Belcar

BRCC: Een schitterende race voor Lémeret, de tweede en de titel voor de Thiers-broers


brcc_-_short_races_-_volvo_versus_aston_martin

De eerste editie van het Short Races kampioenschap werd in de vroege namiddag op Circuit Zolder in schoonheid afgesloten. De twee sprintraces waren van start tot finish ontzettend spannend.


Tekst en foto's: PR

Maxime Soulet had de Aston Martin GPR op de pole gezet (met slechts 63 duizendsten voorsprong), maar bij de start liet hij zich verrassen door de Volvo S60 Silhouette van Stéphane Lémeret. Op een opdrogende, maar nog steeds heel vette omloop bood de rijder-journalist vijf ronden lang het hoofd aan ‘Max-la-Menace’. Maar via een schitterend inhaalmanoeuvre wist die dan toch de kop in handen te nemen. Fred Bouvy had van de tweestrijd gebruik gemaakt om met zijn Prospeed Porsche in het spoor van de leiders te komen. De drie tenoren boden de toeschouwers een schitterend spektakel. In het zicht van de streep moest de Aston met ontstekingsproblemen echter vertragen. Op twee ronden van het eind viel de bolide ten prooi aan de aanhoudende aanvallen van de Volvo van Lémeret, die richting overwinning stormde. Ondanks een uitstap door de kattenbak wist Fred Bouvy de eerste ereplaats nog aan de Aston van Soulet te ontfutselen.

“Wat een schitterende wedstrijd”, juichte Stéphane Lémeret achteraf. “Ik stond op de droge zijde van de piste, vandaar mijn betere start. Nadien moest ik het weggedrag van de wagen nog wat gewoon worden, want onlangs werden er ons kleinere wielen opgelegd. Na het prachtige inhaalmanoeuvre van Maxime heb ik alles op alles gezet om in zijn spoor te blijven en hem dan opnieuw te passeren. Je wint niet alle dagen een race voor twee referenties van de Belgische autosport, die Fred Bouvy en Maxime Soulet toch wel zijn. Ik ben echt in de wolken.”

Na afloop van de mooiste Short Race van het seizoen gold dat uiteraard ook voor de toeschouwers.

brcc_-_short_races_-_ferrari_versus_porsche

Tweede race
De tweede race, die beslissend zou zijn voor de titelstrijd, begon met een verrassing. Op de omgekeerde startgrid stond Loïc Deman in laatste instantie zijn achtste startpositie af aan Stéphane Lémeret. Die wou immers zelf zijn laatste titelkansen verdedigen tegenover de Ferrari van de Thiers-broers. De rode bolide was met Hans aan het stuur vierde geworden in de eerste race. Maar voor de Brusselaar liep het allemaal fout. Eerst was er de spin in de eerste linkse voor de Aston van Michael Schmetz en wat later moest die met transmissieproblemen ook opgeven. In de derde ronde was dat ook het geval voor de Volvo, die op dat moment derde lag. Het was het einde van Lémerets titeldromen. De Thiers-broers waren nu zeker van de titel en Frank maakte er een punt van die bekroning met panache te vieren en een half uur lang aan de aanvallen van de Porsche van Bouvy te weerstaan.

brcc_-_champions_short_races_-_thiers-thiers

“Super! Het is gelukt, we zijn kampioen”, juichte Frank toen hij uit de Italiaanse bolide van de Scuderia Monza stapte. Hij werd meteen omhelsd door broer Hans en getooid met een gele pruik en een modieuze bril werd het feestje meteen ingezet. “Toen ik vlak voor de start Stéphane zag instappen was het even stressen. Indien hij opnieuw kon winnen moest ik absoluut derde algemeen en tweede bij de GT’s finishen. Gelukkig heeft het wedstrijdverloop er anders over beslist. Toen ik eerst de Aston en dan de Volvo aan de kant zag staan, heb ik me volledig laten gaan. We begonnen het kampioenschap met een overwinning, we zijn ook zo geëindigd. Wat een mooi seizoen was dit!”

Pascal Muller bezette met de tweede Prospeed Porsche de derde podiumplaats, voor de BMW van Fransman André Grammatico, eerste in GT Light voor de Ginetta G50 van Jean-Pierre Lequeux. In de eerste race had Alexis van de Poele met die bolide zijn klasse gewonnen. Als zesde algemeen en winnaar in Tourisme (net zoals teammaat Nicolas Jussy in de eerste manche) bevestigde Kevin Caprasse met de Seat Copa Leon zijn uitstekend BRCC-debuut van de Belgian Masters. Een halve wedstrijd lang wist hij heel dicht bij Maxime Martin in de andere Seat te blijven, tot die met een stotterende motor terug naar de box moest.

brcc_-_short_races_-_franck_radet_-_bmw_silh

Door bij zijn debuut op dit niveau een mooie zevende plaats te veroveren wist de piepjonge Guillaume Mondron met de BMW Solution F zijn gelegenheidsploegmaat Frank Radet de titel van vice-kampioen te schenken. De Fransman bleek uiteindelijk één punt meer te totaliseren dan Stéphane Lémeret.

Short Race 1: 1. Lémeret (Volvo S60 V8 Silhouette) 19 ronden; 2. Bouvy (Porsche 996 GT3 RS) op 9.754 (1ste GT Pro); 3. Soulet (Aston Martin DBRS9) op 10.998; 4. H. Thiers (Ferrari F430 GT3) op 30.122; 5. Grandjean (Porsche 911 GT3) op 1 r.; 6. Dockerill (GB/Kia Pro Ceed Silhouette) op 1 r.; 7. A. Van de Poele (Ginetta G50) op 1 r. (1ste GT Light); 8. Grammatico (Fra/BMW M3 E92 GT4) op 1 r.; 9. Radet (Fra/BMW Solution F) op 2 r. (1ste Silhouette Pro); 10. Jussy (Seat Copa Leon) op 2 r. (1ste Tourisme Pro)

Short Race 2: 1. F. Thiers, 19 tours; 2. Bouvy op 0.507; 3. Muller (Porsche 911 GT3) op 1 r.; 4. Grammatico op 1 r. (1ste GT Light); 5. Lequeux (Ginetta G50) op 1 r.; 6. Caprasse (Seat Copa Leon) op 1 r. (1ste Tourisme Pro); 7. G. Mondron (BMW Solution F) op 1 r. (1ste Silhouette Pro); 8. Dockerill (GB) op 1 r.; 9. Montant (Ginetta G50) op 1 r.; 10. M. Martin (Seat Copa Leon) op 4 r.

Kampioenschap Short Race: 1. Hans & Frank Thiers 504; 2. Franck Radet 441; 3. Stéphane Lémeret 440; 4. Frédéric Bouvy 372; 5. Pascal Courrier 363; 6. Jean-Pierre Lequeux 350; 7. Jean-Christophe Montant 320; 8. Michaël Schmetz 309 ; 9. Didier Grandjean 290 ; 10. Pascal Muller 274 ; 11. Nicolas Jussy 271 ; 12. Roberto Nale 245 ; 13. John Pilette & Jacques Naniot 232 ; 14. Christopher Dockerill 224 ; 15. Iain Dockerill 217 ; enz.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet