Formule 1

Formule 1: Ook McLaren probeert dubbele DRS aan de praat te krijgen

mclaren_mp427_presentatie

Een paar dagen geleden sprak een meerderheid van de F1-teams nog een verbod uit op het gebruik van een ‘dubbele DRS’ vanaf het seizoen 2013. Dat besluit weerhoudt McLaren er niet van om te onderzoeken of de stal het systeem dit jaar nog gaat gebruiken.

Tekst: Marc Kok

Mercedes en Lotus zijn tot nu toe de enige twee (van de twaalf) teams die met een dubbele DRS in de weer zijn. De overige tien formaties houden het bij een enkele versie van het 'Drag Reduction System'. Maar McLaren wordt wellicht de derde bediener van het dubbele versie.

Meer snelheid en inhaalacties
DRS zorgt dit seizoen voor veel meer inhaalacties in de Formule 1. Als een coureur tijdens een race bij een bepaald meetpunt minder dan een seconde achterligt op zijn voorganger, mag hij in een vooraf bekend gemaakte zone op het circuit gebruik maken van de DRS. Door het open stellen van de achtervleugel vergaart de wagen zo'n 10 kilometer per uur meer snelheid en is de kans op een geslaagde inhaalmanoeuvre een stuk groter.

Altijd op zoek naar verbeteringen
Mercedes heeft als eerste formatie een update op de enkelvoudige DRS bedacht, waardoor er nog meer snelheidsvoordeel in de DRS-zone zou moeten worden behaald. Lotus is reeds bezig om het ook toe te passen. McLaren lijkt – met nog negen Grand Prix’ te gaan dit seizoen – de derde F1-stal te worden. Sam Michael van McLaren heeft aan autosport.com verteld dat het team mogelijkheden voor nieuwe updates onderzoekt en dat een dubbele DRS één van die potentiële verbeteringen is. "We hebben een systeem uitgedacht, maar of we het ook echt gaan gebruiken weet ik nog niet’’, aldus Michael tegenover autosport.com. "Het is namelijk niet zo simpel om de dubbele DRS goed aan de praat te krijgen. Dat merkt Lotus op dit moment ook.’’

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet