Diversen

BRCC: Long Race: mooie revanche voor de Porsche van Bouvy-Kelders-Coens


brcc_-_belgian_masters_-_long_race_-_bouvy-coens-kelders

Na de mooie parade van de schitterende GT's bestuurd door heel wat Belgische BV's en de tweede race van de BE Trophy, startten 25 wagens onder een schitterende, warme herfstzon voor de voorlaatste Long Race van het Belgian Racing Car Championship. Het werd een race van drie uur met vier verschillende leiders.


Tekst en foto: PR


Na de rollende start was het Michael Schmetz die opnieuw de Volvo S60 V8 Silhouette van poleman Edouard Mondron te grazen nam. De Aston had wel willen wegrijden, maar de Zweedse V8 bleef aandringen en na 20 minuten ging Mondron Jr er weer langs, om als leider na een uur het stuur aan Alexandre Viron over te geven. Dankzij een wat langere relais zou Dylan Derdaele, die heel knap strijd leverde met de Kia Proceed Silhouette van Philippe Stéveny, een tiental minuten de leiding in handen nemen. De Porsche van Belgium Racing kwam vervolgens in de handen van papa Derdaele terecht.

De Volvo van Delahaye Racing Team nam vervolgens weer de leiding in handen omdat de eerste pitstop van de Aston van GPR meer dan twee minuten in beslag nam. Het leek dus een uitgemaakte zaak voor de Volvo, maar dat was buiten de waard gerekend. Na de tweede reeks bezoeken aan de pitlane, was het plots de Porsche van ProSpeed Competition die als eerste de baan opkwam. “We hebben de vier wielen moeten wisselen, wat op onze wagen niet makkelijk is,” legde Volvo-rijder Laurent Richard uit, aan de meet tweede op meer dan anderhalve minuut van de winnaars. In de stand gingen 1min15 voor de Volvo verloren, dus mogen we besluiten dat het snelste team uiteindelijk ook won...

Een mooie revanche voor Prospeed na een catastrofale ochtend. “Heel het team, evengoed de rijders als de technische crew, hebben deze race bijzonder goed aangepakt”, legde Fred Bouvy uit, die meteen ook de nieuwe leider in het kampioenschap wordt, voor de KIA-rijders Philippe Stéveny en Iain Dockerill die met tijdverlies in de pitlane uiteindelijk als vijfde finishten. “We hebben geen banden gewisseld tijdens de laatste stop van de race en dat was lonend.”

Michael Schmetz maakte nog een mooie remonte, ging de Porsche van de familie Derdaele op enkele ronden van het einde voorbij en reed in de Aston van GPR samen met Pierre Grivegnée naar het podium. Achter de top-5, vonden we de Porsche 997 van Sluys-Renmans voor de GC10 waarin Sarah Bovy een knappe eerste stint reed.

In de verschillende categorieën noteren we het Limburgse succes van de Porsche van Speedlover van Eric Bruynoghe en Jean-Pierre Verhoeven in de GT Challenger, en van de Ginetta G50 van het trio Montant-Piron-Rosoux in GT Light. De Seat Copa Leon Astur Car van Pascal Courrier en, nogmaals, Pierre Piron won in Tourisme Pro.

Uitslag: 1. Bouvy-Coens-Kelders (Porsche 996 GT3-RS); 2. Viron-Richard-Mondron (Fra-Fra-Bel/Volvo S60 Silhouette) + 1.34.070 (1ste Silhouette Pro Evo); 3. Schmetz-Grivegnée (Aston Martin DBRS9) + 1r; 4. Derdaele-Derdaele (Porsche GT3 Cup) + 1r; 5. Stéveny-Dockerill (Bel-GB/Kia Proceed Silhouette) + 3r; 6. Renmans-Sluys (Porsche 997) + 4r; 7. Bovy-Poletto-Vandenabeele (GC10 V8 BMW) + 5r; 8. Longin-Van Eslander-Goegebuer (Porsche 997 Cup) + 6r; 9. Bruynooghe-Verhoeven (Porsche 997 Cup) + 6r (1ste GTC); 10. Léonard-Albert (Porsche 997 Cup) + 6r; 11. Grandjean-Muller-Mattheus (Porsche 911 GT3) + 7r; 12. Courrier-Piron (Seat Copa Leon) + 7r (1ste Tou Pro)

Kampioenschap BRCC Long Race: 1. Fred Bouvy & Christian Kelders 200; 2. Iain Dockerill-Philippe Stéveny 196 ; 3. Michaël Albert-Nicolas Léonard 187 ; 4. Dylan Derdaele 155; 6. Sarah Bovy 151; 7. Pierre Piron; Pierre Yves Rosoux 143; 9. Nicolas Jussy 142; 10. Pascal Courrier 136; enz.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet