Formule 1

Formule 1: ‘Dinosauriër’ Adrian Newey en het geheim van zijn winnende auto’s

adrian_newey_hongarije_2012

Sommige autosportfans grappen dat hij zichzelf kaal heeft gemaakt om zo aerodynamisch mogelijk door het leven te kunnen stappen. Maar het feit is dat Adrian Newey (links op de foto) wel erg goed weet hoe hij de snelste Formule 1-auto moet ontwerpen. Ook dit jaar ontwierp hij met de RB8 de beste bolide van de complete F1-grid. In de afgelopen twintig jaar won de door hem ontworpen vierwieler liefst negen keer de wereldtitel F1 bij de constructeurs. En dan tellen we zijn vroegere successen in de Indycars nog niet eens mee.

Tekst: Marc Kok
Foto: Peter van Egmond

Adrian Newey gebruikt elk jaar nog steeds een ouderwets potlood en tekenbord om een nieuwe F1-bolide te designen. "Daarmee ben ik één van de oude overgebleven Dinosauriërs in de Formule 1’’, grapt de 53-jarige Brit over zichzelf en zijn ‘concurrerende’ ontwerpers die gebruik maken van de computer.

Wat goed is komt snel
Amper afgestudeerd kwam Newey in 1980 op 21-jarige leeftijd in de Formule 1 terecht, waar hij begon bij het team van Emerson Fittipaldi. In 1983 verkaste hij naar Amerika en was hij zeer snel succesvol. Zijn ontworpen Indycar won in 1984 liefst zeven races, inclusief de hoofdprijs die Indy 500 heeft. Een jaar later won Al Unser met Newey’s model het Indycar-kampioenschap, waarna Bobby Rahal een jaar later hetzelfde kunstje flikte.

Williams F1
De naam van Newey was daardoor duidelijk gevestigd. Nadat hij in de F1 was teruggekeerd, kwam hij in 1991 bij Williams terecht. Newey was vervolgens in zeven seizoenen tijd 114 Grand Prix actief voor de stal van Frank Williams. Newey’s bolides kwamen in die periode van zeven vette jaren tot de verbluffende score van 59 GP-zeges, 78 polepositions, 60 snelste ronden, vier rijderskampioenschappen en vijfmaal de constructeurstitel. In 1998 bezorgde Newey McLaren de contructeurstitel, terwijl Red Bull de afgelopen drie jaar mede dankzij Newey de beste was. Daarmee is Newey de enige ontwerper die in de F1 met drie verschillende teams de titel heeft veroverd.

Wat is Newey’s geheim
De concurrentie is dus wel erg benieuwd naar de geheimen van de design-tovenaar. Misschien moeten de ontwerpers van Ferrari, McLaren, Mercedes en de andere F1-stallen maar eens naar dit filmpje kijken.



CNN interviewde Newey dit jaar, waarbij de Chief Technical Officer van Red Bull Racing bijzonder openhartig is. En onder meer vertelt hoe hij voor de RB8 inspiratie vond door naar de techniek van een propellervliegtuig te kijken. Bovendien laat de Brit zich niet snel gek maken. "Als ik een keer vast zit met een ontwerp, leg ik het werk gewoon even neer. Het mooie van het brein is dat je de volgende dag onder de douche ineens de oplossing krijgt aangereikt door je eigen hersenen’’, aldus Newey.

1988 versus 2010
Met voormalig F1-coureur David Coulthard, die veel ervaring heeft met Newey’s bolides, aan zijn zijde, vertelt de Brit in een ander filmpje tevens over zijn ontwerpen als de Leyton House March F1 uit 1988 en de RB5 waarmee Red Bull in 2009 hard op weg was richting de vele successen van nu. "Met Leyton House hadden we een Red Bull-achtige successtory kunnen neerzetten. Maar helaas werd de eigenaar voor fraude gearresteerd en in de gevangenis gezet en ging het feest niet door’’, aldus Newey.



Echte mannen
Schitterend verschil tussen de twee bolides is o.a. ook het aantal knopjes dat op het stuur zit: slechts twee in 1988 tegenover twintig in 2009. "De coureurs van tegenwoordig verdienen al die hoge salarissen ook echt, want ze moeten vanwege die knopjes veel harder werken dan hun collega’s van vroeger’’, grapt Coulthard. "Maar je hebt een échte man nodig om de auto van 1988 te besturen’’, grijnst Newey terug.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet