WTCC

WTCC: Menu op pole in Sonoma, dramatische kwalificatie Coronel

120922_wtcc_sonoma_quali_menu
Voor de tweede keer dit seizoen en voor de 13e keer in zijn WTCC-loopbaan op pole: Alain Menu

Voor de tweede maal dit seizoen na Marrakesj start Alain Menu vanaf de pole-position voor een WTCC-race. In de kwalificatie op het circuit van Sonoma in Californië reed de Zwitser met de Chevrolet Cruze in de slotfase van de tweede heat de snelste tijd, waarmee hij Gabriele Tarquini van de ‘provisional pole’ verdrong. De Italiaan eindigde met zijn SEAT als tweede, gevolgd door Menu’s beide teamgenoten Yvan Muller en Rob Huff. Tom Coronel beleefde een dramatische kwalificatie: toen hij met zijn tweede set banden onderweg was, kwam er een rode vlag, en met zijn derde set ging hij in de rondte, waardoor hij slechts 20e en voorlaatste werd.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4


Met een vertraging van een paar minuten vanwege schade aan de baan, aangericht door de Auto-GP-coureurs, had de sessie eigenlijk kunnen beginnen, maar daarna was er nog een probleem met de tijdwaarneming. Niet alles even optimaal dus bij de première van het WTCC in Noord-Amerika, maar uiteindelijk konden de auto’s dan elf minuten later dan oorspronkelijk gepland toch de baan op. Chevrolet-rijders Muller, Huff en Menu waren de eersten die de pitstraat verlieten. Muller was ook de eerste die een tijd op de klokken zette: 1:46,572 minuten was de eerste richttijd voor de concurrentie. Daarachter volgde Michelisz als tweede, 12:46,828 minuten, wat beter was dan op grond van de resultaten uit de vrije training van de BMW’s verwacht werd. Bennani stond na de eerste ronde op de derde plaats, gevolgd door Huff, Nash, Dudukalo, Chilton, Boardman, Oriola en D’Aste.

Coronel stond met zijn eerste vliegende ronde in 1:47,546 minuten op de negende plaats, terwijl O’Young de zevende tijd reed. Halverwege de sessie klom Alain Menu op naar de tweede plek met 1:46,681 minuten. De Zwitser werd na niet al te lange tijd verdrongen door Tiago Monteiro, en vervolgens reed Tarquini op zijn eerste vliegende ronde de voorlopig snelste tijd: 1:45,947 minuten. Pepe Oriola kwam even naast de baan terecht, maar kon zijn jacht op tijden voortzetten. Daarmee waren de problemen voor de SEAT-rijders niet gedaan, want bij het uitkomen van de chicane raakte Aleksei Dudukalo van de baan en in de grindbak. Zijn auto stond zeer ongelukkig, zodat de wedstrijdleiding met nog 6:24 minuten op de klok een ‘code rood’ uitvaardigde. De rangorde luidde: Tarquini voor Muller, Monteiro, Menu, Michelisz, Bennani, Huff, Dudukalo, Nash, O’Young, Chilton en Coronel.

120922_wtcc_sonoma_quali_coronel
Mooi landschap was het enige positieve voor Tom Coronel

Toen Dudukalo’s auto weer in de pits stond, werd de sessie hervat. Muller profiteerde van een volledig vrije ronde en realiseerde met 1:45,556 minuten een nieuwe snelste tijd, terwijl Huff in zijn kielzog naar 1:45,710 en de tweede plaats reed. Engstler verbeterde zich eveneens en was achtste, terwijl Coronel eenmaal in de rondte ging en slechts op de 20e plaats stond. Zo bleef het tot aan het vallen van de vlag: Muller was het snelst voor Huff, Tarquini, Menu, Monteiro, D’Aste, Michelisz, Engstler, Bennani, MacDowall, Dudukalo en Cerqui. Coronel bleef 20e en voorlaatste, alleen debutant Rob Holland was langzamer. “Ik probeerde een set te bewaren voor de tweede sessie. Toen was er de rode vlag en met mijn volgende set ging ik in de rondte. Er lag heel veel zand op de baan. Er staan in ieder geval een paar BMW’s in de top twaalf, dus er waren wel kansen, maar niet voor mij”, zei een zichtbaar gefrustreerde Tom Coronel voor de TV-microfoon van Eurosport.

Q2
Ook bij de start van Q2 reden de drie fabrieks-Chevrolets als eerste naar buiten. Alleen Dudukalo en Cerqui reden niet direct de baan op bij de start van de tien minuten durende sessie, en uit het feit dat Dudukalo aan de pitmuur stond bleek dat hij ook niet meer in actie zou komen. Menu was de snelste van het Chevrolet-trio: 1;45,567 minuten, gevolgd door Muller en Huff, maar korte tijd later nam Gabriele Tarquini met zijn tijd van 1:45,468 minuten de leiding over. Met 2:40 minuten op de klok begonnen de Chevy-coureurs, wederom in gesloten formatie, een laatste poging om Tarquini de pole nog te ontnemen. Ook Tarquini ging nog een keer de baan op, maar hij raakte ondersturend naast het asfalt. Muller slaagde niet in zijn poging, Tarquini van de eerste plaats te verdringen, maar Menu was wel sneller: de tijd van 1:45,232 minuten betekende de pole voor de Zwitser. Tarquini eindigde als tweede, gevolgd door Muller en Huff, Michelisz als beste privatier, MacDowall, Monteiro, Emgstler, Bennani, D’Aste en Cerqui.

Uitslag (startopstelling race 1, race 2 deze top 10 in omgekeerde volgorde):
1. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:45,232
2. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon WTCC, 1:45,468
3. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:45,539
4. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:45,572
5. Norbert Michelisz (Hon), BMW 320TC, 1:46,558
6. Allan MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze 1.6T, 1:46,578
7. Tiago Monteiro (Por), SR Leon 1.6T, 1:46,594
8. Franz Engstler (Dui), BMW 320TC, 1:46,761
9. Mehdi Bennani (Mar), BMW 320 TC, 1:47,004
10. Stefano D’Aste (Ita), BMW 320 TC, 1:47,263
20. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet