Supercar Challenge

Supercar Challenge: De Graaff en Ribbens bekronen pole position met overwinning

c92064cf0be26449acfbc9849dff3c72

Robert de Graaff en Philippe Ribbens hebben de eerste race van de GT-divisies van de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Day op hun naam geschreven. In een spannende race, waarbij De Graaff en Ribbens ook nog een drive through kregen, bleven zij het duo Köhler/Van der Hoek en Jan Versluis voor. In de GT-divisie ging de overwinning naar Barry Maessen, en in de GTB-divisie ging de overwinning naar Jacky van der Ende en Nelson van der Pol. Werner van Herck eindigde na spannende gevechten met Daan Meijer en Kees Kreijne op de tweede plaats.


Tekst en foto's: Supercar Challenge

120804_ribbens

De organisatie van de Gamma Racing Day mag dit weekend vooralsnog van geluk spreken. Ondanks de mindere weersvoorspellingen is het tot nu toe zeer goed weer op Assen, waardoor er ook op zaterdag al veel toeschouwers naar het TT-Circuit kwamen. Zij zagen dat Berry van Elk bij de start van de race het beste weg was. De Mosler-coureur reageerde fel op de groene lichten en kon vanaf zijn derde startpositie meteen doorstoten naar de eerste plaats.
Lang kon Van Elk niet profiteren van die goede start, want al in de eerste ronde slaagden Bert Longin en Robert de Graaff er in om aan Van Elk voorbij te gaan. Ferrari-coureur Longin had een goede start van de race en kon de eerste ronden de eerste positie blijven behouden.

Longin kwam echter wel steeds meer onder druk te staan van Robert de Graaff, die verwoede pogingen deed om aan de Ferrari van Longin voorbij te gaan. Longin hield zich echter breed waarna De Graaff er in eerste instantie niet in slaagde om de Ferrari in te halen.

Uiteindelijk probeerde De Graaff om Longin in het eerste gedeelte van het circuit binnendoor voorbij te steken, maar hierbij raakte de Viper-coureur de Ferrari van Longin. Longin ging hierdoor in de rondte en verloor veel plaatsen. Robert de Graaff kreeg hiervoor een drive through en viel terug tot de derde plaats.

120804_versluis

Hierna kwam Berry van Elk weer op de eerste positie te liggen, met daarachter Jan Versluis en Robert de Graaff. De Graaff was na zijn drive through snel onderweg en slaagde er in de tiende ronde weer in om Jan Versluis in te halen.
Nol Köhler lag ondertussen op de vierde positie, met daarachter René Snel en Jan Storm. Bij dit tweetal deed Storm verwoede pogingen om aan de Porsche van Snel voorbij te gaan. BMW-coureur Storm probeerde Snel bij de Strubben in te halen, maar raakte hierbij de achterkant van de Porsche van Snel. De Porsche ging hierdoor in de rondte, en Jan Storm kreeg hiervoor een drive through penalty.

De strijd om de eerste positie was het tot de pitstops spannend. Van Elk lag aan de leiding maar zag het gat met achtervolger De Graaff steeds kleiner worden. Van Elk gaf de eerste positie uiteindelijk cadeau aan De Graaff, want Van Elk kreeg steeds meer te kampen met bandenproblemen en ging hierdoor uiteindelijk zelf in de rondte.
Na de pitstops kon Philippe Ribbens, die het stuur van de ETEC-Viper van Robert de Graaff had overgenomen, zijn voorsprong verder uitbouwen. Omdat de Viper-coureur bijna geen resultaatseconden had liep zijn voorsprong na de pitstops op achtervolger Jan Versluis op naar 25 seconden. Versluis kreeg bovendien een drive through, omdat zijn pitstop te kort was geweest.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet