Formule 1

Formule 1: Dubbele DRS mag vanaf 2013 niet meer

drs_red_bull

Pech voor Mercedes en Lotus. De teams die druk bezig zijn met de zogenaamde dubbele DRS, mogen deze noviteit vanaf volgend seizoen niet meer gebruiken. Dat heeft een meerderheid van de Formule 1-teams besloten. De tegenstanders zijn bang dat een eventuele ‘dubbele DRS oorlog’ een veel te kostbare zaak gaat worden.

Tekst: Marc Kok

In 2009 won Brawn GP liefst acht Grote Prijzen en pakte Jenson Button de wereldtitel Formule 1. Het geheim van de winnende bolide zat ‘m in een dubbele diffusor, terwijl de complete concurrentie zich (aanvankelijk) van een enkele bediende. De slimme ontwerpers van Brawn hadden de concurrentie daarmee flink de loef afgestoken. Brawn GP pakte in haar debuutjaar in de F1 zowel de rijders- als conctructeurstitel. Tel uit je winst.

Dubbele dosis
Drie jaar later probeert Ross Brawn onder de vlag van Mercedes (het Duitse merk nam na 2009 Brawn GP over) weer een trucje uit te halen met een dubbele dosis. Dit keer probeert de stal met een dubbele DRS voordeel te verkrijgen.


In dit filmpje legt Sebastian Vettel uit hoe (naast KERS) het DRS-systeem werkt.

Meer snelheid en inhaalacties
Het ‘Drag Reduction System’ (DRS) zorgt dit seizoen voor veel meer inhaalacties in de Formule 1. Als een coureur tijdens een race bij een bepaald meetpunt minder dan een seconde achterligt op zijn voorganger, mag hij in een vooraf bekend gemaakte zone op het circuit gebruik maken van de DRS. Door het open stellen van de achtervleugel vergaart de wagen zo'n 10 kilometer per uur meer snelheid en is de kans op een geslaagde inhaalmanoeuvre een stuk groter.

Broeden
Brawn en zijn manschappen van Mercedes hebben zitten broeden om nog meer voordeel te halen tijdens het DRS-moment op de baan. Via het uitgedokterde dubbele DRS-systeem kan nog meer extra snelheid worden ontwikkeld.

Lotus: eerst tegen, nu zelf gebruiken
Het team van Lotus is de enige F1-stal die ook bezig is met een dubbele DRS. Aanvankelijk klaagde Lotus steen en been dat Mercedes dit foefje gebruikte. Omdat de Duitsers het mochten blijven gebruiken, is Lotus vervolgens begonnen om het idee te kopiëren. Lotus maakt er zelfs flink veel werk van en hoopt in de tweede helft van het seizoen juist de andere teams nota bene te verslaan met behulp van de dubbele DRS. Zo hoopt Lotus dat hun rijder Kimi Raikkonen na de zomerstop niet alleen de eerste zege van het seizoen zal boeken, maar tevens een geslaagde gooi naar de WK-titel zal doen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet