DRDO

DRDO: AHC RiskStrategy Dutch Race Driver Organisation groeit en bloeit


9okt12-209

De AHC RiskStrategy DRDO kijkt met vertrouwen vooruit naar het nieuwe autosportseizoen. De initiatiefnemers Dillon Koster en Danny van Dongen verwachten dat het startveld uitgroeit tot circa 30 auto’s. Door een aanpassing van het reglement wordt de competitie verder verbeterd. Het nieuwe seizoen telt zeven evenementen (veertien races) en begint op 23 april op Circuit Park Zandvoort.


Tekst en foto's: PR

De racekalender van de AHC RiskStrategy DRDO omvat dit jaar niet alleen evenementen op Circuit Park Zandvoort en TT Circuit Assen, maar ook een racedag op het circuit van Zolder (B). “Circuit Park Zandvoort blijft onze thuisbasis”, aldus Danny van Dongen. “Daar racen we vijf keer. Vorig jaar hebben we voor de eerste keer op TT Circuit Assen geracet, dat was een succes. Vandaar dat we ook dit jaar weer naar Assen gaan. Onder de deelnemers is er veel belangstelling om kennis te maken met het circuit van Zolder. Op 21 juli vindt daar het eerste buitenlandse evenement van de AHC RiskStrategy DRDO plaats.” De races op TT Circuit Assen en het circuit van Zolder worden op een zondag verreden.
De formule van de AHC RiskStrategy DRDO blijft in grote lijnen ongewijzigd. De evenementen op Circuit Park Zandvoort vinden plaats op dinsdag of woensdag en beginnen in de namiddag. Overige kenmerken van de AHC RiskStrategy DRDO: veel rijden in een korte tijd, betaalbaar, laagdrempelig, een goede sfeer en een sterke competitie. De meeste auto’s worden door twee rijders bemand, zodat ze niet alleen hun plezier verdubbelen maar ook de kosten kunnen delen.

Meer strijd, meer winnaars
Niet elke deelnemer is even ervaren. Daarnaast zijn de auto’s in de Diesel- en Specialklasse niet allemaal gelijk en dus niet even snel. Met ingang van dit seizoen maken ook de rijders die vorig jaar net naast de prijzen grepen, kans op een ereplaats. Dillon Koster: “Elke race van de AHC RiskStrategy DRDO duurt een uur, inclusief verplichte pitstop van een minuut. Succesvolle rijders moeten dit seizoen een langere pitstop maken. Een deelnemer die een race heeft gewonnen, moet bijvoorbeeld tijdens de volgende race 15 seconden extra stilstaan. Wie buiten de top drie is geëindigd, mag juist een kortere pitstop maken. Dat betekent dat de meeste deelnemers nu serieus kans maken op een podiumplek.”

mkaf3116

Groter startveld
Vorig seizoen stonden er gemiddeld 25 auto’s aan de start van de races van de AHC RiskStrategy DRDO. Van Dongen verwacht dat dit aantal groeit richting de 30. “De meeste deelnemers van vorig jaar zijn ook dit seizoen weer van de partij. Daarnaast merken we belangstelling van rijders die voorheen in een andere klasse uitkwamen en van licentiehouders die nog nooit geracet hebben. De AHC RiskStrategy DRDO is immers zeer geschikt voor debutanten. Verder hebben we aanwas vanuit de Dutch Race Driver Academy, onze eigen raceopleiding, en vanuit onze Dutch Race Driver Business Club.”

Bandenservice
Met ingang van 2013 verzorgt Race Tyres de bandenservice in de AHC RiskStrategy DRDO. Race Tyres staat onder leiding van Jan Paul van Dongen, die over veel ervaring beschikt als coureur, teameigenaar en technicus in de autosport. Kumho is de nieuwe bandenpartner van de AHC RiskStrategy DRDO.

Drie raceklassen
De AHC RiskStrategy DRDO telt, net als vorig jaar, drie raceklassen.
In de AHC RiskStrategy M3 Cup is de hoofdrol weggelegd de door Koopman Racing ontwikkelde BMW M3 E46, voorzien van een 350 pk sterke 3,2 liter V6. De M3 is optimaal geprepareerd voor het circuit, met onder meer een raceonderstel en BMW Motorsport remmen.

De AHC RiskStrategy Dieselklasse (tot twee liter cilinderinhoud) is zeer geschikt voor zowel debutanten in de autosport als meer ervaren rijders. In Nederland zijn veel geschikte, kant-en-klare raceauto’s beschikbaar, bijvoorbeeld uit de voormalige Toerwagen Diesel Cup.

De AHC RiskStrategy Specialklasse staat in grote lijnen open voor elke raceauto met een cilinderinhoud tot drie liter en een geluidsniveau van maximaal 85 dB(A). Geschikte en betaalbare auto’s voor de Specialklasse zijn onder meer de BMW Compact, 1 Serie en 3 Serie (E30, E36, E46). Overige interessante mogelijkheden zijn een auto uit de Chevrolet Cruze Cup en een betaalbare toerwagen uit bijvoorbeeld een voormalige merkencup.

drdo_m3_cup

Racekalender
De racekalender van de AHC RiskStrategy DRDO 2013 is als volgt:

Dinsdag 23 april Zandvoort
Dinsdag 28 mei Zandvoort
Woensdag 19 juni Zandvoort
Zondag 21 juli Zolder (B)
Dinsdag 6 augustus Zandvoort
Zondag 29 september Assen
Dinsdag 22 oktober Zandvoort

Voor nadere informatie, ook over testmogelijkheden: www.drdo.nl of tel. 023 57 122 50.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet