GT

GT: Overwinningen Alpina en Corvette op Nürburgring, titelstrijd nog volledig open

1-alpina-r1winner-brechtdecancq

De strijd om de titel in de ADAC GT Masters blijft tot het laatste raceweekeinde van het seizoen, over twee weken op Hockenheim, spannend. Door overwinningen van BMW ALPINA en Corvette op de Nürburgring is het verschil tussen de leider en de nummer vier in het kampioenschap slechts 18 punten met nog twee wedstrijden te gaan.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: Brecht Decancq


Diego Alessi (Corvette) en Dino Lunardi (BMW ALPINA) mochten de eerste race op zaterdagmiddag van de eerste startrij vertrekken. Bij het ingaan van de eerste bocht raakten de beide coureurs elkaar echter, waardoor Ferdinand Stuck met zijn Aston Martin kon profiteren en de leiding nam. Kampioenschapsleider Christian Engelhart begon de race als negende en kon dit weekeinde niet meestrijden om de podiumplaatsen.

Na 15 ronden kwam Alessi vanaf de vierde positie naar binnen voor zijn verplichte stop en rijderswissel, een ronde later gevolgd door Stuck en Martin. Bij Young Driver AMR maakte men echter de fout om Johannes Stuck 3,5 seconde te vroeg weer weg te sturen, waarna de oudste van de gebroeders Stuck een stop-and-go kreeg. De Aston Martin Vantage viel hierdoor terug naar plek 6 en Maxime Martin kreeg de leiding in zijn schoot geworpen.

Martin's leidende positie kwam niet meer in gevaar en na 30 ronden kwam de Belg als winnaar over de streep, gevolgd door de Callaway Competition Corvette van Daniel Keilwitz en de Mercedes van Maximilian Götz en Sebastian Asch. De DB Motorsport BMW van Jeroen den Boer en Simon Knap eindigde de eerste race van het weekeinde als vierde op 7,5 seconde van de winnaar. Johannes Stuck zette zijn Aston Martin in de laatste ronde nog hard in de vangrail en bezorgde met die actie zijn broer Ferdinand nog meer frustraties.

Christiaan Frankenhout (Mercedes) en Henry Zumbrink (Corvette) kwamen niet over de finish.

Uitslag:
1. Lunardi/Martin (BMW ALPINA B6 GT3), 30 ronden
2. Alessi/Keilwitz (Corvette Z06.R GT3), + 0.826
3. Asch/Götz (Mercedes-Benz SLS AMG GT3), + 3.199
4. Knap/Den Boer (BMW Z4 GT3), + 7.519
5. Simonsen/Buhk (Mercedes-Benz SLS AMG GT3), + 8.282
6. Stoll/Dobitsch (Mercedes-Benz SLS AMG GT3), + 21.403
7. Engelhart/Tandy (Porsche 911 GT3 R), + 30.642
8. Renauer/Armindo (Porsche 911 GT3 R), + 31.030)
27. Heyer/Frankenhout (Mercedes-Benz SLS AMG GT3), + 5 ronden
30. Zumbrink/Frentzen (Corvette Z06.R GT3), DNF
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet