zesde geklasseerd. De spaarzame strategie met Faulkner die akelig traag rondreed, bleek uiteindelijk niet voldoende voor succes.

Spannende slotfase

Dat de Audi’s uiteindelijk met de overwinning in de GT-klasse in Daytona aan de haal gingen, lag niet meteen in de lijn der verwachting. De Ferrari’s waren sneller, de Porsches getalsmatig een stuk sterker vertegenwoordigd. Het sterke punt van de Audi’s was de verminderde bandenslijtage, waardoor ze lange tijd snelle rondetijden konden blijven draaien. Daardoor kon Filipe Albuquerque uiteindelijk een voorsprong opbouwen die genoeg was om de overwinning in de klasse veilig te stellen, ondanks een extra pitstop voor brandstof. René Rast reed eveneens een bijzonder sterke slotfase, waarin zijn duel met de Canadees Mark Wilkins in de AIM-Ferrari tot de absolute hoogtepunten van de race behoorde. Voor Porsche was het resultaat ronduit teleurstellend: de vijfde plaats in de GT-klasse voor John Potter, Andy Lally, Richard Lietz en Nicolas Armindo in de Magnus-Porsche was de beste score voor het merk uit Stuttgart.

130127_Rolex24_Finish_Rast
René Rast maakte een zeer sterke indruk

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet