DNRT

DNRT: Mazda MaX5 Cup: Eric Sliphorst kampioen 2012

480_sliphorst_duim

Eric Sliphorst heeft zijn titel in de Ribank Mazda MaX5 Cup geprolongeerd. Met nog twee races te gaan in dit kampioenschap is de coureur van Team Racing4Fun niet meer in te halen door zijn naaste concurrenten. Afgelopen weekend bevestigde hij tijdens de Finaleraces op Zandvoort zijn suprematie door in beide races als winnaar over de streep te gaan, waarmee hij zichzelf voor het tweede seizoen op rij tot kampioen mocht kronen.

Tekst: PR
Foto's: PR, Bart Buijs en Klaas Norg

De Ribank Mazda MaX5 Cup was voor de tweede keer dit jaar als gastrace aanwezig op een evenement van het DPP, na de Pinksterraces eerder dit seizoen. Op de startlijst prijkten maar liefst 37 auto’s, waaronder 7 gastrijders uit twee Engelse MaX5-competities. Uiteindelijk stonden er op de races op zaterdag en zondag 36 auto’s op de grid, een record voor deze populaire raceklasse.

480_spin_1910

De kwalificatietraining op zaterdag leverde voor een fiks aantal rijders problemen op. Dat had alles te maken met de veranderende weersomstandigheden, waarbij de baan nog nat was bij de start maar tijdens de tijdtraining steeds mee opdroogde. Daardoor was het asfalt verraderlijk, waardoor een aantal rijders spinnend buiten de baan belandde, wat tot twee keer toe tot een code rood leidde. Eén van de slachtoffers was Bart Wubben (B-Racing), de nummer drie in de tussenstand van het kampioenschap, die theoretisch nog aansprak kon maken op de titel. Door de achterwaartse klap in de banden was zijn auto dusdanig ontregeld dat hij geen goede tijd meer wist neer te zetten en er tijdens de eerste race nog behoorlijk veel last van. Na de tweede code rood was er op het asfalt een enigszins droge lijn ontstaan, waarop iedereen wilde rijden in een ultieme poging om nog even een snelle tijd neer te zetten. Dat resulteerde in een chaos op de baan en een loterij-achtige uitslag, met de Engelse gastrijder Brian Chandler (BC Motorsport) op pole en daarachter nog drie van zijn landgenoten. Best gekwalificeerde rijder uit de Ribank Mazda MaX5 Cup was uiteindelijk ook een Brit, Chris Woodger (IL Motorsport Racing 3), met daarachter Mick Hoogwerf (Hoogwerf Motorsport) en Sliphorst in 7e positie.

480_mazda_lint

De eerste race van het weekend, op zaterdag, vond plaats onder droge omstandigheden. De van pole vertrokken Chandler was goed weg, evenals Sliphorst, die meteen al twee plaatsen pakte op weg naar de kop. Gedurende de twaalf ronden durende race wist hij steeds een plaats op te schuiven. Uiteindelijk wist hij ook Chandler het leven aan kop zuur te maken en zelfs de koppositie over te nemen, hoewel de Brit zich niet meteen gewonnen gaf. Er volgt een prachtig kat en muisspel om de eerste plaats, waarbij ook James Blake Baldwin (UK) (Reception Only) betrokken was en er meerdere keren van koppositie werd gewisseld. Door een gele vlag situatie kwamen de coureurs weer extra dicht bij elkaar, waarbij Baldwin en Sliphorst naast elkaar in de S-Bocht op weg gingen naar de finish. Sliphorst pakte daarbij de winst met een minimaal verschil van 0,289 seconden.

480_mazda_achter_7008

De naaste concurrenten van Sliphorst kwamen in dit spel helaas nauwelijks voor. Rudy Schilders (IL Motorsport Racing 1), nummer twee in de tussenstand van het kampioenschap en Wubben, derde in die stand, kenden een minder gelukkig weekend. Daar waar de auto van Wubben na de klap in de kwalificatie niet meer goed aanvoelde had Schilders een bijzonder ongelukkig moment in de tweede ronde van de race, waarbij hij door een Engelse gastrijder van de baan werd getikt en al ploegend door grind en zand zijn MaX5 toch weer als 16e op de baan wist te brengen.

480_crash_168
Foto: Erik Allis

Hij finishte uiteindelijk nog verdienstelijk als 7e, Wubben als 15e, waarmee de onderlinge verschillen in de top van het klassement aanzienlijk toenamen en Sliphorst in de tweede race aan een paar punten genoeg zou hebben om zijn titel te prolongeren. Omdat de Engelse gastrijders alleen streden om de line-honneurs en niet om de punten, waren de posities van de deelnemers aan het kampioenschap in feite als volgt: Schiphorst 1, Schilders 3 en Wubben 10. Schrale troost voor Schilders was dat hij in deze race de snelste rijder op de baan was met een rondetijd van 2.08.668.

480_mazda_strijd_176
Foto: Erik Allis

De weersomstandigheden op zondag waren zeer gunstig, zonnig en niet al teveel wind. De van pole vertrokken Sliphorst hield zijn plek vast bij het ingaan van de eerste bocht, maar voelde meteen vanaf het begin de hete adem van Chandler in z’n nek. Schilders streed voor wat hij waard was en vocht zich elke ronde een plekje naar voren, tot achter Chandler. Hij maakte nog een kans op de titel indien hij minimaal Sliphorst wist te passeren en deze dan vele plaatsen achter hem zou finishen. De sportieve Schilders bleef het proberen maar moest met lede ogen toezien dat Sliphorst geen enkele fout maakte en ook de mechaniek van zijn blauwe MaX5 hem geen moment in de steek liet. Sliphorst zegevierde dan ook ten tweede maal dat weekend, gevolgd door Chandler op bijna een seconde, 0,913, en Schilders daar weer zo’n 5 seconden achter.

Allersnelste ronde in de tweede race werd neergezet door de Brit Brian Chandler met een tijd van 2:08.626.

480_mazda_streamers_0715

In de tussenstand van het kampioenschap heeft de nieuwe kampioen Sliphorst nu 501 punten, Schilders 465 en Wubben 428. David Koh (Tenuki Racing) blijft vierde met 370 punten en Carlo Izelaar (Izelaar Autosport), in een felle strijd gewikkeld met Chris Woodger (UK) (IL Motorsport Racing 3) om de 5e plaats, is nog steeds vijfde met 309 punten.

Bij de teams wordt de tussenstand nog steeds aangevoerd door Team Autovisie met 223 punten, gevolgd door Enjoy Racing met 215 en Curb Rensport met 171.

480_foutje_0710

De racekalender van de Ribank Mazda MaX5 Cup bestaat dit seizoen uit 10 evenementen met daarin totaal 18 races, verdeeld over drie verschillende circuits. Het resterende programma bestaat uit nog slecht één racedag:
• Zondag 21 oktober Zandvoort Finaleraces DNRT race 17 + 18

480_start_2580
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet