Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Supercar Challenge

Supercar Challenge: Maximaal resultaat voor De Graaff-Ribbens op Assen

bdb6c5e234df8c658e0f7990333be2e0

Robert de Graaff en Philippe Ribbens hebben in de races van de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Day op Assen een maximaal resultaat behaald. De bestuurders van de ETEC-Viper schreven na de race op zaterdag ook de race op zondag op hun naam, en pakten hiermee de leiding in het kampioenschap. Tweede werden Ardi van der Hoek en Nol Köhler, voor Bert Longin en Franz Lamot. In de GT-divisie ging de overwinning naar Barry Maessen, en in de GTB-divisie ging de eerste plaats naar BMW-coureur Henk Thuis.


Tekst en foto's: PR


120805_ribbens

Voor het oog van 62.000 toeschouwers mochten de deelnemers van de GT-divisies van de Supercar Challenge om drie uur s’middags van start gaan voor hun tweede race van het weekend. Bij de start was Philippe Ribbens goed weg. De Viper-coureur reageerde fel op de groene lichten en kon zijn eerste plaats behouden.

Achter koploper Ribbens schoven Jan Versluis en Bert Longin meteen door naar de tweede en derde plaats, door Nol Köhler in te halen. Achter Corvette-coureur Köhler sloot René Snel aan op positie vijf.

Vanuit het achterveld waren Peter Versluis en Berry van Elk in de beginfase van de race aan een sterke opmars bezig. Versluis en Van Elk waren door technische problemen op zaterdag vanaf de laatste plaatsen gestart maar reden snel naar voren. Na drie ronden meldden beide bolides zich al in de top tien en meldden ze zich aan de staart van de overige Super GT-divisie.

120805_longin

Versluis klom zelfs op naar de vijfde positie, maar zag daarna zijn race in tranen eindigen. Wederom weigerde de Ferrari van Versluis dienst waardoor hij zijn auto met technische problemen langs de kant moest parkeren.

Berry van Elk had zich ondertussen aan de staart gemeld van de Corvette van Nol Köhler, die op dat moment op de vijfde positie lag. Een spannend gevecht volgde hierna, waarbij Van Elk verwoede pogingen deed om aan Köhler voorbij te gaan.

Het lukte Van Elk uiteindelijk in de eerste bocht, doordat hij in de GT-bocht een betere exit had en op het rechte stuk zijn Mosler naast de Corvette van Köhler kon zetten. Köhler probeerde nog laat te remmen, maar Van Elk had buitenom de betere lijn en liet zijn Mosler staan.

Philippe Ribbens had tot de pitstops een snelle stint en kon zijn voorsprong op achtervolgers Jan Versluis en Bert Longin uitbouwen tot ruim 20 seconden. Ook na de pitstops was het de ETEC-Viper, waar nu Robert de Graaff achter het stuur zat, die de eerste positie in handen had. Achter De Graaff was Franz Lamot op de tweede positie komen te liggen, voor René Snel, Jan Versluis en Berry van Elk.

Om de tweede plaats werd tot aan de finishvlag flink gevochten. Eerst was het Berry van Elk die de derde plaats overnam van Jan Versluis, waarna Van Elk richting Franz Lamot reed. René Snel lag namelijk lang op de derde positie, maar verloor in de twintigste ronde ineens drie plaatsen aan Versluis, Van Elk en ook Ardi van der Hoek.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet