Diversen

Div: Opel keert met race- en rallyproject terug in de autosport

121122_opel_motorsport
Met de Opel Astra OPC Cup (links) en de Opel Adam Cup keert Opel vanaf 2013 terug in de autosport

Opel keert volgend jaar terug in de autosport. Dat was de aankondiging tijdens een persconferentie in het hoofdkwartier van de fabrikant in het Duitse Rüsselsheim. Na het einde van het niet bijster succesvolle DTM-project in 2005 en het talentenprogramma ‘OPC Race Camp’, waarmee wel goed werd gescoord, maar dat na twee seizoenen geen vervolg meer kreeg, was het op sportief gebied stil geworden rond het merk. Daarin moet nu verandering komen. “De nieuwe sportactiviteiten spelen bij de heroriëntering van de onderneming een belangrijke rol, ze zijn een dragend element in het profiel van ons merk”, zei Dr. Thomas Sedran, plaatsvervangend bestuursvoorzitter van de Adam Opel AG. Opel plant activiteiten op twee fronten: in de rallysport wordt in samenwerking met de Duitse automobielclub ADAC een merkencup in het leven geroepen met de compacte Opel Adam, terwijl een wedstrijdversie van de Astra OPC als klantenauto wordt aangeboden voor de deelname aan de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Ook hier zal er een eigen klassement komen.


Tekst: René de Boer
Foto's: PR


Decennialang vormde de ‘clubsport’ voor Opel een belangrijke activiteit. Tal van privéteams en -rijders behaalden met het merk successen in races, rally’s, rallycross en slaloms, maar net zoals het Opel de afgelopen jaren zakelijk gezien niet bepaald erg goed ging, nam ook de belangstelling van klantenteams uit de autosport af. Saillant detail: voor het tweede jaar op rij behaalde Opel dit jaar geen enkele klasse-overwinning tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring, wat traditioneel toch altijd een bron van succes voor het merk uit Rüsselsheim was.

121122_opel_astra_opc_rear
Opel Astra OPC Cup: 300 pk, 1280 kg

Cup-Astra voor VLN en 24U Nürburgring

Dat moet vanaf volgend jaar veranderen. Op basis van de nieuwe Astra OPC is er door de sportieve divisie OPC in samenwerking met Kissling Motorsport een Cup-versie ontwikkeld, speciaal toegesneden op de populaire VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Daar kan met de Astra’s worden geracet in een aparte Astra OPC Cup, inclusief een goed gevulde prijzenpot. Daarnaast kan met de auto’s worden deelgenomen aan de 24-uursrace op de Nürburgring, die als zelfstandig evenement niet voor het VLN-klassement meetelt. De Astra OPC Cup wordt aangedreven door een tweeliter zestienkleps ECOTEC-turbomotor, die een vermogen van zo’n 300 pk en een koppel van rond de 400 Nm levert. Daarmee valt de auto in de klasse SP3T, die de afgelopen jaren steeds populairder werd. Er wordt geschakeld met een zesbak, de 1.280 kg wegende auto is voorzien van een verstelbaar Bilstein-onderstel, ABS, een Sparco-racestoel, deuren, motorkap en achterklep van koolstofvezel en een datalogging-systeem. Al voor de officiële presentatie heeft Opel maar liefst 20 exemplaren van de Opel Astra OPC Cup verkocht.

121122_opel_astra_cup
Van de Opel Astra OPC Cup werden er al 20 exemplaren verkocht

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet