Supercar Challenge

Supercar Challenge: Regen spelbreker bij eerste race DTM weekend op zandvoort

a7c71fcc54c96259b4696bf876723967

De eerste race van de Supercar Challenge tijdens het DTM weekend op Zandvoort is door hevige regenval na een raceafstand van 75% afgevlagd. De race begon onder natte omstandigheden, en de regenval werd naarmate de race vorderde erger en erger. Nadat koploper Philippe Ribbens en de op de tweede plaats liggende Rick Abresch beiden door aquaplaning van de baan gleden werd de safety car de baan opgestuurd, en die bleef ook gedurende de pitstops op de baan. Omdat de situatie alleen maar verslechterde werd na 35 minuten besloten om de wedstrijd af te vlaggen. Berry van Elk was hiermee spekkoper, want hij was door de pitstops op de eerste plaats komen te liggen en werd dus ook als eerste afgevlagd.


Tekst en foto's: Supercarchallenge

120825_start

Het weer was voorafgaand aan de race van de Supercar Challenge erg wisselvallig. Het was veelal droog, maar tien minuten voor de start van de race van de Supercar Challenge begon het hard te regenen. Bijna iedereen startte hierdoor op regenbanden, al kozen sommige equipes, zoals Ardi van der Hoek en Bob Herber. Dit bleek echter geen slimme keuze, want na een korte drogere periode bij de start van de race kwam hierna de regen weer met bakken uit de hemel.
Bij de start van de race was Philippe Ribbens zeer alert. De Viper-coureur pakte meteen de tweede positie over van Danny Werkman en slaagde er na de Tarzanbocht in om ook koploper Alex van ‘t Hoff te verschalken.

Achter de top drie meldde zich meteen Peter Versluis. Versluis zette in bocht acht zelfs zijn Ferrari al naast de Corvette van Danny Werkman, die weinig ruimte had en hierdoor naast de baan in het gras schoot. Werkman kon zijn weg wel vervolgen verloor hier wel zijn derde positie mee. Versluis kreeg hierna de tweede positie ook cadeau, omdat Van ’t Hoff spinde bij het uitkomen van de S-bocht.

120825_peter_versluis

Koploper Ribbens had ondertussen al meteen een gat kunnen slaan van vier seconden, en kon die voorsprong hierna meer en meer uitbouwen. Versluis werd namelijk zwaar onder druk gezet door Danny Werkman en Rick Abresch, die er na een paar ronden beiden in slaagden om aan de Ferrari voorbij te gaan. Hierna meldde Bert Longin zich aan de staart van deze groep, maar hij verloor weer verschillende posities omdat hij spinde bij het aanremmen van de Hugenholzbocht.

Achter de top vier was het ook zeer spannend. Die positie was namelijk in handen van Milko Tas, maar hij stond onder zware druk van Jan Storm en Berry van Elk. Tas verloor zijn positie aan Van Elk en Storm, en verremde zich niet veel later in een poging om weer dichterbij Storm te komen. Tas schoot rechtdoor bij het insturen van de Tarzanbocht en toucheerde hierbij de BMW Z4 GT3 van Jan Storm. Storm leek zijn weg te kunnen vervolgen maar bij de Mosler van Milko Tas kwam de neus los te zitten, waardoor hij voortijdig de pitstraat moest opzoeken.

120825_etec

Ondertussen begon het steeds heviger te regenen, waardoor de situatie op de baan voor de coureurs steeds lastiger werd. Het eerste slachtoffer hiervan werd koploper Philippe Ribbens, die al aquaplannend rechtdoor schoot bij de Tarzanbocht en vast kwam te staan in het grind. Meteen hierna verloor ook Rick Abresch de controle over zijn auto, waarna de Corvette achterwaarts tegen de Viper knalde. De auto’s liepen hierbij veel schade op, maar de coureurs zelf konden ongedeerd uitstappen. De wedstrijdleiding stuurde na dit incident meteen de safety car de baan op.

Dit gebeurde allemaal vlak voordat het pitwindow openging, en nadat deze geopend was ging ook iedereen meteen de pitstraat in. Omdat ook de DTM teams nog veel spullen in de pitstraat hadden staan was de pitstraat erg krap, waardoor de ruimte gering was. Het zorgde voor veel hectiek, waarbij auto’s werden geblokkeerd en Diederick Sijthoff zelfs werd aangereden door Michael Munemann.

120825_regen

Na de pitstops was Berry van Elk op de eerste plaats komen te liggen, voor Peter Versluis en Franz Lamot. Ondertussen was de safety car nog steeds op de baan, omdat de regen niet minder werd en er zelfs flinke plassen op de baan lagen.

De wedstrijdleiding oordeelde dan ook dat het te gevaarlijk was om de race weer te hervatten, waardoor besloten werd om de race na een raceafstand van de reglementair vastgestelde 75% af te vlaggen. De overwinning ging hierdoor naar Berry van Elk, voor Peter Versluis en het duo Longin/Lamot.

120825_podium_berry

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet