Supercar Challenge

Supercar Challenge: Sportieve revanche voor Pieter van Soelen en Koen Bogaerts op Circuit Zolder

01_scc_zolder_r1

De coureurs van de Supersport- en Sport-divisies van de Supercar Challenge Powered by Dunlop maakten op donderdagavond hun opwachting voor de eerste race van de klasse in het programma van de 24 Hours of Zolder. Onder een neergaande zon schotelden de deelnemers van de Supercar Challenge de toeschouwers een spannende race voor, waarbij overal in het veld vele gevechten plaatsvonden. De overwinning ging naar Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, die na hun uitvalbeurten in de vorige races hiermee sportieve revanche pakten. De tweede plaats ging in de laatste ronde naar André de Vries en Peter Stox, voor Bob Herber. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Eric van de Munckhof en in de Sport II-divisie pakte Toon Rutgers de eerste plaats.

Omdat er in het weekend van de 24 Hours of Zolder op vrijdag een motorstilte geldt, moesten de coureurs van de Supercar Challenge zich al op donderdagavond opstellen voor de eerste race. Bij de start behield polesitter Luc de Cock de leiding, maar hij kwam meteen onder zware druk te staan van Leo van der Eijk en Pieter van Soelen. Beide coureurs drongen flink aan bij Lotus-coureur De Cock, en slaagden er in om in de tweede ronde aan De Cock voorbij te gaan.

02_scc_zolder_r1_bogaerts

Hierna ontstond een spannend gevecht om de eerste plaats tussen Leo van der Eijk in de Speedtec Zilhouette en Pieter van Soelen in de BMW M3 GTR. Van Soelen drong flink aan bij Van der Eijk, maar de KNAF Talent First-coureur hield zich goed staande en gaf Van Soelen geen kans om aan hem voorbij te gaan. Van Soelen kreeg het hierna op zijn beurt aan de stok met Peter Hoevenaars, die in de beginfase voorbij Luc de Cock was gegaan en richting de kop van het veld reed.

De top acht van het veld was in de beginfase zeer aan elkaar gewaagd, want na zes ronden bedroeg het verschil met de nummer één en de nummer acht slechts tien seconden. In deze groep was Bob Herber de man die zich verschillende posities wist te verbeteren. Vanaf de zesde positie kroop de BMW-coureur naar de vierde plaats, door voorbij te gaan aan Ferry Monster en Luc de Cock.

03_scc_zolder_r1_herber

De top drie, met Leo van der Eijk, Pieter van Soelen en Peter Hoevenaars, bleef tot de pitstops ongewijzigd. Na de pitstops was het veld echter aardig door elkaar gegooid. Omdat de kopgroep zo dicht bij elkaar zat hadden de resultaatseconden bij de verschillende deelnemers veel invloed. Hierdoor kwam Koen Bogaerts, die het stuur had overgenomen van Pieter van Soelen, op de eerste plaats te liggen. Bogaerts en Van Soelen hadden door hun uitvalbeurten geen resultaatseconden en kregen hierdoor na de pitstops een voorsprong van tien seconden in de schoot geworpen.

Achter koploper Bogaerts was Bob Herber op de tweede positie komen te liggen, met daarachter André de Vries. De Vries was echter snel onderweg en reed ronde voor ronde richting Herber toe. Toch leek het De Vries niet te lukken om aan de BMW Z4 voorbij te gaan, maar in de laatste ronde sloeg het noodlot voor Bob Herber toe. “Bij de Sacramentsheuvel verloor ik ineens benzinedruk”, verklaarde Herber. “Hierdoor viel ik bijna stil en knalde André de Vries zelfs bijna achterop me. De Vries kon mij net ontwijken en ging mij voorbij. Daarna deed mijn auto het ook weer, dus erg zonde dit.” Hierdoor eindigde Herber achter Van Soelen/Bogaerts en Stox/De Vries wel op de derde plaats.

04_scc_zolder_r1_vries
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet