DNRT

DNRT: Equipe Luc Braams/Duncan Huisman wint Nieuwjaarsrace

njrsr_kop

De equipe Luc Braams/Duncan Huisman is de grote winnaar geworden van de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort. In de eerste ronde nam de Las Moras Racing Renault Megane de leiding om deze in de daarop volgende vier uur en één ronde niet meer af te staan. Ondanks een uitstapje tegen de vangrail legde de Sotrax Porsche van Kees Bouhuys/Michael, Sebastiaan Bleekemolen en Jeroen Mul beslag op plaats twee. In de Divisie II ging de overwinning naar de als vierde algemeen geklasseerde BMW 320 D WTCC van Sven van Hulst/Bas van de Ven/Jan Joris Verheul. Divisie III leverde een zege op voor Wilbert Groenewoud/Marcel Robijn terwijl Liesette Braams/Donald Molenaar de Divisie IV op hun naam schreven.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Erik van der Schaaff

Op Circuit Park Zandvoort ging vandaag het seizoen 2013 van start met de Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013. De equipe Duncan Huisman/Luc Braams had in de kwalificatie de snelste tijd voor zich opgeëist, voor de V8STAR van Wolf Nathan/Max Braams en de Sotrax Team Bleekemolen Porsche GT3 Cup van Kees Bouhuys, Michael en Sebastiaan Bleekemolen, Jeroen Mul.

njrsr_start
Kort na de start, het enige moment dat de Megane niet aan de leiding reed

Snelle start Bleekemolen
De start was duidelijk voor Michael Bleekemolen die met de Sotrax Porsche vanaf plaats drie meteen de leiding nam en daarmee Duncan Huisman en de Max Braams aftroefde. In de eerste ronde stelde Huisman echter al orde op zaken, nam de leiding over en reed vervolgens met seconden per ronde van het veld weg. Bleekemolen moest na enige tijd ook de V8STAR van Braams laten gaan, waarna zich een fraaie strijd om plaats drie ontwikkelde tussen Bleekemolen en de Saker Sprint van de equipe Jaap Wilkens/Renger van der Zande/Johan Kraan/Luca Bellini met Van der Zande achter het stuur. Na vele pogingen wist Van der Zande uiteindelijk met een gewaagde actie buitenom in het Scheivlak de Sotrax Porsche van de derde plek te verdrijven. In de Divisie II was de leiding na de start in handen van equipe Sven van Hulst/Bas van de Ven/Jan Joris Verheul met hun BMW 320D WTCC. In Divisie III had de Clio van Dennis de Borst/Melvin de Groot de leiding overgenomen van de Ford Focus Sport van Eric van den Munckhof/Marcel van Berlo. In Divisie IV was het net als in de kwalificatie de Volvo S60 van Bas Baars/Marcel Roeleveld die de leiding in handen had.

njrsr_megane
De probleemloos rondgaande Megane van Luc Braams en Duncan Huisman

Problemen
Na 56 minuten viel de op een tweede plaats liggende V8STAR achter op het circuit stil. De auto werd vervolgens naar de pits gesleept en kon na een lange stop op plaats 28 zijn weg vervolgen. Een paar ronden na het verlaten van de pits was het alsnog over. Bij iedere bocht blokkeerden de voorwielen van de V8STAR en bij het Scheivlak schoot Wolf Nathan rechtdoor, dwars door de grindbak, om tegen de vangrail tot stilstand te komen. Het weghalen van de V8STAR leverde de nodige problemen op, waardoor de wedstrijdleiding tot een langdurige neutralisatie (code 60) besloot. Na iets meer dan een uur waren er ook problemen voor de leiders in de Divisie III en IV. De in de Divisie IV leidende Volvo viel met problemen ver terug waardoor de eerste plaats in handen kwam van Liesette Braams/Donald Molenaar. Nog groter waren de problemen voor de leiders in Divisie III waar De Borst/De Groot met een rokende motor in de pits moesten opgeven.

njrsr_sotrax
De Sotrax Porsche

Uitstapje
Bij het invallen van de duisternis waren ook de eerste reguliere pitstops achter de rug. Algemeen leider was op dat moment Luc Braams, voor Kees Bouhuys en de leiders in de Divisie II, Van Hulst/Van de Ven/Verheul (BMW). Daarachter op een vierde plaats de Saker, waar Van der Zande het stuur had overgegeven aan één van zijn teamgenoten (Wilkens/Kraan/Bellini). Leiders in Divisie III waren na anderhalf uur Wilbert Groenewoud/Marcel Robijn ((BMW) terwijl Divisie IV werd aangevoerd door Braams/Molenaar. Met 2 uur en 20 minuten op de klok kwam de op een tweede plaats liggende Sotrax Porsche in de Mastersbocht in de problemen, schoot van de baan en raakte daarbij hard de vangrail. De schade bleek echter mee te vallen, want na uit het grind getrokken te zijn, kon Mul zijn weg op plaats vier algemeen vervolgen. Aan kop was er nog steeds geen vuiltje aan de lucht voor de Megane van Braams/Huisman, die op twee ronden werd gevolgd door de Saker van Wilkens/Van der Zande/Kraan/Bellini. Op een derde plaats algemeen de nieuwe leiders in Divisie II, Eddie den Dekker/Michel Schaap. Met een tiende plaats algemeen voerden Kevin Veltman/Leon Rijnbeek de Divisie IV aan, terwijl Groenewoud/Robijn (14de algemeen) nog altijd de leiding in handen hadden van de Divisie III.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet