Belcar

BRCC: Fred Bouvy, kampioen van de nacht


brcc_-_long_race_-_bouvy-coens

Onder het goed werkende kunstlicht van Circuit Zolder, sloot de Race Promotion Night zaterdagavond het eerste seizoen van het Belgian Racing Car Championship af en dat met een Long Race van vijf uur, gewonnen door de Prospeed Competition Porsche 996 GT3 RS van Frédéric Bouvy en Damien Coens.


Tekst en foto's: PR

De Porsche in de kleuren van Red Bull kon zich (te) vlug ontdoen van zijn voornaamste rivalen. De eerste viel af nog voor het groene licht, met het forfait van de Volvo S60 Silhouette van de polemen Mondron-Lémeret-Deman. “We hebben de versnellingsbak stuk gereden tijdens de laatste van de twee Short Race en we hebben geen reserve want Solution dacht dat de bak niet kon stuk gaan...” aldus Gilles Terlinden van Delahaye Racing.

De Aston Martin van GPR met aan het stuur Soulet-Grivegnée-Schmetz legde dan weer enkel de opwarmronde af, nadat voordien al de transmissie was stuk gegaan en het team tegen de klok voor een herstelling moest zorgen. Tijdens de opwarmronde ging de bobijn stuk.

De Kia Pro cee'd Silhouette startte als een bezetene, lag even tweede, maar diende dan zeven ronden lang de pitlane op te zoeken met elektrische problemen. De Brit zou samen met Steven Kane en onze landgenoot Philippe Stéveny van de 24ste naar de 7de plek opklimmen, voldoende om de titel in Silhouette Pro Evo veilig te stellen. “Ik behoud mijn titel in Toerisme”, klonk het bij de toerismekampioen van 2011 positief.

Ook geen geluk voor Sarah Bovy die een goed klassement in rook zag opgaan nadat op de GC10 V8 BMW eerst de velg stuk ging en later de ophanging het begaf.
De strijd voor de zege zou dan gaan tussen de Porsche van Bouvy-Coens en Derdaele-Derdaele-Maassen en de verrassende Dodge Viper van Jeffrey Van Hooydonk en Jerry De Weerdt.

Van Hooydonk profiteerde van de opgave van de Volvo om de leiding te nemen en hij domineerde tijdens het openingsuur in de Amerikaanse GT van het Antwerpse Brass Racing. De GT3 Cup van Belgium Racing profiteerde vervolgens van een verwarrende beslissing van de safety car om een ronde goed te maken, maar zou later daarvoor een stop and go van 10 seconden krijgen. Na twee wedstrijduren was het dus aan de ProSpeed Competition Porsche Prospeed N°3 van Bouvy-Coens om de leiding over te nemen en de race vervolgens winnend af te sluiten. Bouvy mocht zich zo meteen opmaken voor zijn elfde nationale titel in een gemotoriseerde sport! De Brusselaar wint ook de Belgian Drivers Cup, voor de rijder met het meeste punten in de Short en Long Races samen.

brcc_-_long_race_-_bouvy__coens

“Natuurlijk ben ik blij! Het is onze vijfde zege in zes wedstrijden. We hebben deze titel niet gestolen”, juichte Bouvy die slechts van één zaak spijt had: “Ik vind het jammer dat ik alleen kampioen ben, ik zou mijn titel veel liever gedeeld hebben met Damien (Coens) en Christian (Kelders), die me heel het seizoen gesteund hebben, maar ieder één race gemist hebben.”

Dylan en Patric Derdaele, voor de gelegenheid samen met Xavier Maassen, werden tweede, na een knap seizoen, voor Dirk Van Elslander, Lieven Goegebuer en Bert Longin. Zo kregen we een volledig podium voor Porsche, ook omdat de Viper van De Weerdt en de GC10 van Arnaud Gomez in de loop van de avond zwaar de muur in gingen. Het meest opvallende racefeit was zonder meer de crash in de laatste ronde tussen de Porsche van Grandjean-Muller-Mattheus (die zo de 3de plek verloor) en de 911 van de broers Thiers. De tweede Porsche van Prospeed werd nog vierde, de Porsche van Frank Thiers kwam op de takelwagen over de meet.

brcc_-_long_race_-_lequeux-ueberecken-_van_de_poele

De Ginetta G50 van Jean-Pierre Lequeux, Marc Ueberecken en Alexis Van de Poele won de GT Light, de titel was voor de Ginetta G50 van Piron-Rosoux. Noteren we nog de mooie achtste plek in Toerisme van de Seat van het Team Allure van Nicolas Jussy en Kevin Caprasse, die eerste won zo de titel in Toerisme Pro, terwijl de kroon in Silhouette Pro voor de BMW Solution F van Franck Radet was.

brcc_-_long_race_-_jussy-caprasse

Michael Albert en Nicolas Léonard wonnen, ondanks, een late opgave de titel in GT Challenger en delen de vierde plaats in het algemeen klassement met Dylan Derdaele. In die GT Challenger ging de zege in deze laatste Long Race van het seizoen 2012 naar de broers Frank en Peter Beliën, samen met Olivier Boelen in een Porsche van het Yokohama-Skylimit-team.

Klassement: 1. Bouvy-Coens (Porsche 996 GT3 RS) 163 ronden; 2. Derdaele-Derdaele-Maassen (Porsche GT3 Cup) op 1.32.562 ; 3. Van Elslander-Goegebuer-Longin (Porsche 997 Cup) op 7 ronden; 4. Muller-Grandjean-Mattheus (Porsche 911 GT3) + 8r; 5. Thiers-Thiers-Thiers (Porsche 996 Cup) + 10r; 6. Lequeux-Ueberecken-A. Van de Poele (Ginetta G50) + 10r (1ste GTL); 7. Dockerill-Kane-Stéveny (GB-GB-Bel/Kia Pro Ceed Silhouette) + 11r (1ste Silh. Pro Evo) ; 8. Jussy-Caprasse (Seat Copa Leon) + 12r (1ers Tourisme Pro) ; 9. Belien-Belien-Boelen (Porsche 996 Cup) + 13r (1ste GT Challenger); 10. Montant-Rosoux-Piron (Ginetta G50) + 14r

Kampioenschap: 1. Frédéric Bouvy 250 punten ; 2. Philippe Stéveny & Iain Dockerill 233 ; 3. Damien Coens & Christian Kelders 200 ; 4. Dylan Derdaele, Michaël Albert & Nicolas Leonard 197; 6. Nicolas Jussy 180; 7. Pierre Piron & Pierre-Yves Rosoux 178; 8. Pascal Courrier 165 ; 9. Sarah Bovy 151 ; 10. Jean-Pierre Lequeux & Jean-Marc Ueberecken 149 ; 11. Bruno Vermeeren 142 ; 12. Jean-Christophe Montant 139 ; 13. Pascal Muller & Didier Grandjean & Chris Mattheus 134 ; 14. Patric Derdaele, Franck Radet 130 ; 16. Vincent Vandenabeele 122 ; 17. Michaël Schmetz, Pierre Grivegnée 120 ; enz.




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet