Diversen

Div: Meerijden met... Stig Blomqvist

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat Audi de quattro-vierwielaandrijving introduceerde. De technologie zette de rallywereld op z'n kop en de hoekige Audi quattro werd een van de succesvolste rallyauto's uit de geschiedenis. De dikke Audi sport quattro S1 uit 1986 is misschien wel de extreemste auto uit het vermaarde tijdperk van de Groep B. AUTOSPORT.NL stapte in bij Stig Blomqvist, de wereldkampioen van 1984, en reed op de Col de Turini.

Tekst: René de Boer
Foto's: Stefan Warter


 Stig Blomqvist kan urenlang vertellen over zijn rallyverleden

Ik heb al in heel wat spannende race- en rallyauto's gezeten, maar de ervaring met de Audi quattro slaat werkelijk alles. Natuurlijk ken ik de auto uit het museum en van diverse beurzen, maar "live" in zijn natuurlijke omgeving, hoog boven Monte Carlo, is de S1 breder, lager en gemener dan ooit. Anders dan de geciviliseerde World Rally Cars van vandaag. De quattro straalt brute kracht uit.

De avond ervoor had ik bij het haardvuur in het hotel op de Col de Turini al vele verhalen gehoord. De rode wijn vloeide rijkelijk en naarmate de avond vorderde, zat Blomqvist meer en meer op zijn praatstoel. Ook hij genoot van het weerzien met zijn oude auto en zijn teamleden van vroeger. Monteurs hadden fotoboeken van destijds meegenomen, herinneringen leefden op. "Ik ben blij dat ik de Groep B-tijd meegemaakt heb", zei Blomqvist. Ik volgde in die tijd de rallysport via televisie en tijdschriften.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet