Clio Cup

Clio Cup: Jan Muys: ‘Met cement in mijn rug werk ik aan een comeback in 2014’

480_crash_CARP5164

Bijna drie weken na zijn ongeluk tijdens het Masters of Formula 3-weekend op Zandvoort, beweegt Clio Cup-coureur Jan Muys zich met een korset door het leven. Hoewel hem wegens een versplinterde ruggenwervel nog een lange revalidatie wacht, is Muys opgetogen over zijn toekomst. "Het liefst zou ik vandaag weer instappen, maar dat gaat niet. In 2014 race ik weer mee. Dan maak ik mijn comeback!’’

Tekst: Marc Kok

De bezoekers van de zaterdag van het Masters-weekeinde, weten nog goed hoe ongelooflijk nat het die dag was. Onder deze zware raceomstandigheden, werkten de rijders van de Dutch Clio Cup hun eerste wedstrijd van het weekend af. In de vijfde ronde ging het mis in de S-Bocht, waar twee gestrande Clio’s door een op de baan gezette rescue car geholpen werden. Eerst was het Niels Kool die rechtdoor schoot en vervolgens Jan Muys die vol op de voorkant van de rescue car knalde. Bij de klap liep een marshall een gebroken neus en een hersenschudding op. Maar Muys was er, vanwege een zware rugkwetsuur, een stuk slechter aan toe.

Onboard bij Jan Muys

Aquaplaning
"Ik herinner me alles nog. Ben niet knock out geweest. Er was zoveel water en spray op de baan. Dat was niet normaal’’’, vertelt Jan Muys. "Mijn enige richtpunt was de auto van Niels Kool die voor me reed. Op een gegeven moment zag ik de rescue wagen en probeerde ik nog naar links te sturen. Maar door een overvloed aan regenwater kreeg ik last van aquaplaning en gleed ik hard rechtdoor. Met ongeveer 110 kilometer per uur knalde ik tegen de rescue auto. Ik had geen schijn van kans.’’

clio_jan_muys
Zo zag Muys' Clio eruit na de frontale klap. Foto: Marcel Dekker

Veel ijzer in de rug
Bij de klap is de onderkant van Muys’ rug flink in gruzelementen geraakt. Hij had een instabiele breuk, waardoor hij twee dagen na de crash een vijf uur durende operatie heeft ondergaan. "Naast twee platen en acht schroeven, hebben de doktoren een soort cement in mijn rug gestopt. Die stof moet mijn lichaam de komende 12 maanden omzetten in bot. Zodat ik op die manier een nieuwe ruggenwervel krijg’’, legt Muys uit. "Volgens jaar augustus wordt bekeken of mijn rug dan inmiddels zo sterk is geworden dat al het ijzer kan worden verwijderd. Kan dat wel, dan mag ik weer aan racen gaan denken. Moet al het spul erin blijven, dan is de autosport voor mij helaas voorbij. Maar daar ga ik niet vanuit. Ik ben niet zo snel uit het veld geslagen en ga van het beste uit.’’

Geluk
Hoewel Muys nu nog vier weken plat moet liggen thuis, vanaf volgende week slechts driemaal tien minuten per dag op een hometrainer mag zitten en vervolgens nog een lang revalidatietraject wacht, hoor je hem niet klagen. "Ik heb nog veel geluk gehad’’, zegt hij. "Als de breuk één millimeter lager in mijn rug had gezeten, had ik nooit meer kunnen lopen. Dan zou ik in een rolstoel terecht zijn gekomen.

dekker_muys
Jan Muys (rechts) kreeg op de Nürburgring een champagnedouche van zijn teammaat Marcel Dekker.

Hoogtepunt
Jan Muys was in zijn tweede Clio-seizoen aan een prima racejaar bezig. "Ik stond tot mijn ongeluk 6de in het algemeen klassement en streed met Ruud Steenmetz om de titel in de Olympia-klasse. Tijdens de tweede vrije training van de Masters had ik zelfs de tweede tijd laten noteren. Het ging dan ook steeds beter.’’ Lachend: "Mijn teamgenoot Marcel Dekker grapte dan ook dat ik op mijn hoogtepunt ben gestopt.’’

Aardige ‘concurrenten’
Na zijn crash is Jan Muys vervoerd naar het ziekenhuis van Beverwijk. Daar kwam zijn ‘grote concurrent’ om de Olympia-titel hem zaterdagavond direct bezoeken. "Ruud Steenmetz kwam gezellig langs. Hij had zelfs een iPod voor me gekocht en daar mooie muziek opgezet. Bovendien belt hij me nog om de dag. Dat is toch super! Maar ik heb van vele coureurs en andere mensen uit de autosportwereld heel veel telefoontjes en sms’jes gehad. Daar ben ik een ieder zeer dankbaar voor.’’

Teambaas
Hoewel hij pas in 2014 weer op zijn vroegst zou kunnen racen, hoopt Muys wel weer snel op het circuit te zijn. "Het DPP Festival komt iets te vroeg, maar in september tijdens de Trophy of the Dunes hoop ik weer op CPZ aanwezig te zijn’’, vertelt Muys. "Dan ben ik de teambaas van Marcel Dekker, haha. Ik kijk er in elk geval naar uit. Ik vind de autosport nog steeds ontzettend leuk. Het liefst zou ik vandaag al weer instappen.’’

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet