DNRT

DNRT: Verkoop nieuwe DNRT Seat Ibiza Endurance Cup-racer gestart

480_seat_2615

Zeven uur lang probleemloos racen in de top vijf, een vijfde plaats algemeen en een snelste rondetijd van 2.07,9 in de finale van de DNRT Endurance Cup. Een uitstekend en vooral veelbelovend resultaat van een intensief testprogramma voor de nieuwe DNRT SEAT Ibiza 2.0 TDI.

Tekst en foto’s: PR

Dat het DNRT daarbij niet over een nacht ijs is gegaan mag duidelijk zijn. Aansprekende namen uit de Nederlandse autosport hebben de nieuwe SEAT genadeloos aan de tand gevoeld. Robin en Ferry Monster namen de shake down voor hun rekening en zorgden voor de basis set-up. Jan Lammers, Allard Kallf, Marth de Graaf vormden de aansprekende bezetting van de auto tijdens de DNRT 12 uur van Zandvoort. Een verslag van hun avonturen is te lezen op de seatendurancecup website.

Goede resultaten
Ferry Duivenvoorde en Marth de Graaf lagen meer dan vier uur op kop in de 5 uur van Assen, na in de vrije training al de snelste ronde te noteren. Alleen een te enthousiaste inhaalactie hield ze buiten de top drie. Kenneth Melis, normaal bestuurder van de Pacecar, nam twee manches voor zijn rekening in de Dutch Power Pack finaleraces. Hij eindigde twee keer als tweede in zijn klasse. Ten slotte reden Gijs Kamminga en Marth de Graaf probleemloos naar een vijfde plaats in de zeven uur durende DNRT-finale.

480_2012-seat-ibiza-2.0-tdi-056

Snel en betrouwbaar
Kortom, de harde praktijk van competitie op het circuit vormde het testprogramma voor de nieuwe Ibiza endurance cupracer. Met behulp van de verzamelde data uit die races zijn door MDM Motorsport de puntjes op de i gezet. In samenwerking met Match Racing is alle ervaring van jarenlange afstandsracen in de nieuwe SEAT gestopt. Aan het eind van deze krachtproef kunnen we vaststellen dat de auto vanaf de eerste meters goed presteert, betrouwbaar en snel is en in het DNRT endurance-veld met de besten mee kan. Jan Lammers vatte het aldus samen: "Het wordt ongetwijfeld voor veel rijders een hele fijne endurance racer.’’

Nog beter
De opdracht van initiatiefnemer en geestelijk vader van het endurance rijden met diesels, Huub Vermeulen, was eenvoudig: "De nieuwe auto moet nog beter worden dan de oude.’’ Dat is makkelijk gezegd, maar natuurlijk een uitdaging van jewelste. De ondertussen legendarische gele cup Ibiza’s werkten immers dit jaar hun 13de raceseizoen af. Het is een onverwoestbare raceauto, die goed is gebleken voor duizenden racekilometers waanzinnig veel raceplezier. En dat tegen een opvallend bescheiden budget.

Goede trekkracht
Vandaar dat er heel veel tijd en moeite is gestoken in de nieuwe auto. Logisch ook, omdat het plan er is om er opnieuw 12 seizoenen mee te racen. Op een vijftiental bolides na die nog in de competitie racen, is de oude gele SEAT Ibiza niet meer te krijgen. Tijd dus voor een nieuw exemplaar. De nieuwe cup Ibiza heeft 150 diesel paardenkrachten en beschikt over veel trekkracht. De auto is minder zwaar gemaakt voor een goede handeling en heeft super Brembo-remmen. Een maatwerk kooi is strak in de carrosserie gelast en voor de veringdemping is gekozen voor techniek van Intrax. Motor en bak kunnen veel meer vermogen aan. Ze zijn daardoor betrouwbaar en goed voor veel racekilometers. De voorwielophanging is gemodificeerd met originele VAG-onderdelen.

480_2012-seat-ibiza-2.0-tdi-050

Kosten laag
Steeds is gekozen voor degelijkheid om vooral onderhoud en de kosten om de auto te runnen, bescheiden te houden. Kosten die ook nog eens tussen de rijders van een team gedeeld kunnen worden. Antwoord op de vraag of de nieuwe DNRT-cupracer zijn voorganger gaat overtreffen, ligt in de toekomst opgesloten. Als je de reacties van de coureurs die er tot nu toe mee onderweg zijn geweest beluistert, zou dat zo maar eens kunnen. De verkoop is ondertussen gestart.

Meer info
Alle informatie over de nieuwe DNRT cupracer is te vinden op seatendurancecup.nl.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet