Algemeen

Dragracing: Jan Frank de Wagt bouwt snelste Impreza ter wereld

wagt_kop

Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? In plaats van de in het dragracen gebruikelijke Amerikaanse V8, koos Jan Frank de Wagt in 2004 voor een Subaru Impreza om de kwartmijl te bedwingen. De inwoner van Langweer is de Japanse vierwiel-aandrijver altijd trouw gebleven en omdat je ambities niet hoog genoeg kunt stellen, is hij nu bezig met een project dat de snelste dragrace-Impreza ter wereld moet opleveren. Uniek, want in dragrace-gekke landen als Engeland en Amerika rijdt al heel wat ‘snel spul’ rond, waarbij het record nu met 7,6 seconden in Australische handen is.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Jan Frank de Wagt en Remco Scheelings

Een bij Webster Race Engineering gebouwd chassis en een door Andy Forrest tot rond de 1.450 pk getunede 3,3 liter 6-cilinder Subaru-motor moeten het inclusief rijder slechts 900 kg wegende projectiel straks naar nieuwe wereldrecords stuwen. “Daarnaast wil ik de auto naar Engelse begrippen nog streetlegal houden. Het leuke is dat de body van mijn oorspronkelijke Impreza ook weer voor dit nieuwe project wordt gebruikt”, klinkt het enthousiast uit de mond van de initiatiefnemer.

wagt_01
De Impreza zoals die in 2011 nog op Dragstrip Drachten te zien was

Start
Het begon voor de nu 41-jarige Jan Frank de Wagt allemaal in 2004. Hoewel Subaru op autosportgebied vooral in de rally’s furore maakte en vierwiel-aandrijving in het dragracen zeker geen gemeengoed is, koos De Wagt voor deelname aan de streetlegal wedstrijdserie op Dragstrip Drachten toch voor zijn in januari 2000 nieuw gekochte en aan zichzelf voor zijn verjaardag cadeau gedane Impreza. Met zijn ‘Scoobyfreaks’ Subaru ging het steeds sneller en in 2009 stapte de ambitieuze racer over naar de door eXplosion georganiseerde wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap. Eind 2011 won de extreme drang naar ‘sneller’ het opnieuw en moesten er keuzes worden gemaakt.

wagt_02
Jon Webster (links) en Jan Frank de Wagt

Impreza trouw
“We stonden voor een principiële beslissing. Net als iedereen kiezen voor een Amerikaan, of de Subaru trouw blijven. Eén ding was wel duidelijk, om harder te gaan moest er achterwielaandrijving komen. Het jaar 2012 hebben we niet gereden en gebruikt om de verschillende opties op een rij te zetten. Daarbij hebben we met diverse Engelse kenners gesproken, waaronder chassisbouwer Jon Webster, zelf actief in de Engelse Street Eliminator klasse. Met zijn streetlegal Mercury Comet rijdt hij daar tijden over de kwartmijl van 7,7 seconden met eindsnelheden tegen de 290 km/u. Uiteindelijk hebben we besloten om bij de Subaru te blijven. Het moest een auto worden waarmee we in de klasse Super Pro ET, waarvan de index tussen de 6,0 en 8,99 seconden ligt, wedstrijden konden winnen. Maar dat niet alleen, het moest ook de snelste Subaru Impreza ter wereld worden. Het record is momenteel met 7,6 seconden over de kwartmijl in handen van de Australiër Tony Rigoli. Jon Webster was meteen laaiend enthousiast over onze plannen, maar na wat gesprekken waren we er al snel uit dat verbouwen van de huidige auto geen zin had”, aldus De Wagt over de eerste fase van het project.

wagt_03
De oorspronkelijke body wordt opnieuw gebruikt

1.500 pk en 900 kg
Met het onder invloed van Webster gevormde motto ‘go big or go home’ was nieuwbouw dus de enige optie en bij Webster Race Engineering werd begonnen met de bouw van een chassis dat aan de SFI 25.1 specificaties moest voldoen. “Het leuke is dat de oude Impreza-body gewoon op dit nieuwe chassis past, zodat er in het nieuwe project ook nog iets zit van waar het allemaal mee begon. Een kunststofbody had slechts 50 kg besparing opgeleverd en werd, omdat er nog niet één van bestaat, wel heel erg duur”, kan De Wagt melden.

wagt_04
Het bij Webster gebouwde chassis
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet