Supercar Challenge

Supercar Challenge: Duo's De Graaff-Ribbens en Stox-De Vries pakken pole voor zaterdagraces

9900d498c7dcee23ce18ec705996a53a

Na de vrije trainingen op vrijdagmorgen was het s’middags tijd voor de kwalificaties. Eerst was het de beurt aan de deelnemers van de Super GT-, GT,- en GTB-divisie, en meteen daarna moesten de deelnemers van de Supersport-, Sport I- en Sport II-divisies proberen een snelle tijd neer te zetten. Het werden twee spannende sessies, waarbij het lange tijd spannend bleef wie de pole position zou pakken.


Tekst en foto's: Supercar Challenge

120803_kw2

In de Super GT-divisie van de Supercar Challenge was er door het ontbreken van de Corvette GT1’s de mogelijkheid voor andere coureurs om zich vooraan in het veld te mengen. De strijd om de pole position ging uiteindelijk tussen drie equipes, namelijk de Mosler van Berry van Elk, de Corvette C5.R GT1 van Nol Köhler en Ardi van der Hoek en de ETEC-Viper van Robert de Graaff en Philippe Ribbens. Van deze drie bolides lukte het uiteindelijk Robert de Graaff met de ETEC-Viper om de snelste tijd neer te zetten. De Graaff reed een tijd van 1:39.020 en was daarmee een seconde sneller dan Ardi van der Hoek, die de tweede tijd reed. Berry van Elk kwam met een tijd van 1:40.496 nog dicht in de buurt en eindigde op de derde positie. Opvallende afwezige in de kopgroep was Peter Versluis, die in de vrije trainingen problemen had met de afstelling van zijn auto en ook in de kwalificatie geen probleemloze sessie had. Versluis kwam uiteindelijk nog tot een achtste tijd, maar zuurder was het nog voor Milko Tas en Niels Bouwhuis. Bij hun ging in de vrije training al de motor kapot van de Mosler wat al meteen einde weekend betekende.

120803_kw3

In de GT-divisie van de Supercar Challenge ging de strijd om de pole position tussen Barry Maessen met de Viper en Jan van der Kooi met de Lotus Exige GT3. Maessen was de snelste van dit tweetal, maar het verschil met achtervolger Van der Kooi was minimaal: slechts 0.023 seconde! Derde werd in deze divisie Simon Atkinson met zijn Lamborghini Gallardo. Overigens rijdt Henk Thuis dit weekend met de BMW Silhouette van JR Motorsport niet in de GT-divisie maar in de GTB-divisie. “Het verschil in vermogen tussen ons en bijvoorbeeld Barry Maessen was veel te groot, op de rechte stukken werden we de afgelopen races echt voorbij gereden. Daarom dat wij het verzoek hebben ingediend om in de GTB-divisie te mogen rijden. In de GTB-divisie passen we veel beter, zoals vandaag al aan de tijden te zien is.”

In die GTB-divisie reed Henk Thuis, dit weekend zonder Pim van Riet rijdend, een derde tijd. De pole position ging hier naar René Wijnen en Charlie Frijns, die vlak voor Erol Ertan en Rob Frijns eindigden. Ertan deelt dit weekend zijn Porsche met Rob Frijns dus dat kan in de race nog een mooie tweestrijd met vader Rob en zoon Charlie Frijns gaan worden. Jacky van der Ende en Nelson van der Pol reden de vierde tijd, voor Werner van Herck in de Mazda 3 Rotor.

Ook in de Supersport-divisie was de spanning om te snijden. Al vroeg in de sessie zette Bert van der Zweerde een tijd van 1:48.272 neer, en daar leek lange tijd niemand aan te kunnen komen. In eerste instantie leken alleen Helmert Jan van der Slik en Leo van der Eijk met de Speedtec Zilhouette nog in de buurt te komen met een tijd van 1:48.648, maar later in de sessie waren er toch nog een paar andere coureurs die snellere tijden reden. De pole position ging verrassenderwijs naar Peter Stox en André de Vries, die de gevestigde orde in de Supersport-divisie te snel af waren. Tweede werd Peter Hoevenaars op slechts 0.111 seconde en de gebroeders Monster pakten achter Bert van der Zweerde en Ted van Vliet de vierde positie. Van der Eijk en Van der Slik eindigden uiteindelijk op de vijfde positie, maar het gat met de pole position bedraagt slechts 0.6 seconde. De kop van het veld ligt dus zeer dicht bij elkaar.

De pole position in de Sport I-divisie werd een prooi voor Priscilla Speelman en John van der Voort, die ook vandaag weer lieten zien dat zij serieuze kandidaten voor het kampioenschap zijn. Het duo pakte de pole met een tijd van 1:52.556, en was daarmee een seconde sneller dan de op de tweede positie gepositioneerde Eric van den Munckhof en de op de derde positie geëindigde Guillaume Schulz.

De Sport II-divisie van de Supercar Challenge blijft maar groeien. Dit weekend staan er al negen auto’s ingeschreven, waaronder twee nieuwe BMW Zilhouettes, een Lotus voor oude bekende Ben Verwoerdt en een BMW 123D voor het duo Bergsma/L’Ortye. De pole position in deze klasse ging naar Lotus-coureurs Rutgers/Adams, voor de twee Clio’s van Spirit Racing. Opvallend hierbij was het zeer kleine onderlinge verschil tussen de twee Clio’s, want dat was slechts 0.044 seconde. Rob Nieman en het duo Kars/Bedorf kunnen dus beiden wel zeggen dat zij het maximale uit hun auto’s hebben gehaald.

120803_kw4

De eerste race van de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Day staat zaterdag om 15:10 uur op het programma.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet