Diversen

Clio Cup: Nederlander Polderman Gentleman Kampioen in Eurocup Clio 2012

Stephan Polderman heeft zich tijdens de laatste manche van de Eurocup Clio in het kader van de prestigieuze World Series by Renault tot kampioen gekroond in het Gentlemen Championship. De restauranthouder uit het Nederlandse Sluis, maar met een Belgische licentie, was veruit de meest regelmatige coureur in zijn Klasse.

Tekst en Foto's PR

2012_stephan_polderman_1

Clio Specialist Pur Sang
Tijdens de acht wedstrijden, verdeeld over vier weekends in België (Francorchamps), Duitsland (Nürburgring), Frankrijk (Paul Ricard) en Spanje (Catalunya) stond de rijder van Madeno Racing maar liefst zeven maal op het podium, pakte één overwinning en werd driemaal tweede en derde. Tijdens het laatste weekend, verreden op het circuit van Catalunya, was hij al zeker van de titel na de eerste wedstrijd. Zijn ploegmaat bij Madeno Racing, de Nederlander René Steinmetz, pakte de laatste zege van het seizoen voor de Spanjaard Santiago Navarro en Stephan Polderman.

De Nederlandse grensinwoner is een Clio specialist pur sang. Na drie titels op rij in de Dunlop Endurance Cup en de BTCS met een doorgeëvolueerde Renault Clio is de honger naar het cupracen nog steeds niet gestild. Desondanks ging de eigenaar van restaurant Balmoral uit Sluis regelmatig andere oorden opzoeken met ondermeer deelnames in de 24 Hours of Zolder, de Nederlandse wintercup, de Supercar Challenge, enz. Maar zijn hart bleef sneller kloppen richting het pure cupracen.

Een aantal jaren geleden hing Stephan na een zware crash tijdens een wedstrijd voor de Renault Clio Cup zijn helm aan de wilgen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de Belgische Nederlander kwam terug en reed voornamelijk lange afstandsraces. Drie titels verder schakelde hij dan terug definitief over naar zijn eerste grote liefde, het cupracen.“We hebben samen met Madeno Racing niet voor de gemakkelijkste oplossing gekozen”, aldus Stephan Polderman.

“De Eurocup Clio is een van de meest intensieve competities met constant 35 wagens in het peloton en rondetijden die spectaculair dicht bij elkaar aanleunen. Als je ergens een halve seconde laat vallen kan dit 20 plaatsen schelen op de startgrid. Er zitten een aantal getalenteerde jonge wolven in en die zorgen voor zeer geanimeerde wedstrijden. Er is dan ook veel wagencontact en regelmatig vliegen de spiegels en andere onderdelen van de carrosserie in het rond. Maar het is en blijft telkens een uitdaging en er wordt agressief gevochten voor iedere plek in het peloton. In endurance kan je een afwachtende houding aannemen en het ideale moment uitkiezen om een aanval te plaatsen. Het cupracen is korter, intensiever en afwachtend rijden wordt zwaar afgestraft. Nog een groot voordeel van de Eurocup is dat je binnen de World Series by Renault telkens over een prima organisatie beschikt en je gaat verschillende landen en circuits af”.

2012_polderman_actie
Polderman met zijn Madeno Racing Clio op weg naar de Gentlemen's titel

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet