VLN

VLN: “Splash and dash” kost Tom Coronel mogelijke podiumklassering. Huisman 9e

Een noodzakelijke “splash and dash” stop ruim 20 minuten voor het einde van de wedstrijd kostte de combinatie Marc Hennerici/Tom Coronel met de Timbulli Porsche GT3 R 997 een mogelijke podiumklassering. De wedstrijd werd beheerst door de Audi R8 Ultra’s van Raeder Motorsport en Team Phoenix.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s VLN

actie_vln
De Raeder Audi R8 LMS Ultra op weg naar de zege.

“Splash and dash” kost Tom Coronel mogelijke podiumklassering
Een noodzakelijke “splash and dash” stop ruim 20 minuten voor het einde van de wedstrijd heeft de Timbulli Racing Porsche GT3 R 997 van de combinatie een mogelijke podiumklassering gekost. Vrijwel de gehele middag was de Timbulli Porsche GT3 997 een factor voor een topklassering. Na een uur bedroeg het verschil met koploper Pilet slechts 0.2 secs!

De kwalificatie werd beheerst door de Manthey Porsche van de combinatie Krumbach/Bernhard/Pilet die met een tijd van 8.22.206 de pole voor zich opeisten. Nordschleife debutant Pilet reed een uitstekende eerste stint.

Pilet: “Gewoon geniaal. Ik voelde de druk maar omdat ik mij in de Manthey Porsche uitstekend op mijn gemakt voelde heb ik er alles aan gedaan om de koppositie te verdedigen.” Het resultaat was een spannend duel tussen Pilet’s collega Krumbach met de Phoenix Audi R8 Ultra van Marc Basseng. De Phoenix Audi R8 LMS was bij een reguliere stop zelfs bij een aanrijding met de Manthey Porsche betrokken.

Basseng: “Ik had een klein probleem met de remmen en daarbij heb ik de Manthey Porsche helaas van achteren geraakt. Het was geen opzet, het spijt me!” Bij de laatste stint klaagde Timo Bernhard over een mogelijk verbogen stuurstang maar liet met een tijd van 8.12.726 wel de snelste wedstrijdronde noteren. Ook Bernhard moest kort voor het einde voor een splash/dash naar binnen en verloor daarbij de koppositie.

Zege voor Raeder Motorsport
Na een derde en een tweede plek in de voorgaande twee wedstrijden ging de zege ditmaal naar de combinatie Biela/Hohenadel/Mutsch in de Raeder Motorsport Audi R8 LMS. Dankzij een vroege stop kon het team in de eindfase toeslaan. Winnaar Frank Biela: “Taktik was vandaag een belangrijke basis voor het succes en na een derde en een tweede plek was de overwinning eigenlijk wel een logische consequentie.” Voor Thomas Mutsch betekende het zijn eerste VLN-overwinning dit seizoen, terwijl Timo Bernhard na zijn zware Sebring crash weer op het podium kon plaatsnemen.

Patrick Huisman kwam afgelopen weekend voor het team van Frikadelli Racing uit en behaalde met teameigenaar Klaus Abbelen en Sabine Schmitz een negende plek algemeen. Teameigenaar Abbelen startte parallel eveneens op de ROWE Mercedes en eindigde met Michael Zehe als 13e. Mogelijk stapt het Frikadelli Team in de toekomst over naar de driepuntige ster, zo werd er in de inside crowd gespeculeerd.

podium_vln
Het voltallige VLN Podium

Uitslag
1.Frank Biela/Christian Hohenadel/Thomas Mutsch Audi R8 LMS Ultra 28 ronden 4.02.03.378
2. Marc Basseng/Frank Stippler Audi R8 LMS Ultra 28 ronden + 0.1748 secs.
3. Jochen Krumbach/Timo Berhard/Patrick Pilet Porsche GT3 997 R + 41.617 secs.
4. Marc Hennerici/Tom Coronel Porsche 997 GT3 + 1 m.28.406 secs.
5. Wolf Henzler/Marco Mapelli Porsche 997 GT3 + 2 m.37.441 secs.
6. Christer Jöns/Luca Ludwig Audi R8 LMS Ultra +2m 49. 137 secs.
7. Alexander Roloff/Roland Rehfeld Mercedes SLS AMG GT3 +4m.05.08.002 secs
8. Stephan Rösler/Ralf Schall Mercedes SLS AMG GT3 + 4m.08.29.154 secs.
9. Klaus Abbelen/Sabine Schmitz/Patrick Huisman Porsche 911 GT3R 997 + 4m.08.29.154 secs.
10.Michael Illbruck/Alex Müller Porsche 911 GT3R 27 ronden

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet