Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Opnieuw grote onrust in Indycar



testen_penkse
Team Penske zal ongetwijfeld het grootste testbudget ophoesten.

Compromis
Achter de schermen lopen er onderhandelingen tussen zes teambazen, vier engineers en vier teams. Die lijken nogal stroef te verlopen, maar Bernard heeft wel vooruitgang gezien. “Ze moeten ook naar het grotere plaatje kijken” stelt Bernard. Anderzijds stelt Bernard fijntjes dat er nogal wat tijd aan testdagen wordt besteed. “Er zijn teams die maar liefst twintig dagen per jaar testen. Dit kost nogal wat” merkt Bernard op. Direct na de Indy 500 leek zijn positie even in het geding te komen. Bernard bevestigt dit ook. “Het is waar dat een bepaalde teameigenaar mij weg wilde hebben. Verschillende andere van hun collega’s hebben dit bevestigd. Ik vind dit teleurstellend. Ik denk ook niet dat je in deze sport gelukkige teambazen kunt hebben.”

Dallara wil prijzen verlagen
Bij Dallara wil men best de prijzen verlagen. “Maar geen 40%” zegt Stefano de Ponti, CEO en general manager van Dallara Automobili.

Stefano de Ponti: “Dallara heeft in de VS een enorme investering gedaan. Wij kunnen absoluut niet teveel zakken. Ook wij moeten onze rekeningen en hypotheek betalen. Anders gaan wij bankroet. Zij vragen absoluut een te hoog percentage. Wij willen best meewerken aan een oplossing om de teams tevreden te stellen.” Voor de Ponti moet het een geruststellende gedachte zijn dat de Amerikanen de laatste decennia geen succesvolle Indycars meer gebouwd hebben. De Falcon was de laatst gebouwde Amerikaanse bolide in 2003. Op een paar testsessies na haalde de Falcon nimmer de startstreep.

Door het economische klimaat is het wel duidelijk dat de teams minder te besteden hebben maar dat zij met besparingen op de reserve-onderdelen op het verkeerde paard gegokt hebben. Zeker als er heel veel geld aan testdagen besteed wordt. Mocht er na Fontana op 15 sept a.s. geen compromis bereikt worden dan lijkt het Zwaard van Damocles wederom boven Indycar te hangen.

indycar_bi
Het zwaard van Damocles lijkt weer boven Indycar te zweven?

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet