Supercar Challenge

Supercar Challenge: Peter Versluis wint enerverende race tijdens DTM op Zandvoort


120826_longin

Achter Versluis was Franz Lamot op de tweede positie terecht gekomen. Lamot reed constante rondetijden, maar zag het gat met achtervolger Danny Werkman wel kleiner worden. Werkman slaagde er na een aantal ronden ook in om aan de Ferrari van Lamot voorbij te gaan.

In de slotfase van de race consolideerde de stand zich, waardoor Peter Versluis de overwinning pakte. De tweede plaats ging naar Diederick Sijthoff en Danny Werkman, waardoor Sijthoff goede zaken deed voor het kampioenschap. Robert de Graaff en Philippe Ribbens waren namelijk na hun crash op zaterdag op zondag wel gestart, maar ditmaal met een Speedtec Zilhouette. Deze auto was op een droge baan niet opgewassen tegen het GT-geweld. Het ETEC-duo eindigde nog wel op de tiende positie in de Super GT-divisie, en pakten omdat sommige coureurs als gastrijder meereden toch nog waardevolle punten voor het kampioenschap. De derde plaats in de race ging naar Bert Longin en Franz Lamot, die dit weekend dus een knap dubbel podium behaalden.

120826_thuis

In de GT-divisie van de Supercar Challenge ging de start van de race niet vlekkeloos voor Pierre Etienne Bordet. De Fransman spinde met zijn Volvo al in de opwarmronde, en moest daarna in de beginfase van de race al opgeven met versnellingsbakproblemen. Concurrent Henk Thuis ging het een stuk beter af, want hij pakte in de eerste ronde de eerste positie.

Die plaats hield Thuis alleen niet lang vast, want in de tweede ronde slaagde Michael Munemann er met zijn Mégane Trophy in om aan de BMW silhouette van Thuis voorbij te gaan. Een spannend gevecht volgde, waarbij Thuis de eerste positie een ronde later weer terug in handen kreeg.

120826_maessen

Daarachter reed Barry Maessen zeer sterk. De Viper-coureur reed snelle rondetijden en pakte eerst de tweede positie van Michael Munemann over en niet veel later zelfs de eerste plaats van Henk Thuis. De BMW-coureur kon daarna aanhaken bij de Viper van Maessen, waardoor zich een spannend gevecht tussen het tweetal vormde.

Na de pitstops was Michael Munemann verdwenen uit de top drie, omdat hij was gespind in de S-bocht en vast was komen te zitten in het grind. Pim van Riet was ondertussen op de eerste positie komen te liggen, omdat Barry Maessen door zijn vele resultaatseconden lang stil had moeten blijven staan in de pitstraat. Tussen Van Riet en Maessen was Bert Redant dan ook op de tweede positie komen te liggen.

120826_bellingen

Toch slaagde Barry Maessen er nog in om in de slotfase de tweede plaats terug te pakken van Bert Redant. Voor Pim van Riet en Henk Thuis kwam de eerste positie ondertussen niet meer in gevaar. Zij pakten na een tweede plaats op zaterdag de overwinning op zondag en kunnen dus terugkijken op een geslaagd weekend. Barry Maessen eindigde op de tweede plaats, en Steve Vanbellingen en Bert Redant eindigden op positie drie. Zij sloten hiermee een tot dan toe pechvol weekend toch nog met een podium af.

In de GTB-divisie was Daan Meijer in de beginfase van de race de smaakmaker. Meijer was als een van de weinige coureur gestart op regenbanden en dat bleek in de eerste ronden een goede keuze. De Porsche-coureur reed namelijk snel naar voren en lag na vier ronden zelfs op een vierde positie algemeen. Daarna sloeg het noodlot voor Meijer toe, want hij moest niet veel later zijn Porsche met een lekke band langs de baan parkeren.

120826_ertan

Kees Kreijne zou hierdoor de eerste positie in handen krijgen, ware het niet dat Kreijne werd rondgetikt door Super GT-deelnemer Nol Köhler. Köhler had in de beginfase van de race veel tijd verloren door een spin en probeerde die tijd goed te maken, maar tikte bij een inhaalactie bij uitkomen Tarzan de Aston Martin van Kreijne rond.

Hierna kwam de eerste positie in handen van Jacky van der Ende, die vanaf een laatste startpositie snel naar voren gereden was. Achter Van der Ende lag Werner van Herck op de tweede plaats, voor Erol Ertan en René Wijnen. Dit drietal vocht spannende gevechten uit op de baan, waarbij Wijnen aan Erol Ertan voorbij ging.

120826_frijns

Na de pitstops was het gat tussen Nelson van der Pol, die het stuur van Jacky van der Ende had overgenomen, en Werner van Herck weer kleiner geworden, maar Nelson van der Pol liep met snelle rondetijden meteen weer uit op Van Herck. De Mazda-coureur kende een spannende slotfase, want hij kwam onder zware druk te staan van Erol Ertan, die er in slaagde om aan de Mazda voorbij te gaan.

120826_pol

Van Herck viel hiermee terug tot de derde plaats, en leek tot het einde van de race zeker van die positie. In de laatste ronde gebeurde er echter iets merkwaardigs. Omdat het licht begon te regenen besloot Van Herck om het rustiger aan te doen, waardoor Charlie Frijns, die ondertussen ook nog een drive through had gehad voor een te korte pitstop, aan kon sluiten bij de Mazda. Op het rechte stuk naar start-finish volgde daarna een dragrace, waarbij Frijns uiteindelijk de derde positie pakte. Het verschil op de lijn was slechts 0,05 seconde, een echte fotofinish dus.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet