Supercar Challenge

Supercar Challenge: Sijthoff-Van 't Hoff winnen race onder wisselvallige omstandigheden op Spa


50c9b03c84c82bc1767f7a64e5158351

Diederick Sijthoff en Alex van ’t Hoff hebben de eerste race van de Supercar Challenge powered by Dunlop tijdens het Racing Festival op Spa Francorchamps op hun naam geschreven. In een spannende race, waarbij de regen een grote rol speelde, bleven zij uiteindelijk vader en zoon Geddie in de McLaren MP4-12C GT3 en Rick Abresch in de Porsche 997 RSR voor. In de GT-divisie ging de overwinning naar Shaun Balfe in een Ferrari 458 Challenge, en in de GTB-divisie ging de overwinning naar Kees Kreijne. In de Supersport-divisie ging de eerste plaats naar Peter Hoevenaars en in de Sport I-divisie ging de overwinning tot slot naar Toon Rutgers.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

Bij de coureurs van de Super GT-divisie ging iedereen meteen fel van start. Bij het doven van de lichten waren Robert de Graaff en Alex van ’t Hoff goed weg, en konden zij op de eerste en de tweede positie door La Source komen. Daarachter was het dringen, met onder andere Berry van Elk die Wolf Nathan naar buiten tikte.

121013_race_start

In de eerste ronden konden de ETEC-Viper en de Corvette C6.R GT1 meteen een gat slaan met hun achtervolgers. Jim Geddie lag met zijn McLaren namelijk op de derde positie, maar zijn rondetijden waren per ronde een paar seconden langzamer dan de kop van het veld. Geddie slaagde er echter wel in om zijn concurrenten achter zich te houden. Eerst waagde de RaceArt Corvette een inhaalactie bij de busstop, maar de Corvette schoot hierdoor rechtdoor waarna Geddie nog steeds de derde plaats in handen had.

Niet veel later moest Geddie toch zijn meerdere erkennen in zijn achtervolgers. Eerst slaagden Koen Wauters en Jan Versluis er in om aan de McLaren voorbij te gaan en niet veel later gingen ook Berry van Elk en Roger Grouwels aan de zwarte bolide voorbij. Van Elk was ondertussen snel onderweg, want niet veel later had de Mosler-coureur ook de twee Ferrari’s van VeKa te pakken.

121013_race_mclaren

Van Elk leek hierna op weg naar de kop van het veld, maar technische problemen gooiden roet in het eten waardoor Van Elk al vroeg binnen moest komen. Hierdoor kwam de derde plaats in handen van Jan Versluis, omdat zijn teamgenoot Wauters was gespind en hierna vanwege de beginnende regenval de gok had genomen om regenbanden te laten noteren. Dit bleek echter een verkeerde gok, waarna niet veel later weer slicks onder de Ferrari werden gemonteerd.

Ook bij Robert de Graaff verliep de race niet vlekkeloos. De Viper-coureur was snel onderweg, maar schoot in Les Combes ineens van de baan en kwam niet veel later ook naar binnen. Er bleek een velg kapot te zijn gegaan, die ook de remleiding had geraakt. De Viper werd nog wel gerepareerd door het team, maar De Graaff en Ribbens eindigden uiteindelijk slechts op de tiende positie.

121013_race_hoff

Aan de kop van het veld was het na de pitstops zeer spannend. Omdat het was gaan regenen hadden sommige coureurs gekozen voor regenbanden en andere coureurs weer voor slicks. Zo had Diederick Sijthoff regenbanden gemonteerd maar had Jim Geddie weer slicks onder zijn auto zitten. Die slicks leken na de pitstops de juiste keuze, want de baan droogde elke ronde meer en meer op en Geddie reed snel richting Sijthoff toe.

Geddie pakte dan ook de eerste plaats, maar de weergoden bleken de Engelsman uiteindelijk toch niet gunstig gezind. In de laatste ronden begon het namelijk weer te regenen, wat dus weer in het voordeel van Diederick Sijthoff was. De Corvette-coureur reed snel naar de McLaren toe, en kon in de voorlaatste ronde bij het uitkomen van de Busstop-chicane de eerste positie weer overnemen. Diederick Sijthoff en Alex van ’t Hoff pakten dus de overwinning, voor vader en zoon Geddie.

121013_race_abresch

De stijd om de derde positie was ook lang spannend. Op deze positie lag eerst Jan Versluis, maar hij werd ingehaald door Roger Grouwels en Nicky Pastorelli, die het stuur van Rick Abresch had overgenomen. Pastorelli was snel onderweg en probeerde in de busstop Grouwels uit te remmen. Beide bolides raakten echter elkaar en gingen in de rondte. Grouwels verloor hierdoor veel tijd en Pastorelli kreeg een drive-through aan zijn broek.

Pastorelli klom in de voorlaatste ronde zelfs nog op naar de tweede plaats, maar door de drive-through vielen Abresch en Pastorelli toch nog terug naar de derde positie. Knap was ook nog de vierde positie van Wim Lumbeeck met zijn Dodge Viper GT1.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet