Supercar Challenge

Supercar Challenge: Peter Versluis wint tweede race. Kees Kreijne kampioen GTB-Divisie


65c258b88a19bb2d36bf7b28f4e4eb55

Peter Versluis heeft ondanks zijn moeilijke race op zaterdag toch een goed gevoel aan de Dunlop Finaleraces op het TT-Circuit van Assen overgehouden. De Ferrari-coureur reed een contstante race, en kon bovendien profiteren van resultaatseconden en een drive trough penalty van concurrent Jeroen den Boer, die op de tweede plaats eindigde. Berry van Elk werd derde. In de GT-divisie ging de overwinning naar Barry Maessen en in de GTB-divisie naar Kees Kreijne, die met deze eerste plaats zijn kampioenschap in de GTB-divisie veiligstelde.


Tekst en foto's: Supercar Challenge

121028_race2_versluis

Bij de start van de race kon Jeroen den Boer zijn eerste positie behouden, maar daarachter waren er meteen een hoop positiewisselingen. Philippe Ribbens kende geen goede start en kwam in de eerste bocht op het vuile gedeelte van de baan terecht. De ETEC-Viper verloor hierdoor maar liefst vier posities en kwam op de zesde plaats terug de baan op. Aan de kop van het veld drong Peter Versluis in de eerste ronde meteen aan bij koploper Jeroen den Boer.

Op de derde plaats lag in de beginfase Wolf Nathan, maar hij verloor die derde plaats aan Bert Longin. De race werd hierna snel een slijtageslag, want Wolf Nathan en Roger Grouwels moesten beiden al vroeg in de race hun wagen met technische problemen in de pitstraat parkeren. Ook Alex van ’t Hoff bezocht al vroeg de pitstraat, want hij kreeg evenals tijdens de race op zaterdag een lekke band. Na vijf ronden kwam bovendien ook Rick Abresch al met versnellingsbakproblemen naar binnen, en waren Carlo Kuijer en Wim Lumbeeck na een touché ook al een keer in de pitstraat geweest. Dit incident kwam Carlo Kuijer bovendien ook nog eens op een drive through penalty te staan.

Aan de kop van het veld kon Jeroen den Boer ondertussen ronde voor ronde zijn voorsprong op Peter Versluis verder uitbouwen. Hierachter profiteerde Philippe Ribbens van de uitvalbeurten van Roger Grouwels en Wolf Nathan, en was hij daarnaast voorbij gegaan aan Ferrari-coureur Bert Longin.

121028_race2_boer

Achter deze groep was ook Glynn Geddie snel met zijn McLaren MP4-12CGT3. Vader en zoon Geddie hadden door technische problemen op zaterdag niet kunnen rijden waarna ze op zondag achteraan van start hadden moeten gaan. Geddie was echter snel onderweg, en lag na acht ronden al op de vijfde positie algemeen.

Na de pitstops was op de eerste plaats in de race, door de resultaatseconden van Jeroen den Boer, Peter Versluis komen te liggen. Den Boer kwam wel op de tweede plaats terug de baan op, voor Franz Lamot en Berry van Elk. Bij deze groep pakte Berry van Elk meteen na de pitstops de derde plaats van Lamot over. Achter de top vier lagen Robert de Graaff, Jan Versluis en Jim Geddie op de posities vijf, zes en zeven.

Versluis kreeg hierna een nog grotere voorsprong in zijn schoot geworpen, omdat Jeroen den Boer te laat binnen was gekomen voor zijn pitstop. De BMW-coureur kreeg hiervoor een drive through penalty, en zag dat zijn achterstand op koploper Versluis hierna veertig seconden bedroeg.

121028_race2_berry

Voor Peter Versluis kwam hierdoor de overwinning niet meer in gevaar, en Berry van Elk slaagde er niet meer in om het in de slotfase Jeroen den Boer lastig te maken. Die pakte dus een tweede plaats, en Berry van Elk eindigde in de Super GT-divisie op de derde positie.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet