Supercar Challenge

Supercar Challenge: Dick van Elk: ‘Het begon als hobby, maar is een tikkie uit de hand gelopen’


120527_race1_wisselink1

Om even terug ta gaan naar de Superlights, wat zijn hier de plannen?
Van Elk: "Ik heb in het verleden meerdere malen het verzoek gehad om wagens zoals de Radicals toe te laten, op zich prachtige wagens maar tussen een veld GT’s vind ik het niet verantwoord. Ze zijn net zo snel qua rondetijd maar behalen dit vooral in de bochten. Dat betekent dat een GT op het rechte eind er voorbij gaat maar dat een dergelijke lichte wagen er bij de bocht weer zal proberen voorbij te komen. Volop actie dus. Het probleem is echter dat ze vrij lastig zijn op te merken. Als nu een dergelijke wagen dwars komt te staan en er vliegt een GT op met 800 kilo verschil dat zijn de gevolgen niet te overzien.
We hebben een dergelijk incident gehad met een Mosler en een Corvette op Assen en beiden brachten het er gelukkig goed vanaf. Ik weet niet hoe dit was afgelopen met een Radical ondanks dat dit veilige wagens zijn.
Om die reden heb ik aan Dusan Maly, directeur van Praga Cars, midden van dit jaar aangegeven de nieuwe Praga R1 niet toe te laten tot de GT divisies. Nadat Henk Thuis van Radical Benelux ook aangaf interesse te hebben in een aparte klasse, hebben we de koppen bij elkaar gestoken en een aparte groep opgezet die in principe altijd eigen races rijdt. Uiteindelijk hebben we door een late wijziging in de Formule 1 kalender hierin een concessie moeten doen.
De Superlights rijden nu tijdens 4 evenementen geheel gescheiden maar met twee evenementen hebben laten we ze samen rijden met de twee Sport Divisies. Dit is niet de meest ideale oplossing, maar gezien de late wijziging in de kalender, DTM Zandvoort verschoof naar eind september waarbij wij al verplichtingen hadden aangegaan om op Spa te rijden, een goede oplossing.
De Superlights zijn behoorlijk sneller en hebben in deze races het initiatief bij inhaal acties, er vindt tussen deze twee groepen geen strijd voor positie plaats derhalve is het risico van aanrijdingen aanzienlijk kleiner.
We verwachten een behoorlijk aantal inschrijvingen in de Superlight divisie. Praga heeft ambitieuze plannen en zet in ieder geval bij de start op de Slovakiaring 10 R1’s in wat gedurende het seizoen zal groeien naar minimaal 15 en ook bij Radical rijders is veel interesse. Men kent onze reputatie en dit soort wagens zijn met een bescheiden budget te runnen.’’

3310d466c57b0af064b1ad775a64430a1

Vanaf het begin is publiciteit ook een belangrijke pijler geweest. Dit moet toch behoorlijk kostbaar zijn?
Van Elk: "Dat klopt , het is verreweg de grootste kostenpost, maar levert ook het meeste op. Niet zozeer rechtstreeks voor ons als organisatie maar het maakt de teams het makkelijker sponsors te vinden voor het races. En natuurlijk meer teams betekent volle startvelden, leukere races voor de fans en extra inschrijfgeld. Het betaalt zich dus terug.
Ook komend seizoen zullen we weer drie reeksen programma’s maken, natuurlijk zoals al jaren 30 afleveringen voor SBS6, ca. 22 voor een Belgische zender met de nadruk op de Belgische teams en de internationale versies op MotorsTV in 5 verschillende talen. Het is niet helemaal nauwkeurig in te schatten, maar er hebben minstens 6,5 miljoen mensen in 2012 een race gezien van de Supercar Challenge nog afgezien van de vele kijkers via de live streams en internet video’s.
Naast TV zijn ook de site, de facebook pagina, twitter en de E-Magazines van groot belang. Het heeft allemaal te maken met communicatie met de fans, de teams en de sponsoren en het verder uitbouwen van de naamsbekendheid. En natuurlijk aan het einde van ieder seizoen het schitterende jaarboek dat door velen over een aantal decennia uit de kast getrokken kan worden om aan achterkleinkinderen te laten zien wat opa vroeger heeft gedaan.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet