Formule 3

F3: FIA Europees F3-kampioenschap in plaats van Euro Serie in 2013

121119_f3_laar_grid
De Formule 3 (hier Van Amersfoort-rijder Dennis van de Laar op de grid in Macau) wordt opgewaardeerd

De Formule 3 Euro Serie maakt komend seizoen plaats voor een heus Europees kampioenschap met een officiële status van de FIA. Dat maakte de mondiale autosportfederatie bekend rondom de Formule 3-Grand Prix van Macau van afgelopen weekeinde. Op de kalender staan zeven evenementen in combinatie met de DTM, waaronder op Circuit Park Zandvoort, twee weekeinden samen met het FIA WTCC en een ontmoeting in het voorprogramma van het FIA World Endurance Championship op het circuit van Silverstone. De ITR e.V., organisator van de DTM en tot dusver ook van de Euro Serie, wordt belast met de promotie en logistieke organisatie van de serie. De sportieve doorvoering komt in handen van de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB.

Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions


121119_f3_bertrand_fia
Frédéric Bertrand, manager formulewagens van de FIA (rechts), hier op de grid in Macau in gesprek met Eurosport-topman François Ribeiro

Het was al langer bekend dat met name Gerhard Berger sinds zijn aantreden als voorzitter van de FIA-formulewagencommissie eind vorig jaar, de positie van de Formule 3 in de wirwar van eenzittercategorieën wilde versterken. “Gezonde nationale series als onderbouw en daarboven een sterk internationaal georiënteerd Europees kampioenschap met een goede promotie en een professionele organisatie”, was Bergers streven. Voor het afgelopen seizoen werd de FIA International Trophy, die in 2011 uit een aantal wedstrijden van de Euro Serie en een aantal Britse F3-evenementen bestond, al opgewaardeerd naar EK-status, maar het feit dat er naast het EK ook nog een Euro Serie bestond, die bovendien zeven van de negen evenementen van het EK uitmaakte, droeg niet bij aan veel duidelijkheid. Dat moet nu met de vervanging van de Euro Serie door het FIA EK Formule 3 veranderen.

121119_f3_briggs_dahlmanns
Natuurlijk was het nieuws in Macau onderwerp van gesprek, zoals hier tussen Peter Briggs (links) van de Engelse Formule 3-federatie FOTA en Peter Dahlmanns van de organisatie van de Duitse ATS F3 Cup, met ertussen op de achtergrond Dallara-man Jos Claes

“Het doel is om de serie zijn glorie van vroeger terug te geven”, schrijft de FIA in een persverklaring. Lange tijd was er nog onduidelijkheid over het te volgen technisch reglement. De FIA meldt nu dat de motoren volgens de specificatie van 2012 nog mogen worden gebruikt, waarbij Volkswagen en Mercedes-Benz de voornaamste leveranciers zijn. Het Zuid-Koreaanse merk Hankook treedt op als bandenpartner. De aerodynamische ontwikkeling wordt aan banden gelegd met het oog op kostenbeheersing.

In elk weekeinde zijn er twee vrije trainingen, twee kwalificaties en drie wedstrijden, met een totale rijtijd van bijna vier uur per evenement. De eerste kwalificatie bepaalt de startopstelling voor races één en twee, de tweede kwalificatie bepaalt de startopstelling voor race drie. Officials, sportcommissarissen en technische commissarissen worden afgevaardigd door de FIA, terwijl de DMSB zorgt voor logistiek en organisatie.

De voorlopige kalender:

23/24 maart: Monza, WTCC
20/21 april: Silverstone, WEC
4/5 mei: Hungaroring, WTCC
18/19 mei: Brands Hatch, DTM
1/2 juni: Red Bull Ring, DTM
6/7 juli: Norisring, DTM
20/21 juli: Zandvoort, DTM
17/18 augustus: Nürburgring, DTM
14/15 september: Hockenheim, DTM
oktober: n.n.b.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet